SONAX XTREME Raudanpoistoaine TM:n testissä

Auton maalipinta altistuu jatkuvasti erilaisille epäpuhtauksille, ja säännöllinen peruspesu estää likaa pinttymästä liiaksi maalipinnalle. Kaikkeen ei tavallinen autoshampoo kuitenkaan tehoa, joten silloin tällöin tarvitaan myös järeämpiä keinoja. Esimerkiksi maalipinnalle pesiytyneisiin metallihiukkasiin tepsii parhaiten tehokas raudanpoistoaine. Tekniikan Maailma testasi SONAX XTREME Raudanpoistoainetta numerossa 5/2020.

Tee raudanpoisto pari kertaa vuodessa

Auton maalipintaan uppoaa jatkuvasti metallihiukkasia. Tämä, lentoruosteeksikin kutsuttu, metallipöly on pääasiassa peräisin autojen jarruista ja talvirenkaiden kovametallisista nastoista, ja sitä pölähtää ilmoille jokaisen jarrutuksen yhteydessä.

Ilmassa leijailevat metallihiukkaset takertuvat auton pintaan ja alkavat ajan kuluessa ruostua, mikä vahingoittaa maali- tai lakkapintaa. Metallipöly tuntuu auton pinnalla karkeutena ja näkyy etenkin vanteissa mustina tai rusehtavina tahroina, jotka eivät irtoa tavallisilla pesuaineilla.

Jotta maalipinta pysyisi sileänä ja priimakuntoisena, tulee lentoruoste poistaa auton pinnalta muutaman kerran vuodessa, esimerkiksi aina renkaanvaihdon yhteydessä. Käsittely onnistuu joko tehokkaalla raudanpoistoaineella tai perinteisellä savetuksella. Puhdistussaveen verrattuna raudanpoistoaine on helppo ja vaivaton tapa puhdistaa metallitahrat auton pinnalta.

Miten SONAX XTREME Raudanpoistoaine onnistui testissä?

Tekniikan Maailman testissä kohteeksi valikoitui valkoinen pakettiauto, jota oli pesty säännöllisesti noin kerran viikossa. Ennen raudanpoistoa auto käytettiin jälleen pesulla, jonka jälkeen auto näytti puhtaalta, eikä pinnalla tuntunut sen kummempaa karheutta.

Pesun jälkeen tuli aika suorittaa itse raudanpoisto. Testaajat suihkuttivat SONAX XTREME Raudanpoistoainetta käyttöohjeiden mukaisesti auton maalipinnalle ja yllätys olikin suuri, kun puhtaan tuntuiselle maalipinnalle alkoi ilmestyä runsaasti violetin värisiä jälkiä. Kun aine oli vaikuttanut riittävän pitkään, pinnat pyyhittiin mikrokuituliinan ja sienen avulla. Käsittely viimeisteltiin huuhtelemalla auto huolellisesti.

Auton kuivauksen jälkeen testaajat kokeilivat pinnan karheutta käsin, ja pinta todella tuntui sileämmältä kuin aikaisemmin. Koska auton kyljet ja helmat ovat usein likaisimpia, käsittely päätettiin vielä uusia näille ongelma-alueille. Pintaan ilmestyi jälleen violetteja valumia, mutta tällä kerralla enää yksittäisiä. Maalipinta oli nyt todellakin syväpuhdistettu.

Testiryhmä kokeili tuotetta myös alumiinivanteisiin, joiden huoltamisessa oli hieman laiskoteltu. Pinttyneen jarrupölyn aiheuttamat tummentumat puhdistuivat kuitenkin kahden käsittelykerran jälkeen jopa yllättävän hyvin, ilman suurempia ponnisteluja.

Kaiken kaikkiaan SONAX XTREME Raudanpoistoaine yllätti Tekniikan Maailman testiryhmän positiivisesti. Tuote oli helppokäyttöinen ja lopputulos kiitettävä.

SONAX XTREME Raudanpoistoaine muuttuu violetiksi, kun se reagoi metallihiukkasten kanssa.
Kun raudanpoistoaine reagoi metallihiukkasten kanssa, väri muuttuu violetiksi.

Etsi SONAX-tuotteiden jälleenmyyjiä.

Jaa tämä artikkeli: