Peräkärryn vetäminen – mitä ottaa huomioon?

Kevään edetessä tarve vetää peräkärryä kasvaa merkittävästi. Mökille viedään tavaraa, puutarhajätettä kuljetetaan Sortti-asemalle ja uudet terassilaudatkin pitäisi saada haettua myymälästä. Peräkärryn kuormaamisessa ja vetämisessä on kuitenkin monia asioita, jotka tulisi ottaa huomioon.

Peräkärryn vetäminen vaatii vetokoukullisen auton lisäksi myös kuorman huolellista sitomista, auton peilien ja peräkärryn rengaspaineiden tarkistamista sekä pitävää kiinnitystä. Itse ajaminen peräkärryn kanssa voi myös vaatia hieman harjoittelua. Vaikka omaa peräkärryä ei olisikaan, on sellaisen vuokraaminen nykyään helppoa ja edullista. Peräkärryjä vuokraavia yrityksiä on runsaasti, ja useat rauta- ja tarvikekaupat tarjoavat kärryjä lainaan tavaroiden oston yhteydessä – jopa veloituksetta.

Pariskunta haravoi lehtiä ja lastaa ne peräkärryyn.
Peräkärry on helppo tapa kuljettaa esimerkiksi puutarhajätettä.

Vetokoukun valinta

Jos autossa ei ole tehdasasenteista vetokoukkua, onnistuu sen hankkiminen myös jälkiasenteisena. Brink-merkkisiä vetokoukkuja on saatavina kiinteinä, irrotettavina ja kääntyvinä versioina. Mikäli tarvitset koukkua jatkuvasti, kannattaa autoon valita kiinteä vetokoukku. Kiinteä koukku on edullisin vaihtoehto eikä se vaadi huoltotoimenpiteitä.

Jos kuljetustarve on satunnaisempaa, on irrotettava vetokoukku toimiva ratkaisu. Kun koukkua ei tarvita, tulee se irrottaa jumiutumisen estämiseksi. Kääntyvä vetokoukku puolestaan yhdistää kiinteän ja irrotettavan vetokoukun parhaat puolet: koukku on aina käyttövalmiina autossa, mutta sen saa käännettyä piiloon, kun sitä ei tarvita.

Vetokoukun asennuksen yhteydessä voi tulla esiin kysymys: ”Laitetaanko 7- vai 13-napainen pistoke?”. Periaatteessa kaikki vanhemmat peräkärryt ja trailerit on tehty 7-napaisella kytkennällä, mutta kaikissa nykyaikaisissa peräkärryissä ja asuntovaunuissa on 13-napainen kytkentä. Jos et ole varma, kumpi pistoke kannattaa ottaa, on 13-napainen monipuolisempi valinta. Adapterin avulla 13-napaista voidaan käyttää myös 7-napaisen peräkärryn liitännässä. Tällainen Brink-adapteri on edullinen hankinta, sillä se maksaa alle 20 euroa.

Etsi autoosi sopiva Brink-vetokoukku tästä.

Peräkärryn varustelu – mitä tarvitaan?

Peräkärryn varusteista tärkeimpiä lienevät kunnolliset kuormansidontavälineet, sillä kuorma ei saa aiheuttaa haittaa muulle liikenteelle tai pudota tielle. Käytännössä kaikki irtotavara on sidottava kiinni esimerkiksi tukevilla remmeillä tai kuormaliinoilla. Jos kuorma on pöllyävää, esimerkiksi hiekkaa tai lehtiä, tulee kuorma peittää huolellisesti suojapeitteellä.

Lisäksi peräkärryn kiinnitys vetokoukkuun on tarkistettava huolellisesti. Jos peräkärryn vetopää alkaa näyttää ruostuneelta ja huteralta, kannattaa kärryyn vaihtaa uusi kuulakytkin. Kuulakytkintä valittaessa tulee ottaa huomioon vetoaisan putken muoto ja koko. Suosittelemme myös aisalukon hankintaa, jotta peräkärryä ei pääse kuka vain irrottamaan.

