SONAX: Loistavaa autonhoitoa jo vuodesta 1950

Saksan liittotasavaltaa oli hädin tuskin perustettu, kun ensimmäiset autonomistajat jo puunasivat ajokkejaan SONAX-autonhoitotuotteilla. Neuburgilainen perheyritys Franz Hoffmann & Söhne KG aloitti tuotteiden valmistamisen vuonna 1950, joten brändi viettää tänä vuonna 70-vuotisjuhlaansa.

Menestyksekkäästä historiastaan huolimatta, SONAXin juhlavuosi ei ole sujunut aivan odotuksien mukaan. Juhlavuoden tapahtumat on jouduttu perumaan ja kotona pysyttelystä on tullut vuoden 2020 motto. SONAX on kuitenkin onnistunut kääntämään kriisitilanteen voitoksi, sillä kiinnostus autonhoitoon on ollut kasvussa, kun ihmisillä on ollut enemmän aikaa häärätä menopeliensä kanssa.

SONAX-historia pähkinänkuoressa

SONAX sai alkunsa toisen maailmansodan jälkeen, kun saksalainen Franz Hoffman alkoi valmistaa esimerkiksi keittiöhopeille tarkoitettuja kiillotusaineita ”Sona”-tuotemerkillä. Kun yritys myöhemmin laajensi autonhoitotuotteisiin, nimen perään lisättiin X-kirjain, joka tulee sanasta ”wax”. Näin syntyi SONAX.

Aluksi yritys keskittyi vain auton maalipintaa hoitaviin tuotteisiin, mutta pikkuhiljaa tuotevalikoima laajeni muidenkin pintojen puhdistus- ja hoitoaineisiin. Yksi läpimurtotuotteista oli markkinoiden ensimmäinen aerosolipurkissa myytävä, tehokas jäänpoistaja, jota myytiin ennätysmäärä erityisen kylmänä talvena 1962.

Vuosina 1960–1973 tiellä liikkuvien autojen määrä nelinkertaistui Saksassa ja moottoritien pituus puolestaan kaksinkertaistui. Nämä muutokset heijastuivat luonnollisesti myös autonhoitotuotteiden kysyntään, mikä oli omiaan vauhdittamaan SONAXin voittokulkua.

80-luvun puolivälissä brändiä kehiteltiin eteenpäin, ja nykyinen logo punaisilla isoilla kirjaimilla syntyi. Myös tuotevalikoimaa laajennettiin tasaiseen tahtiin ja yritys panosti merkittävästi mainontaan ja sponsorointiin mieleenpainuvan imagon saavuttamiseksi. Yhteistyöt Hans-Joachim Stuckin, Michael Schumacherin ja Ayrton Sennan kanssa toivat SONAXille paljon näkyvyyttä niin Saksassa kuin muuallakin.

> Selaa SONAX-tuotteita Autoluettelossa

 

Investoinnit mahdollistavat kasvun
Heinäkuussa 2020 SONAX ilmoitti rakennuttavansa uuden tuotantolaitoksen ja logistiikkakeskuksen Oberhausenin lähistölle.

Tänä päivänä SONAX on edustettuna yli 115 eri maassa ympäri maailman, ja viennin osuus kaupasta on ollut merkittävässä kasvussa jo vuosia. Kasvun mahdollistamiseksi yritys on tehnyt merkittäviä investointeja, joista uusimpana uuden tuotanto- ja logistiikkakeskuksen rakennuttaminen Oberhausenin lähistölle.

Laajennusta varten yritys on hankkinut 14 hehtaarin tontin, ja 22,500 m² logistiikkahallin on määrä valmistua alueelle noin kahdessa vuodessa. Uuden tuotantolaitoksen rakentamisen on puolestaan määrä alkaa vuonna 2025.

 

Lue myös: Automaattipesuaineet nyt saatavilla

Jaa tämä artikkeli: