Paljonko maksaa sähköauton latauspiste?

Sähköautot ja ladattavat hybridit yleistyvät nyt vauhdilla, kun latausasemien verkosto kasvaa jatkuvasti – etenkin kaupunkien ja merkittävien teiden varsilla. Myös bensiinin ja dieselin jyrkästi kohonnut hinta on saanut yhä useamman autoilijan harkitsemaan vakavasti sähköisen menopelin hankintaa. Monia kuitenkin mietityttää, mitä sähköauton latauspiste ja lataus lopulta maksavat.

Sähköauton latauspiste kotiin on järkevä investointi, sillä auton akun saa ladattua yön aikana täyteen.

Sähköauton latauksen hinta muodostuu latauslaitteen ja sähkön hinnasta

Yhä useampi sähköautoilija haluaa asennuttaa kotiinsa oman latauslaitteen, jotta auton lataaminen ei ole pelkästään julkisten latauspisteiden varassa. Latausasemien myynti onkin kasvanut räjähdysmäisesti, ja myös laitteiden valikoima markkinoilla on nykyään valtava.

Tyypillinen sähköauton latauspisteen hinta

Sähköauton latauspisteen hinta vaihtelee 200 euron ja 2000 euron välillä. Hintaan vaikuttavat latauslaitteen ominaisuudet kuten latausteho, kuormanhallinta, latauskaapeli sekä tuotemerkki. Latausasemaa hankittaessa onkin hyvä miettiä tarkkaan, kuinka tehokasta latausta tarvitaan. Ottaako ladattava auto vastaan kaikkea tehoa ja riittääkö latauslaitteelle tuleva sähkönsyöttö kyseisille tehoille? Riittääkö hidas lataus vai kannattaako hankkia tehokkaampi latausratkaisu? Esimerkiksi ladattavat hybridit harvemmin latautuvat suurimmilla tehoilla, mutta niiden pienempi akku saadaan silti ladattua kohtuullisessa ajassa täyteen.

Sähköauton lataushinta muodostuu sähkön jakeluyhtiön siirtohinnasta ja lataukseen käytetyn sähkön hinnasta. Osalla yrityksistä hinnat ovat alhaisemmat öisin, mikä sopii sähköautoilijalle erinomaisesti, sillä autoa ladataan usein juuri yöaikaan. Sähköauton omistajan kannattaa siis kilpailuttaa sähkösopimuksensa huolellisesti. Karkeasti laskettuna yhden latauksen hinta on auton ajoakun koko kerrottuna sähkön kWh hinnalla. Esimerkiksi täysin tyhjän 70 kWh akun lataaminen täyteen 0,15 €/kWh hinnalla maksaa noin 10,5€.

Webasto Pure 2 -sähköauton latauspiste sopii omakotitaloon

Sähköautojen jatkuvaa lataamista suoraan suko-pistorasiasta ei suositella ylikuumenemisvaaran vuoksi, joten useissa tapauksissa on järkevää sähköalan ammattilaisen asentama, kiinteä sähköauton latausasema. Tällainen on esimerkiksi yksityiskäyttöön suunniteltu Webasto Pure 2. Laite sopii niin täyssähköauton kuin hybridin latausasemaksi.

Webasto Pure 2 on suunniteltu käyttäjäystävällisyys edellä – sen käyttö on mutkatonta ja ulkonäkö ajattoman tyylikäs. Lataus sujuu keneltä tahansa, sillä latauksen aloitus vaatii vain pistokkeen asettamisen autoon. Laite viestii toiminnastaan selkeästi erivärisillä LED-valoilla. Latausasemassa on lisäksi kiinteä kaapeliteline, jonka ympärille latauskaapeli on helppo kiepauttaa.

Latausasema on tarkoitettu ensisijaisesti kotikäyttöön, esimerkiksi omakotitalon tai paritalon seinään asennettavaksi. Saatavilla on myös telineitä, joiden avulla laite voidaan asentaa esimerkiksi parkkipaikalle. Laite täyttää kaikki viimeisimmät sähköiset vaatimukset latauslaitteille, joten voit luottaa siihen, että sen käyttö on turvallista.

