Mitkä ovat oireet, kun iskunvaimennin on rikki?

Iskunvaimentimet ovat merkittävässä roolissa, kun tarkastellaan auton ajomukavuutta ja turvallisuutta. Iskareiden tehtävänä on vaimentaa auton jousitukseen kohdistuvia iskuja ja parantaa siten auton ohjattavuutta. Iskunvaimennin on kuitenkin vähitellen kuluva osa, joka tulisi vaihtaa uuteen noin 100 000 ajokilometrin välein. Mistä sitten tietää, että iskunvaimennin on rikki tai huonokuntoinen? Millaiset ovat oireet? Lue kattava artikkeli!

Mekaanikko esittelee asiakkaalle iskunvaimenninta korjaamolla.

Huonokuntoiset iskunvaimentimet ovat turvallisuusriski

Kun iskunvaimennin on rikki, se ei pidä renkaita kunnolla kiinni tiessä. Tiestä pomppivat renkaat eivät puolestaan reagoi tehokkaasti jarrutukseen – onnettomuuden ainekset ovat siis nopeasti kasassa. Iskunvaimentimien vaikutus jarrutusmatkaan on valtava: vialliset iskunvaimentimet voivat pidentää matkaa jopa 20 %. Esimerkiksi ajettaessa 80 km/h nopeudella jarrutusmatka voi pidentyä yli kuusi metriä. Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttavat luonnollisesti myös jarrujen kunto, nopeus, ajoneuvo ja tienpinnan laatu.

Yleensä vaihtokuntoon kuluneet iskarit havaitaan vasta katsastuksessa, kun ne eivät enää täytä niille asetettuja minimikriteerejä. Kuluneiden tai rikkinäisten iskunvaimentimien vaihdossa ei kuitenkaan kannata viivytellä, jos oireita vaurioitumisesta ilmenee.

Iskunvaimennin rikki? Tällaisia voivat olla oireet

Rikkinäinen tai kulunut iskunvaimennin voi oireilla lukuisilla eri tavoilla. Tyypillisimmät oireet ovat:

  1. Auton pomppiminen ja heiluminen.
    Auto jää pomppimaan pysähtyessä tai töyssyn jälkeen. Myös heiluminen kaarteen jälkeen viittaa ongelmiin iskunvaimentimissa tai jousissa. Usein kaikkein selvimpiä merkkejä rikkinäisestä iskunvaimentimesta.
  2. Heikentynyt hallittavuus.
    Auto muuttaa herkästi ajosuuntaa, ”kiemurtelee” mutkissa, lähtee helposti sivuluisuun ja reagoi hitaammin ohjausliikkeisiin.
  3. Jousitus lyö pohjaan epätasaisella.
    Kuoppaisella tiellä tuntuu epämukavalta, kun jousitus painuu pohjaan asti.
  4. Pidempi jarrutusmatka.
    Epätasainen jarrutus voi viestiä joko jarruosien tai iskunvaimentimien vioittumisesta.
  5. Auton etu- tai takaosa painuu alaspäin jarruttaessa.
    Jos auton etu- tai takapää ”sukeltaa”, saattaa vika olla vain joko etummaisissa tai taaemmissa iskareissa.
  6. Ratti tärisee.
    Voimakas ratin tärinä kuoppaisella tiellä voi viitata vikaan iskunvaimentimissa.
  7. Epätasainen renkaiden kuluminen.
    Epätavallinen renkaiden kuluminen viestii yleensä virheellisestä pyöriensuuntauksesta, mutta myös viat iskunvaimentimissa, ja niistä seuraava auton pomppiminen, aiheuttavat kitkapinnan epätasaista kulumista.

Mikäli havaitset autossasi näitä oireita, kannattaa pikimmiten varata aika korjaamolle. Heikentyneen liikenneturvallisuuden lisäksi viallisilla iskareilla ajaminen saattaa vahingoittaa myös auton pakoputkiston osia ja jousitusta, mistä voi seurata hintavia remontteja.

Rikkinäinen punainen iskunvaimennin


Iskunvaimentimien huolto – Näin pidät huolta iskareistasi

Suurinta osaa iskunvaimentimista ei varsinaisesti huolleta korjaamolla, vaan kulunut iskaripari vaihdetaan yksinkertaisesti uuteen. Poikkeuksena ovat Bilstein-erikoisiskunvaimentimet, joita voidaan huoltaa ja korjata tähän erikoistuneissa liikkeissä.

Vaikka varsinaisia huoltotoimenpiteitä ei iskunvaimentimille tehtäisikään, on niiden käyttöikää mahdollista pidentää monilla käytännön toimilla. Listasimme tähän toimenpiteitä, joilla ylläpidät iskareiden kuntoa.

  • Vaihdata iskunvaimentimet pareittain!
    Yhden iskunvaimentimen vaihto ei ratkaise ongelmaa, vaan niitä ilmestyy pian lisää.
  • Vaihdata samalla myös jouset ja muut iskunvaimentimen kiinnitykseen liittyvät osat!
    Muistathan myös, että jousien käyttöikä kulkee käsi kädessä iskunvaimentimien kanssa, joten mikäli iskarit vaihdetaan, kannattaa vaihdattaa samalla myös jouset. Kun remonttia tehdään, on järkevää vaihtaa samalla vaivalla myös laakerit ja vaimenninkumit. Näin säästät sekä lompakkoa että hermojasi.
  • Aja oikeilla rengaspaineilla.
    Tarkasta autosi rengaspaineet säännöllisesti. Väärä paine kuluttaa paitsi renkaita, niin myös jousituksen osia.
  • Aja rauhallisesti kuoppaisella tiellä.
    Voimakkaat, äkilliset iskut aiheuttavat lisätyötä iskunvaimentimille ja jousille, joten osat kuluvat nopeammin.
  • Pyydä iskunvaimentimien tarkistusta aina, kun käytät autoasi korjaamolla.

Iskunvaimentimien vaihto – Milloin iskunvaimennin on syytä vaihtaa?

Iskunvaimentimien vaihdossa ei kannata viivytellä.

Nyrkkisääntö iskunvaimentimien vaihtovälille on noin 100 000 ajokilometriä. Jos autoa kuormataan usein raskaasti, esimerkiksi asuntovaunua tai peräkärryä vedettäessä, menevät iskarit yleensä vaihtokuntoon jo aikaisemmin.

Vaikka 100 000 kilometriä ei olisi vielä lähelläkään, iskunvaimentimien vaihto on yleensä tarpeen, kun autossa havaitaan aikaisemmin tässä artikkelissa mainittuja vikoja tai oireita. Esimerkiksi kuljettajan ajotyyli tai hankalat ajo-olosuhteet voivat aiheuttaa iskunvaimentimien nopeaa kulumista.

Nykyaikaisten autojen iskunvaimentimien vaihto vaatii erikoisosaamista ja -työkaluja, joten se kannattaa jättää suosiolla ammattilaiselle. Iskunvaimentimien vaihdon hinta korjaamolla vaihtelee auton merkistä ja mallista riippuen parista sadasta viiteen sataan euroon. Vaihdon yhteydessä autolle kannattaa teettää myös nelipyöräsuuntaus.

Etsi Kahan jälleenmyyjiä.

Jaa tämä artikkeli: