Auton käyttö vähentynyt koronan myötä? Huolehdi näistä

Koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten arkeen jo lähes vuoden ajan. On tehty etätöitä, vältetty sosiaalisia kontakteja ja monen harrastuksetkin ovat olleet jo pitkään tauolla. Koska kotoota ei ole juuri tarvinnut poistua, on auton käyttö ollut monella huomattavasti normaalia vähäisempää.

Auton seisottaminen pihassa ei kuitenkaan pidemmän päälle tee hyvää ajoneuvolle. Muutamalla viikolla ei yleensä ole merkitystä, mutta tätä pidemmillä ajanjaksoilla on jo omat vaikutuksensa esimerkiksi akun varaustasoon.

Pidä huolta autosi akusta

Pitkän joutilaisuuden vaikutukset heijastuvat ensimmäisenä auton akkuun, sillä sähköjärjestelmä kuluttaa akun varausta myös silloin, kun auto seisoo parkissa. Tämän seurauksena akku tyhjenee pikkuhiljaa, ja lopputuloksena voi olla vain pieni, surullinen pihahdus, kun autoa yritetään seuraavan kerran käynnistää.

Calix-akkulaturisarjalla akku latautuu samalla kun autoa lämmitetään sähkötolpasta.

Käynnistysongelmia on mahdollista ennaltaehkäistä asennuttamalla autoon Calix-akkulaturi, joka huolehtii akun latauksesta samalla kun autoa lämmitetään sähkötolpasta. Kätevä, nykyaikainen laturi kytkeytyy automaattisesti ylläpitojännitteelle, kun akku on latautunut täyteen. Vaihtoehtoisesti akkua voidaan ladata myös erillisellä akkulaturilla säännöllisesti muutaman viikon välein. Laadukkaita ja monipuolisia akkulatureita on saatavilla esimerkiksi CTEK:iltä ja Decalta.

Mikäli ajattelit hoitaa auton akun lataamisen lähtemällä ”latausajelulle”, otathan huomioon, että alle puolen tunnin siirtymä ei riitä alkuunkaan akun lataamiseen – etenkään pakkassäässä. Kylmän akun kyky vastaanottaa virtaa on heikko, joten akun latautuminen ajon aikana on huomattavasti hitaampaa. Jotta autosi pysyisi toimintakuntoisena, tulee sillä ajella yhtäjaksoisesti 1-2 tunnin ajomatkoja vähintään kerran viikossa.

Vaihda kulunut akku uuteen

Mikäli akku on päässyt tyhjentymään, eikä latausyrityksistä huolimatta virkisty, on tullut aika vaihtaa se uuteen. Jotta kyseinen tilanne ei pääse yllättämään, kannattaa akun kunto tarkastuttaa aika ajoin ammattilaisella, esimerkiksi huollon yhteydessä.

Virkeä, tuore akku pitää varaustasonsa huomattavasti aikansa elänyttä akkua paremmin, eikä simahda viikon seisomisesta tai ensimmäisistä kunnon pakkasista. Huomioithan kuitenkin, että nykyaikaisen auton akun vaihtaminen saattaa olla hyvinkin monimutkainen operaatio, joka kannattaa hoitaa ammattilaisella.

Muista myös renkaat ja sisätilat

Mikäli auton käyttö on koronan myötä vähentynyt niin radikaalisti, että harkitset jopa väliaikaista auton liikennekäytöstä poistamista, kannattaa muutama asia ottaa huomioon.

Renkaat tyhjenevät pikkuhiljaa, joten mikäli aiot seisottaa autoa pidemmän aikaa, kannattaa rengaspaineet nostaa hieman normaalia korkeammiksi. Näin renkaat pysyvät pyöreinä ja niillä pääsee liikkeelle, kun päätät ottaa auton takaisin käyttöön.

Air Dry -kosteudenpoistaja ehkäisee tehokkaasti auton sisätilojen ummehtumista.

Ajoneuvon pitkä seisottaminen ja ulkolämpötilojen vaihtelut vaikuttavat luonnollisesti myös auton sisäilmaan. Autoon kerääntyy ajan myötä kosteutta, ja ilma muuttuu tunkkaiseksi – kannattaa siis välillä käydä tuulettelemassa.

Sisätilojen ummehtumisen ehkäisemiseksi autoon kannattaa, tuulettelun lisäksi, hankkia Air Dry -kosteudenpoistaja. Air Dry on loistava tuote ylimääräisen kosteuden vangitsemiseen, sillä se on huomaamaton, imukykyinen ja uudelleenkäytettävä. Kosteudenpoistaja säilyttää imukykynsä 2–4 kuukautta, kosteuden määrästä riippuen. Kun imukyky on heikentynyt, tulee Air Dry kuivattaa lämpimässä, minkä jälkeen se on jälleen käyttövalmis.

Jaa tämä artikkeli: