NTN-SNR-valikoimasta löydät myös sähköautojen pyöränlaakerit

NTN-SNR on yksi maailman johtavista pyöränlaakerien valmistajista. Yritys toimittaa korkealaatuisia tuotteitaan sekä ajoneuvovalmistajille että jälkimarkkinoille. Jotta valikoimasta löytyisi optimaalinen ratkaisu kaikille ajoneuvoille, on NTN-SNR kehitellyt myös sähköautojen tarpeisiin vastaavat pyöränlaakerit.

NTN-SNR on sitoutunut kehittämään varaosiaan energiatehokkaiksi ja mahdollisimman ympäristöystävällisiksi, jotta ajoneuvojen hiilijalanjälkeä saataisiin tulevaisuudessa pienennettyä. Käytännössä tämä tarkoittaa varaosia, joiden materiaalit ja teknologiat kestävät entistä korkeampia lämpötiloja ja pyörimisnopeuksia.

NTN-SNR on yksi maailman johtavista laakereiden valmistajista.

Keraamisia kuulalaakereita myös henkilöautoihin

Yksi NTN-SNR:n tärkeimmistä kehityskohteista on luonnollisesti osien materiaali. Vuonna 2018 yritys esitteli aiemmin lähinnä ilmailu- ja avaruussovelluksissa käytetyt keraamiset kuulalaakerit myös pienen tuotannon henkilöautoille. Tämä uudenlainen laakeri vastasi erinomaisesti Jaguarin tiukkoihin suorituskykyä ja käyttöikää koskeviin vaatimuksiin.

Keraamisen kuulalaakerin etuina ovat kevyempi paino, suurempi jäykkyys ja alhaisempi kitka. Laakeri painaa vain 840 grammaa, eli huimat 210 grammaa vähemmän kuin edeltäjänsä. Keraaminen materiaali tarjoaa lisäksi tukevamman asennuksen ja rakenne pysyy paremmin muodossaan myös erittäin kovassa rasituksessa, kuten kilparadalla. Keraaminen laakeri aiheuttaa vähemmän kitkaa, joten ajoneuvon suorituskyky paranee ja polttoaineen kulutus pienenee.

Sähköautojen pyöränlaakerit kevyistä ja kestävistä materiaaleista

Myös sähköisissä ajoneuvoissa tavoitellaan mahdollisimman kevyitä ja sulavasti toimivia pyöränlaakereita. Sähköautot ovat kuitenkin polttomoottoriajoneuvoja painavampia ja niiden paino jakautuu eri tavalla ajoakkujen sijoittelun vuoksi. Ajoneuvon raskaan rakenteen vuoksi myös pyöränlaakerien on kestettävä suurempia aksiaalikuormia — käyttöiästä tinkimättä.

Sähköautoissa myös laakerien vetovääntömomentille on asetettu tiukemmat vaatimukset. Ajoneuvoissa on tyypillistä, että vääntömomentti on suuri moottorin alhaisilla kierrosnopeuksilla. Tämä vaikuttaa myös pyöränlaakerien suunnitteluun, jotta kitka saataisiin minimoitua ja tehokkuus maksimoitua. Kitkan vähentämisestä hyötyvät luonnollisesti kaikki ajoneuvotyypit, mutta hyödyt korostuvat erityisesti sähköautoissa, joissa käydään kovaa kilpailua toimintamatkan pituudessa.

Sähköautojen pyöränlaakereissa myös lämmönkestävyys ja melunvaimennus ovat tärkeitä ominaisuuksia. Sähkömoottorit voivat tuottaa enemmän lämpöä, joten on tärkeää, että pyöränlaakerit kestävät korkeita lämpötiloja suorituskyvystä tinkimättä. Sähköautot ovat myös hiljaisempia kuin polttomoottoriajoneuvot, joten on toivottavaa, että myös laakerit olisivat mahdollisimman äänettömiä.

Kuhunkin ajoneuvoon sopivat pyöränlaakerit löytyvät Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.

Jaa artikkeli