Peräkärryn varusteluun kuuluu usein myös vetoaisaan kiinnitettävä nokkapyörä, joka helpottaa kärryn liikuttelua silloin, kun se ei ole kiinni autossa. Nokkapyörä nostetaan ylös, kun kärry kytketään vetokoukkuun. Muista myös nokkapyörän kiinnitys!

Kahan peräkärrytuotteiden valikoimasta löydät myös heijastimet, valosarjat ja muita hyödyllisiä tarvikkeita.

Kuinka lastaan peräkärryn?

Peräkärryn oikeaoppinen kuormaaminen on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin tärkeää. Kuorma ei saa päästä liikkumaan kuljetuksen aikana, joten se on kiinnitettävä tukevasti kuormaliinoilla peräkärryn sidontalenkkejä hyödyntäen. Kun lastaat peräkärryä, asettele kuorma tasaisesti niin, ettei se ylitä kärryn sivulaitoja.

Mikäli kuljetat pitkiä esineitä, esimerkiksi lautoja, kuorma saa ylittää perälaidan enintään kahdella metrillä. Jos ylitys on yli metrin, tulee kuorman perään kiinnittää punainen tai punakeltainen merkkilippu. Hämärän aikaan ajettaessa on pitkässä kuormassa käytettävä takana punaista valaisinta ja heijastinta.

Peräkärryä lastattaessa on tärkeintä, että kuorman paino ei pääse vaikuttamaan ajoneuvon ohjattavuuteen. Kuljetettavat tavarat tulee siksi lastata tasaisesti niin, että painopiste on mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Takapainoinen kuorma voi nostaa auton perää, ja liian etupainoinen kuorma puolestaan auton etuosaa. Epätasapainoinen yhdistelmä voi olla vaikeasti hallittava ja aiheuttaa vaaratilanteita.

Tavaroita kärryyn kuormatessa on myös tärkeää huomioida kyseisen peräkärryn maksimikuormaus sekä autolle määritetty, sallittu vetomassa. Huomioi myös, että peräkärryn kuomu on usein jälkiasennettu, joten sen paino ei sisälly peräkärryn omamassaan.

Muista nämä, kun vedät peräkärryä

  1. Tarkista autosi rekisteröintitodistuksesta, millaista peräkärryä sillä saa vetää.
  2. Varmista, että ajokorttisi riittää yhdistelmän vetämiseen.
  3. Vilkaise peräkärryn renkaiden kuntoa ja tarkista ilmanpaineet.
  4. Kytke virtajohto ja varmista, että kärryn valot ja vilkut toimivat.
  5. Nosta nokkapyörä ylös ennen liikkeelle lähtöä! Kiinnitä myös varmistusketju, jos kärryssä on sellainen.
  6. Tarkista, että kärry on kunnolla kiinni vetokoukussa.
  7. Säädä auton peilit niin, että näet peräkärryn ja sen ympäristön.
  8. Lastaa tavarat tasaisesti niin, että kuorman painopiste on mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Muista huolellinen kiinnitys kuormaliinoilla!
  9. Jos kuorma ylittää perävaunun takareunan yli metrillä, kiinnitä lastin päähän selvästi näkyvä merkkilippu. Pimeällä lastin pää on myös valaistava.
  10. Aja rauhallisesti ja vältä äkkinäisiä liikkeitä. Kevytperävaunua (O1-luokka) kuljetettaessa nopeusrajoitus on 100 km/h – myös silloin kun kärry on tyhjä! Muilla perävaunuluokilla yhdistelmän suurin sallittu nopeus on enintään 80 km/h.

Lue lisää Traficomin sivuilta.

 

Vinkki! Thulen käteviä polkupyörätelineitä on saatavilla myös vetokoukkuun kiinnitettävinä malleina.

Jaa tämä artikkeli: