Akku ei tykkää pakkasista eikä lyhyistä siirtymistä

Koronatilanne on vaikuttanut suomalaisten arkeen jo lähes kaksi vuotta. Suuri osa ihmisistä on siirtynyt joko kokonaan tai osittain etätöihin, mikä on vaikuttanut oleellisesti työmatkoista kertyvien ajokilometrien määrään. Etätyöt yhdistettynä kylmiin talvikeleihin vaikuttavat merkittävästi auton akun varaustasoon, mikäli autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja tai se seisoo käyttämättömänä pihassa. On siis aika tsekata, että akku on kunnossa.

Akku vaatii erityishuomiota pakkaskeleillä

Milloin akun kunto on viimeksi tarkastettu? Ajelenko toistuvasti liian lyhyitä matkoja? Ovatko etätyöt lisänneet auton joutilaana seisottamista? Tarvitsenko aina penkinlämmitystä? Kun mietit näitä asioita ja kiinnität huomiota akun varaustason ylläpitämiseen, voit ennaltaehkäistä stä ikävää tilannetta, että auto ei jaksa enää käynnistyä kylmänä pakkaspäivänä.

Akun tyhjenemisen takana voi olla useita eri tekijöitä, mutta lyhyet siirtymät ja kylmän akun heikko kyky vastaanottaa virtaa aiheuttavat suuren osan autojen hyytymisistä. Erityisesti kaupunkiympäristössä etäisyydet, ja siten myös ajomatkat, ovat lyhyitä, joten akkuun ei ehdi latautumaan ajon aikana edes käynnistämiseen tarvittavaa virtaa, puhumattakaan ikkunoiden ja penkkien lämmittämiseen vaadittavasta virrasta. Myös auton käyttämättömänä seisottaminen syö akun varausta, sillä sähköjärjestelmä kuluttaa virtaa pikkuhiljaa silloinkin, kun auto seisoo parkissa.


Näin pidät akun virkeänä

1. Tarkastuta akun kunto

Akun kunto on kannattaa tarkastuttaa säännöllisesti ja vaihtaa se jo hyvissä ajoin uuteen, mikäli sen puhti on heikentynyt. Kuntoa on kuitenkin vaikea arvioida itse, joten auto kannattaa viedä akkuliikkeeseen tai autohuoltoon, jolloin akun tila saadaan selville tarkasti. Ammattilaiset selvittävät akun kunnon kuormitustestillä tai vianetsintälaitteella, joka havaitsee esimerkiksi alentuneen käynnistystehon.

Vinkki! Vaihdata akku ammattilaisella. Nykyaikaisten autojen lisääntynyt elektroniikka on tehnyt akun vaihtamisesta huomattavasti monimutkaisemman operaation. Monissa autoissa akun vaihtaminen edellyttää ajoneuvon tietokoneen päivittämistä ja uuden akun tietojen syöttämistä.


2. Aja myös pidempiä matkoja

Lyhyet ajot ovat myrkkyä auton akulle, sillä akku ei ehdi ajon aikana latautumaan – etenkään pakkassäässä. Mikäli haluat ladata auton akkua ajamalla, tulee sinun tehdä pidempi, vähintään noin tunnin mittainen, lenkki kerran viikossa.


3. Karsi mukavuuksista

Minimoi auton energiankulutus sammuttamalla kaikki tarpeettomat laitteet, kuten radio, ilmastointi ja lisälämmitin ennen auton käynnistystä. Akku latautuu nopeammin, mitä vähemmän sähköä menee muihin laitteisiin kuten penkinlämmittimiin, äänentoistoon tai navigointiin. Muista myös aina tarkistaa, etteivät mitkään valot jää vahingossa päälle.


Uusi CTEK CS ONE on älykäs ja helppokäyttöinen laturi.

4. Hanki apuvälineitä

Usein lyhyitä matkoja ajavien kannattaa ehdottomasti hankkia akkulaturi. Sähkölämmittimen kanssa samaan järjestelmään asennettavalla Calix-laturilla auton akku latautuu samalla kun autoa lämmitetään sähkötolpasta. Kätevä, nykyaikainen laturi kytkeytyy automaattisesti ylläpitojännitteelle, kun akku on latautunut täyteen.

Vaihtoehtoisesti akkua voidaan ladata myös erillisellä akkulaturilla säännöllisesti muutaman viikon välein. Laadukkaita, monipuolisia ja helppokäyttöisiä akkulatureita on saatavilla esimerkiksi CTEK:iltä ja OSRAMilta.


5. Sähköautot lataukseen aina kun mahdollista

Monet sähköautot lämmittävät automaattisesti auton akkua, mikäli ulkolämpötila laskee todella alas. Tämä tapahtuu, oli auto latauksessa tai ei. Liikkeelle lähtiessä voikin tulla ikävänä yllätyksenä, että kantama on laskenut pysäköinnin aikana. Kovilla pakkasilla sähköauto kannattaakin pitää latauksessa aina, kun se on mahdollista.

 

Kahan akkuvalikoima Autoluettelossa.

Jaa tämä artikkeli: