Ilmajouset vaativat erityishuomiota renkaanvaihdossa

Renkaanvaihtopisteillä riittää nyt kuhinaa, kun eteläänkin on luvattu viikonlopuksi sakeita lumisateita. Renkaanvaihtajilta vaaditaan kuitenkin tarkkaavaisuutta, sillä yhä useammassa autossa on ilmajouset, jotka vaativat erityishuomiota autoa nostettaessa.

Mikäli auto on varustettu ilmajousijärjestelmällä, kannattaa myös järjestelmän kunto kartoittaa samalla kun renkaat ovat irti. Huonokuntoiset ilmajouset vaikuttavat auton ajotuntumaan ja turvallisuuteen, sekä voivat aiheuttaa myös muiden osien vaurioitumista.

Renkaanvaihto tarjoaa oivan mahdollisuuden myös ilmajousijärjestelmän kunnon kartoittamiseen.

Muista nämä asiat auton nostamisessa

Tarkista, onko autossa erityinen nostoon tarkoitettu ”jack-mode”. Mikäli sellainen löytyy, kytke se päälle estääksesi ilman poistumisen jousien palkeista autoa nostettaessa. Jos ”jack-modea” ei ole, auto voidaan nostaa ilman varotoimenpiteitä. Jotkut järjestelmät jopa tunnistavat automaattisesti auton nostamisen ja pitävät jousissa sopivan määrän paineilmaa.

Älä koskaan laske autoa alas, kun ilmajousijärjestelmä on paineeton. Tämä saattaa aiheuttaa ilmapalkeen aukeamisen väärin ja puristuspanta voi irrota. Muista myös, että mikäli järjestelmän kompressori on jo vanhempi, se ei enää välttämättä pysty tuottamaan tarpeeksi painetta nostaakseen autoa täysin nollasta. Tällöin rele voi vaurioitua tai, pahimmassa tapauksessa, kompressori voi jopa palaa yrittäessään paineistaa järjestelmää takaisin toimintatasolle.

Mitä kysyä asiakkaalta?

Autojen omistajat eivät yleensä tunne juurikaan ajoneuvon ilmajousituksen toimintaa. Muutama kysymys asiakkaalle kannattaa kuitenkin esittää ongelmien kartoittamiseksi: Oletko huomannut auton pudonneen yli 2,5 cm yön aikana? Entä onko joku auton kulmista joskus vajonnut muita alemmas? Jos asiakas on havainnut näitä asioita, ilmajousien lisätarkastus voi olla paikallaan.

Ilmajouset syynissä – Mitä tarkastetaan?

Kuten monien muidenkin osien kohdalla, Suomen suuret lämpötilavaihtelut vaikuttavat myös ilmajousituksen komponenttien käyttöikään. Talven kylmät lämpötilat tekevät ilmajousen kumista hieman kovemman ja vähemmän joustavan, mikä aiheuttaa ajan myötä pieniä halkeamia, jotka voivat lopulta aiheuttaa koko ilmapalkeen puhkeamisen. Eli jos halkeamia on havaittavissa, kannattaa asiakkaalle suositella ilmajousien vaihtamista.

Järjestelmä kannattaa tarkistaa myös vuotojen varalta, esimerkiksi vesi- ja saippualiuoksen avulla. Tässä kannattaa kuitenkin olla erityisen tarkkana – kaikkia vuotoja ei havaitse helposti. Tarkasta myös, ettei ilmajousissa tai iskunvaimentimissa ole merkkejä öljyvuodoista tai liiallista ruostetta.

Jos mahdollista, tarkista myös kompressorin ilmanottoletkun kunto. Kylmien lämpötilojen ja tärinän yhdistelmä voi nimittäin aiheuttaa letkun murtumisen. Jos letku on murtunut, kompressori voi imeä kosteaa ja likaista ilmaa puhtaan, suodatetun ilman sijaan. Näin järjestelmään pääsee kosteutta, joka voi aiheuttaa hapettumista ja monenlaisia ongelmia.

Toimivat ja turvalliset ilmajouset = Tyytyväinen asiakas

Ilmajousijärjestelmän tarkistamisesta renkaanvaihdon yhteydessä hyötyvät sekä asiakas että korjaamo. Kun tarkistus on tehty, asiakas voi luottaa siihen, että ajoneuvo on turvallinen ja kalliita välillisiä vaurioita, kuten palanutta kompressoria, voidaan ennaltaehkäistä.

Korjaamo puolestaan voi saada tarkistuksen seurauksena lisätöitä. Mikäli vuotoja tai muita puutteita havaitaan, on auto luonnollisesti korjattava.

Eli nopea ilmajousituksen tarkistus = Tyytyväinen asiakas ja potentiaalista lisätienestiä korjaamolle!

 

Lue myös: Arnott-ilmajouset tarjoavat tasaista ja mukavaa menoa

Jaa tämä artikkeli: