Testissä suksiboksin vaikutus sähköauton kulutukseen

Kuinka paljon suksiboksi vaikuttaa sähköauton kulutukseen? Se selviää tässä artikkelissa. Hiihto- ja laskettelukausi on polkaistu jälleen käyntiin ja monet sähköautoilijat pohtivat, millainen on suksiboksin vaikutus sähköauton kulutukseen. Lyheneekö ajosäde merkittävästi? Onko sähköautoon järkevää hankkia boksia ollenkaan? Polestarin asiakaspalvelupäällikkö testasi Calix Aero Loader- ja Thule Vector -boksit ja otti tästä selvää.

Autossa ei ole mukavaa istua tuntitolkulla, jos tavarat valtaavat matkustajien sylit ja jalkatilat. Irrallaan olevat tavarat myös vaarantavat matkustamon turvallisuuden, sillä ne voivat sinkoutua ympäriinsä äkkijarrutus- tai onnettomuustilanteessa. Suksiboksi onkin helppo tapa lisätä auton tavaratilaa esimerkiksi lomamatkalle lähtiessä. Sähköautojen yleistyessä myös kiinnostus niihin soveltuviin suksibokseihin on nousussa.

Laskettelija asettelee suksia Thule Vector -kuljetuslaatikkoon auton katolle.
Thule Vector -suksiboksin yksityiskohdat ovat tarkoin harkittuja: laatikon sisäpuoli on huopapäällystetty ja valaistu käytön helpottamiseksi.

Lähtötilanne

Testattaviksi suksibokseiksi valikoituivat Calix Aero Loader sekä Thule Vector L. Calixin boksi näyttää siltä, että se olisi asennettu auton katolle väärinpäin – eli boksin paksumpi pää menosuuntaa kohti. Erikoisen muotoilun taustalla on kuitenkin siipiprofiilin jäljittely, ja ideana on, että ilman jättöpyörteet olisivat boksin takana mahdollisimman vähäiset, mikä pienentäisi ilmanvastusta.

Toinen testattava suksiboksi, Thule Vector, on perinteisemmän muotoinen, tyylikäs, virtaviivainen ja vankkarakenteinen. Vectorissa yksityiskohdat on hiottu tarkoin: sisäpuoli on huopapäällysteinen ja reunoilla on valaisimet, jotka helpottavat käyttöä hämärässä.

Testiautona toimi Polestar 2 Standard Range Single Motor, jossa on 69 kWh akku ja etuveto. Auton säädöt olivat molempien suksiboksien kanssa samat, jotta boksien vaikutusta kulutukseen voisi arvioida mahdollisimman tasavertaisesti.

Calix Aero Loader

Testin suorittaminen

Thule Vector L

Testiajot tehtiin öisellä moottoritiellä, sillä yöllä tuuli yleensä laantuu, mikä mahdollistaa paremmat olosuhteet testaamiselle. Testiajot tehtiin kahteen suuntaan samoilla, vakionopeudensäätimellä säädetyillä, nopeuksilla. Sama lenkki ajettiin Calix Aero Loaderilla, Thule Vectorilla sekä ilman suksiboksia. Kulutuslukemat kirjattiin ylös auton ajotietokoneesta. Moottoritiellä ajetuilla testilenkeillä Calix Aero Loader ja Thule Vector olivat kulutukseltaan hyvin samankaltaisia, mutta nopeuden kasvaessa Calix kulutti hitusen vähemmän.

Lopuksi ajettiin vielä 36 kilometrin pituinen maantielenkki, jossa oli mukana kiihdytyksiä ja pysähdyksiä. Lenkin keskinopeus oli 70 km/h. Pienenä extrana testaaja päätti vielä kokeilla samaa maantielenkkiä niin, että Calix Aero Loader asennettiin ”väärin”, eli kapeampi pää kohti menosuuntaa.

Maantielenkin kulutuslukemat olivat (kWh/100 km):

  • Ilman boksia: 16,0
  • Calix Aero Loader oikein asennettuna: 17,2
  • Thule Vector: 17,3
  • Calix Aero Loader väärinpäin asennettuna: 17,4

Millainen on suksiboksin vaikutus sähköauton kulutukseen?

Molempien testissä mukana olleiden suksiboksien muotoilu on onnistunut ja vaikutus sähköauton kulutukseen on käytännössä sama. Kesäkauden nopeusrajoituksilla Aero Loaderin muotoilusta voidaan saada enemmän hyötyä, mutta talvella ero Vectoriin on vähäinen. Maantietesti osoitti kuitenkin Calixin siipiprofiilin toimivaksi, sillä kulutus oli pienempi, kun boksin oli asennettu oikein.

Kaiken kaikkiaan testiautossa kulutuksen kasvu oli kohtuullisella tasolla (noin 10–15 %), kun ajettiin suksiboksi katolla. On kuitenkin huomioitava, että testin aikana auto ja boksit olivat ilman kuormaa. Kun autoon hyppäävät kyytiin matkustajat ja boksiin pakataan tavaraa, kulutus nousee luonnollisesti kuorman vaikutuksesta.

Tutustu myös muihin Kahan valikoiman uusiin Calix-suksibokseihin.

Jaa tämä artikkeli: