Common Rail -dieselsuuttimet ovat erittäin herkkiä osia, joten niiden huolloissa ja korjauksissa tulee noudattaa varovaisuutta ja tiukkoja puhtausvaatimuksia.
Kahan asiakas, Joutsenon Dieselasennus, on erikoistunut dieseljärjestelmien huoltoon ja korjaukseen jo kolmen sukupolven ajan. Jaamme nyt yrittäjä Arto Pasasen vinkkejä herkkien Common Rail -suuttimien käsittelyyn.

Miksi Common Rail -dieselsuuttimet vikaantuvat?
Joutsenon Dieselasennuksen kokemuksen mukaan dieseljärjestelmien korjauksessa ehdottomasti suurin volyymi on herkissä Common Rail -suuttimissa. ”Henkilö- ja pakettiautopuolella Common Rail -dieselsuuttimet yleensä hajoavat, kun taas raskaalla puolella suuttimia tuodaan meille testattavaksi ja korjattavaksi jo aiemmin. Raskaassa kalustossa järjestelmän kulutusta ja taloudellista puolta seurataan tarkasti, joten viat huomataan yleensä nopeasti, jos ajoneuvon kulutus on kasvanut kuukausitasolla.”

Pasasen mukaan CR-suuttimien viat ovat moninaisia, mutta usein kytköksissä lian ja veden pääsyyn vääriin paikkoihin. ”Koko ajan kiristyvät päästövaatimukset tarkoittavat autonvalmistajien kantilta sitä, että järjestelmän ruiskutuspaineita pitää nostaa. Korkeammat paineet vaativat tietenkin enemmän materiaaleilta ja valmistustekniikalta, ja sitä kautta ilmenee sellaisia vikoja, joita ei parikymmentä vuotta sitten juurikaan ollut. Toleranssit ovat hyvin pieniä.”
Vinkkejä CR-suuttimien kanssa työskentelyyn
Kahan takuuosastoa on viime vuosina työllistänyt tunnetun henkilö- ja pakettiautovalmistajan yleiset Delphi Common Rail -dieselsuuttimet. Usein takuuanomuksen kuvauksen mukaan on käynyt niin, että korjaamo on suuttimen vaihdon jälkeen saanut auton hetkeksi käyntiin, minkä jälkeen moottori on sammunut, eikä enää käynnistynyt uudestaan. Todella usein teknisessä takuutarkastuksessa kuitenkin todetaan vian johtuvan ulkoisesta syystä – ei materiaali- tai valmistusvirheestä suuttimessa. Toinen vaihtoehto on, että suutin toimii teknisessä tarkastuksessa kuten sen kuuluu, mutta korjaamolla on silti ollut haasteita saada moottoria käyntiin asennuksen jälkeen. Kysyimme siispä Arto Pasaselta vinkkejä tähän ongelmaan.
”Oman kokemukseni mukaan valtaosa näistä tapauksista johtuu lian pääsystä suuttimiin asennuksen yhteydessä. Delphin DFI1.5 on mielestäni aliarvostettu suutintyyppi, sillä se on aikakaudelleen teknisesti edistyksellinen ja suhteellisen toimintavarma – kunhan likaa ei pääse järjestelmään”, kertoo Pasanen. Jo suutinta moottorista irti purettaessa olisi syytä laittaa puhdistetut suojatulpat heti sekä suuttimien päihin että rail-jakoputkeen. ”Perusperiaatteena on, että irrotuksessa liitos tulisi suojata molemmista päistä heti kun liitännän on avannut, ja asennuksessa nämä suojahatut tulisi irrottaa aina niin myöhään kuin mahdollista, vain hetkeä ennen asennusta”, Pasanen neuvoo. Lisäksi polttoainesuodatin on aina vaihdettava, kun tehdään polttoainejärjestelmään kohdistuvia töitä.
Toinen ongelmia aiheuttava seikka voi Arton mukaan liittyä polttoainejärjestelmän ilmaukseen. Mainitun yleisimmän suutintyypin kanssa Joutsenon Dieselasennus toimii suutinasennuksissa seuraavasti: kun uudet suuttimet on saatu paikoilleen, kiristetään sisä- ja ulkopuolelta puhdistetut korkeapaineputket oikeaan momenttiin. Järjestelmä ilmataan kääntämällä virta-avaimesta virtoja päälle niin kauan kuin polttoainesäiliössä sijaitseva sähköinen polttoainepumppu, tai ”tankkipumppu”, pyörii. Joissain autoissa tankkipumppu pitää pakottaa pyörimään diagnostiikkatesterillä. Tämä toistetaan useampaan otteeseen – voi vaatia välillä seitsemänkin kertaa. Tässä vaiheessa on siis oleellista pitää huolta akun varaustasosta. Kun tankkipumppu on käynyt riittävän monta kertaa niin, että tankista ei enää pysty kuulemaan ”porinaa”, startataan moottori avaimesta käyntiin. ”Porina on merkki siitä, että tankkiin päätyvässä polttoaineen paluuvirtauksessa on ilmaa joukossa. Kun porina loppuu, ei polttoaineen virtauksessa ole enää ilmaa, eli ilmaus on onnistunut”, Pasanen kertoo.
Arto Pasanen toppuuttelee myös Delphi-suuttimiin liittyviä väärinkäsityksiä: ”Delphin jälkimarkkinoilta saatavat Common Rail -dieselsuuttimet ovat kaikki aina solenoidiohjattuja suuttimia. Ilman saa niistä kyllä pois viimeistelyn yhteydessä, suutinten ollessa autossa kiinni. Eikä Delphi-suuttimia tarvitse esimerkiksi irrotuksen yhteydessä säilöä pystyasennossa. DFI1.5 -suutintyypin kohdalla emme ole koskaan tarvinneet mitään erikoistoimenpiteitä tai poppakonsteja ilmauksen kanssa – huolellinen tekeminen on tässä avain onnistumiseen”, muistuttaa Pasanen.
Pidä huolta puhtaudesta asennuksen yhteydessä

Kun työskennellään herkkien dieselsuuttimien kanssa, puhtausvaatimuksia ei Pasasen mukaan voi painottaa liikaa. ”Puhtauden kanssa pitää oikeasti olla poikkeuksellisen tarkkana. Olisi syytä käyttää nukkaamattomia liinoja sekä puhtaita suojahattuja.”
Korjaamon tulee myös järjestellä työnsä hyvin ja olla suunnitelmallinen. ”Ei voi olla niin, että samassa korjaamotilassa pöllytetään aivan vieressä jarruremonttia, kun on puhtautta vaativa työ käynnissä. Maalaisjärjellä pääsee tässäkin asiassa yllättävän pitkälle”, Arto Pasanen summaa.
Kahan valikoiman automallikohtaisesti sopivat Common Rail -dieselsuuttimet löytyvät Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.
Lue lisää dieselsuuttimista, suutinkoodeista ja koodien tulkitsemisesta.
