Moni autoilija tarvitsee vetokoukkua vähintään säännöllisen epäsäännöllisesti, ja nykyään koukkuja onkin saatavilla myös yhä useampaan sähköiseen ajoneuvoon. Kahan Brink-vetokoukkujen valikoimasta löydät lisäksi koukkusarjoja autoihin, joille ei ole määritetty vetomassaa.
Vetokoukku on yksi suomalaisten suosituimmista auton lisävarusteista, eikä ihme. Koukun käyttömahdollisuudet ulottuvat nykyään paljon peräkärryn ja asuntovaunun vetämistä pidemmälle: saatavilla on esimerkiksi erilaisia koukkuun kiinnitettäviä polkupyörätelineitä ja lisätilaa tuovia kuljetuslaatikoita, jotka monipuolistavat auton käyttöä.
Koukkuvalikoima sähköautoille laajenemaan päin
Mikäli harkinnassa on sähköauton hankinta, ja autolla pitää pystyä vetämään aika ajoin peräkärryä tai asuntovaunua, kannattaa olla tarkkana. Osa sähköautovalmistajista on määrittänyt, ettei autolla saa vetää mitään tai että koukku on hankittava suoraan tehtaalta, ei jälkiasenteisena.
Sähköisten ajoneuvojen yleistyessä tilanne on kuitenkin muuttumassa. Yhä useampi sähköauto on vetokykyinen ja niihin on mahdollista asennuttaa vetokoukku. Autojen vetomassat eivät kuitenkaan ole aivan perinteisten käyttövoimien tasolla – ainakaan vielä. Monissa sähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä vetomassa on noin 1500–2000 kg. Suurimpia asuntovaunuja ja hevostrailereita niillä ei siis vedetä, mutta peräkärrylle tämä riittää mainiosti.
Brink-vetokoukut sähköautoille
Myös Kahan Brink-koukkutarjonnassa on valikoimaa sähköisille ajoneuvoille. Saatavilla on kiinteitä ja irrotettavia vetokoukkuja sekä RMC-erikoiskoukkusarjoja niille sähköautoille, joille ei ole määritetty lainkaan vetomassaa. Erikoiskoukkusarja mahdollistaa esimerkiksi pyörätelineen tai kuljetuslaatikon kiinnityksen, vaikka varsinainen vetäminen ei olisikaan sallittua. RMC-sarjat sisältävät irrotettavan vetokoukun sekä 13-napaisen johtosarjan.
Brinkin sähköautoille suunnatun, merkki- ja mallikohtaisen valikoiman löydät Autoluettelosta omasta hakemistostaan:
> Lisävarusteet > Vetokoukut – Brink > Vetokoukut – Sähköautot – Mallikohtainen hakemisto
Raskaan kuorman vetäminen lyhentää sähköistä ajosädettä
Vaikka sähköautojen vetomassat ovat kasvamaan päin, eivät ne silti ole parhaita mahdollisia vetureita raskaille kuormille tai pitkille matkoille. Kuorman vetäminen kasvattaa luonnollisesti auton energian kulutusta, joten sähköinen ajosäde lyhenee. Etenkin jos vedettävä kuorma on raskas, voi yhdellä latauskerralla päästävä kilometrimäärä olla jopa yli puolet pienempi kuin normaalisti.
Lyhyemmästä ajosäteestä huolimatta vetokoukun hankkiminen sähköautoon monipuolistaa auton käyttöä, kun tavaroita saa tarvittaessa kuljetettua peräkärryllä ja polkupyörätelineen tai kuljetuslaatikon kiinnittäminen koukkuun onnistuu. Jatkuvaan asuntovaunun tai muun raskaan kuorman vetämiseen on kuitenkin edelleen suositeltavaa harkita perinteisempiä käyttövoimia.
Thule Arcos -kuljetuslaatikko sopii erinomaisesti sähköautoille
Thule Arcos on moderni, vetokoukkuun asennettava kuljetuslaatikko, joka sopii aerodynaamisen muotoiluna ansiosta erinomaisesti sähköautoille. Huom! Asennus vaatii lisäksi Thule Arcos -alustan.
Thule Arcos
+ Lisätilaa matkatavaroille
+ Lukittava
+ Matalalle asettuvan laatikon kuormaaminen helppoa
+ Kestävä ja kova ulkokuori suojaa lialta ja vedeltä
+ Pienempi ilmanvastus verrattuna suksiboksiin
+ Saatavilla kaksi eri kokoa: 300 litraa ja 400 litraa
Lue lisää peräkärryn vetämisestä.