Laitteen asennus vaatii aina sähköalan ammattilaisen. Ammattilaisen täyttämä tarkastuspöytäkirja toimii myös takuuehtona. Webasto Pure 2 -sähköauton latauspisteen hinta omakotitaloon asennettuna on noin 1500 euroa.

Miksi valita Webasto Pure 2 – sähköauton latauspiste?

  • Sopii lähes kaikkiin sähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin (Type 2 -pistoke)
  • Edullinen, turvallinen ja mukava käyttää
  • Saatavilla 11 kW ja 22 kW -versiot
  • Saatavilla 4,5 tai 7,0 metriä pitkällä kiinteällä kaapelilla
  • Erinomainen hinta-laatusuhde
  • Luvatonta käyttöä voidaan ehkäistä lukitsemalla laite avaimella
  • Ei ylimääräisiä palvelu- tai datamaksuja, maksat vain sähköstä
  • Tuttua Webaston ”Made in Germany” -laatua
  • Laitteella 5 vuoden takuu

Lisää laitteen teknisistä tiedoista, jälleenmyyjät sekä vastaukset yleisimpiin kysymyksiin löydät osoitteesta: webastolataus.fi.

 


CTEK Njord GO – latauslaite sopii kotiin ja reissun päälle

Toisin kuin kiinteästi asennettavat sähköautojen latauslaitteet, CTEK Njord Go ei vaadi asennuksen suhteen muuta kuin tavallisen punaisen voimavirtapistorasian (CEE 16A/400V). Pistorasian kunto on kuitenkin syytä tarkastuttaa sähköalan ammattilaisella ennen latauksen aloittamista.

CTEK-latauslaitteen asentaminen ja liikuttelu on helppoa, joten käyttäjä voi asentaa laitteen itse, ja halutessaan ottaa mukaan esimerkiksi mökille. Njord GO -latauslaitteeseen on saatavilla myös lisävarusteena myytävä seinäteline, joka helpottaa käyttöä. Latauksen tehoa ja etenemistä on helppo säädellä ja seurata kätevän CTEK App -mobiilisovelluksen avulla. CTEK Njord GO -sähköauton latauspiste lataa autoa parhaimmillaan 11 kW:n teholla, riippuen ladattavan auton omasta lataustekniikasta.

Tällainen sähköauton latauspiste kotiin on hinnaltaan noin 1000 euroa. CTEK Njord GO:lla on kahden vuoden takuu.


Muista myös hankkia erillinen asiointikaapeli!

Sähköautoilijalla on syytä olla takakontissaan erillinen latauskaapeli, ns. asiointikaapeli, jolla sähköautoa saadaan ladattua julkisesta latausasemasta, jossa ei ole kiinteää latauskaapelia. Monien autojen mukana tulee ainoastaan Mode 2 -latauskaapeli, jonka toisessa päässä on tavallinen pistoke. Näillä kaapeleilla julkisten latausasemien käyttö ei onnistu, vaan tarvitaan asemien kanssa yhteensopivaa Mode 3 -kaapelia.

Saksalainen Harting Automotive kehittää ja valmistaa korkealaatuisia sähköauton latauskaapeleita sähkö- ja hybridiajoneuvoihin. Tuotteet ovat kestäviä, turvallisia ja käyttäjäystävällisiä, joten autoilija saa varmasti rahoilleen vastinetta. Kaapeleita on saatavilla eri pituuksilla ja teholuokilla – myös Type1-ajoneuvoille. Kaapeleiden suositushinnat vaihtelevat noin 250–350 euron välillä.

Harting-latauskaapelit on valmistettu maailmanlaajuisia standardeja tiukasti noudattaen, ja niillä on kaikki asiaankuuluvat hyväksynnät ja sertifikaatit. Tuotteet on valmistettu Euroopassa.

Jaa tämä artikkeli: