Renkaanvaihto on myös jarruasia

jarrut_kahaviesti_fi

Kevään ja varsinkin talven korvalla on renkaanvaihtopisteissä kova kiire. Siitä huolimatta tulisi renkaanvaihdon yhteydessä tarkastaa ainakin pikaisesti myös jarrut – niin asiakkaan kuin yleisen liikenneturvallisuudenkin edun nimissä. Jos huoltotarvetta on, löytyvät tarvittavat varaosat kolmen vuoden erikoistakuulla varustettuna Kahan monipuolisesta jarruosavalikoimasta.

Katse jarruihin

Renkaanvaihto tarjoaa erinomaisen tilaisuuden jarruosien tarkastukseen ja huoltoon.Irrotettu pyörä paljastaa jarrujärjestelmän keskeisimmät osat, joille tehdään ensin silmämääräinen tarkastus kaikkein ilmeisimpien ongelmien kartoittamiseksi. Jos kaikki näyttää olevan kunnossa, syvennytään järjestelmän kuntoon tarkemmin ja korvataan kuluneet tai vioittuneet komponentit korkealaatuisilla varaosilla.

Huomio kriittisimpiin osiin

Levyjarrujärjestelmän kuluvimmat osat eli jarrulevyt ja -palat tulee tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa. Sama koskee myös jarrusatuloiden liukutappien kumeja. Jarruletkujen kunnon toteaminen vaatii niiden kevyttä taivuttelua: jos halkeamia löytyy, on letku vaihdettava heti. Vanhemmiten letkut voivat halkeilla myös sisäänpäin ja tukkia nesteen vapaan kulun. Siksi niiden, samoin kuin jarrunesteen vaihto riittävän usein on tärkeää. Unohtaa ei sovi käsijarruakaan, jonka toiminnasta ja vaijerin kunnosta huolehtiminen on osa vastuullista jarruhuoltoa.

Kahalta kaikki jarruosat

Kahan jarruosien tuoteohjelmaan kuuluu laaja valikoima markkinoiden tunnetuimpia ja arvostetuimpia tuotemerkkejä. Brembon ja Fremaxin jarrulevyjä täydentävät Roadhousen jarrupalat ja NK:n laaja jarruosavalikoima sekä Quickin maineikkaat asennussarjat. Oleellinen osa OE-laatua tarjoavaa jarruohjelmaa on myös huippumerkki Bosch. Johtavien autonvalmistajien jarrujärjestelmien ja -komponenttien ensiasennustoimittajana sen ammattitaito ulottuu jarrusatuloista ja -paloista aina vaativiin elektronisiin ohjausjärjestelmiin asti.

jarrut_2_kahaviesti_fi

Renkaanvaihdon A ja O

Renkaanvaihdon yhteydessä on hyvä poistaa helposti irtoava lika jarruosista ja muista paikoista, joihin ei pyörän kiinni ollessa ulotu. Samalla kannattaa suihkauttaa yleisvoiteluöljyä kaikkiin ruuveihin ja muttereihin, joihin pyörän irrottaminen antaa paremman pääsyn. Pultit tulee kiristää vanteisiin oikealla momentilla ja renkaisiin – mahdollinen vararengas mukaan lukien – laittaa oikea ilmanpaine käyttöohjekirjan mukaisesti (talvirenkaisiin mielellään 0,2 bar kesärenkaita enemmän). Mikäli urasyvyyttä tarkastettaessa havaitaan jonkin renkaan kuluneen muita enemmän, suositellaan lisäksi aurauskulmien säätöä.

Jaa tämä artikkeli: