Bilstein-iskunvaimentimia voi huoltaa ja korjata

Tavalliset iskunvaimentimet ovat kertakäyttökamaa. Kun kilometrejä on kertynyt, heitetään kuluneet iskarit pois ja korvataan uusilla. Bilstein-yksiputki-iskunvaimentimet ovat kuitenkin poikkeuksellisia, sillä niitä voidaan huoltaa ja korjata. 

Perinteisesti tuning-iskunvaimentimet yhdistetään madallussarjoihin, joilla on tarkoitus vaikuttaa auton ulkonäköön. Paremmalla alustasarjalla pyritään, ulkonäön lisäksi, saavuttamaan myös urheilullisemmat ajo-ominaisuudet. Laadukkaat Bilsteinin tuning-iskunvaimentimet sopivat kuitenkin erinomaisesti myös vaativiin olosuhteisiin, joten niitä käytetään paljon erilaisissa erikoisajoneuvoissa kuten ambulansseissa, poliisiautoissa ja raskaasti lastatuissa työajoneuvoissa. Lisäksi Bilstein-iskarit ovat kilpakäytössä useissa eri luokissa. Koska Bilstein-iskunvaimentimia voidaan huoltaa, investoiminen parempiin iskareihin kannattaa pitkällä tähtäimellä.

Mikä iskareissa kuluu?

Iskunvaimentimet muuttavat liike-energiaa lämpöenergiaksi. Tämä tarkoittaa siis käytännössä sitä, että iskunvaimentimen sisällä oleva öljy kuumenee ja lämpö haihtuu iskunvaimentimen ulkopinnasta ympäröivään ilmaan. Öljyn lämpötila voi olla useita satoja asteita. Kuten moottoriöljynkin kohdalla, korkeat lämpötilat sekä suuret lämpötilamuutokset kuluttavat myös iskunvaimentimien öljyä. Lopulta öljy vanhenee eikä enää toimi halutulla tavalla.

Muita kuluvia osia ovat männän vartta ohjaavat liukulaakerit, männän ohjainrenkaat sekä
tietysti tiivisteet. Mitä suurempi sivuttainen vääntömomentti männän varteen kohdistuu, sitä nopeammin laakeri kuluu. Siksi Bilstein on kehittänyt iskunvaimentimiinsa up-side-down -teknologian, jonka tehtävänä on vähentää männänvarren vääntömomenttia, ja siten hidastaa kulumista.

Miten Bilstein-iskunvaimennin huolletaan?

Bilstein-iskunvaimentimen huoltotoimenpide RallySystemsin tiloissa.
Tuusulan Kellokoskella sijaitseva RallySystems on erikoistunut Bilstein-iskunvaimentimien huoltoon.

Iskunvaimentimen huolto alkaa puhdistuksella. Kuluvat osat, kuten tiivisteet ja laakerit, heitetään pois ja loput osat pestään. Tämän jälkeen osien suoruus sekä mahdollinen kuluma tarkistetaan siihen tarkoitetulla mittalaitteistolla ja kuluneet tai muuten vaurioituneet osat korvataan uusilla. Lopuksi vaimennin kasataan. Kasauksen yhteydessä lisätään uusi, puhdas öljy sekä typpikaasu, joka pitää öljyn paineistettuna.

Erikoisiskunvaimentimet vaativat öljynvaihtoa

Vielä muutama sananen iskunvaimentimien öljystä. Öljyn kuluminen alkaa heti, kun autolla ajetaan. Mitä korkeammaksi öljyn lämpö nousee, sitä nopeammin iskunvaimennin kuluu. Esimerkiksi kilpa-autoissa öljyn suositeltu käyttöikä on vain noin 24 tuntia. Öljyn vanheneminen on siis hyvin voimakkaasti sidoksissa käyttöolosuhteisiin.

On itsestäänselvää, että moottoriöljy vaihdetaan ennen kuin moottori leikkaa kiinni. Näin tulisi menetellä myös erikoisiskunvaimentimien öljyn kanssa. 60 000 kilometriä ajetuissa vaimentimissa öljy on jo selvästi kulunut ja suorituskyky heikentynyt. Lisäksi öljyn joukkoon päässeet hiukkaset vaurioittavat venttiilejä, sylinteriputkea ja liukulaakereita – eli käytännössä kaikkia iskunvaimentimen sisäisiä komponentteja. Tämä nopeuttaa iskunvaimentimen kulumista entisestään.

Etsi Bilstein-jälleenmyyjiä.

Lue myös: Testissä Bilstein-alustasarja

Jaa tämä artikkeli: