Alkuvuoden ensirekisteröinnit: Sähkö- ja kaasuautot nostavat suosiotaan

Vaihtoehtoista käyttövoimaa hyödyntävät autot kiinnostavat suomalaisia ja yhä useampi uuden auton ostaja päätyykin valitsemaan joko ladattavan hybridin, täyssähkö- tai kaasuauton. Traficom julkaisi tilastoja vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen ensirekisteröinneistä ja matalapäästöisten lataus- ja kaasuautojen osuus kasvoi 6 prosenttia viime vuodesta. Yhteensä niitä päätyi rekisteriin 1881 kappaletta.

Ensirekisteröinnit Q1/2019: Kehitys kiivainta täyssähköautoissa

Lataus- ja kaasuautojen ensirekisteröintien osuus kaikista henkilöautoista nousi alkuvuodesta jo 8 prosentin tasolle. Kiivainta kehitys on ollut täyssähköautoissa, joita päätyi rekisteriin 473 kappaletta. Tämä on 170 % enemmän kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla.

Ladattavat hybridit ovat olleet kuvioissa jo pidempään ja niiden ensirekisteröintien määrän kasvu oli maltillisempaa, noin + 2 %. Rekisteriin päätyi yhteensä 1336 uutta ladattavaa hybridiä. Kaiken kaikkiaan ladattavia hybridejä oli 5 % kaikista alkuvuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä oli 3 %.

Kaasuautojen osalta ensirekisteröintien määrää hillitsi huomattavasti päästömuutoksen vuoksi uusiksi menneiden mallistojen toimitusviiveet ja rekisteriin päätyikin alkuvuodesta vain 72 kaasuautoa.

Automallien toimitusajat sekä lataus- ja kaasutankkausverkosto vaikuttavat rekisteröinteihin

Alkuvuonna 2019 saatiin toimituksiin useampia uusia täyssähköautomalleja, mikä kiihdytti luonnollisesti myös ensirekisteröintejä. Ehdottomasti suosituin malli on ollut hartaasti odotettu Teslan Model 3, jota rekisteröitiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 183 kappaletta. Muita uusia ja odotettuja täyssähköautomalleja olivat Hyundai Kona Electric, Audi e-tron ja Jaguar I-PACE. Todennäköisesti sähköautoja olisi päätynyt rekisteriin enemmänkin, jos autojen toimitusajat eivät olisi venähtäneet niin pitkiksi.

Merkittävä tekijä kaasu- ja sähköautojen yleistymisessä on niiden lataus-/tankkausmahdollisuudet. Vaikka sähköautojen latausverkosto laajenee jatkuvasti ja on jo kohtalaisen kattava, on siinä edelleen suuria puutteita pikalatauksen osalta. Etenkin Pohjois-Suomessa on laajoja alueita, joilla pikalatausta on saatavilla niukasti tai ei ollenkaan.

Kaasutankkausverkosto puolestaan on vielä täysin lapsen kengissä; Vaasa-Jyväskylä-Mikkeli -linjan pohjoispuolella kaasutankkausta ei juurikaan ole saatavilla. Verkosto jatkaa kuitenkin hidasta kehittymistään ja uusien automallien toimitusten alkaessa kaasuautojen ensirekisteröintien määrä tulee varmasti kasvamaan. Myös Gasumin uudella kiinteän kuukausihinnan kampanjalla on todennäköisesti positiivinen vaikutus kaasuautojen suosioon.

Lähde:
Ekoautoilu.fi: Lataus- ja kaasuautojen ensirekisteröinnit Q1/2019

Helppoa sähköauton latausta kotona! Tutustu Webasto Pure -sähköauton latausasemaan.

Jaa tämä artikkeli: