Auton esilämmitys kannattaa aina!

Talvi lähestyy vauhdilla ja auton esilämmitys on jälleen ajankohtaista. Auton moottorin ja sisätilojen lämmittäminen on tärkeää Suomen pakkasissa, sillä esilämmitys vähentää moottoriin kohdistuvaa kuormitusta, sulattaa lasit valmiiksi ja säästää hybrideissä ajoakkua merkittävästi. Ja mikä parasta: ajomukavuus ja liikenneturvallisuus paranevat, kun auto on lämmin ja näkyvyys kunnossa.

Ruotsalainen Calix on tunnettu autojen sähkökäyttöisistä lämmitysratkaisuistaan: yritys valmistaa sekä moottorin että sisätilojen lämmittimiä. Calix-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Eskilstunassa, Ruotsissa, joten pohjoisen vaativat sääolosuhteet, kuten lumi ja kovat pakkaset, ovat tuttuja valmistajalle. Calix on ollut yhteistyössä ajoneuvoteollisuuden kanssa jo 1950-luvulta lähtien, ja nykyään se onkin monien autonvalmistajien valitsema ensiasennuslämmitin.

Jääkylmään autoon on ikävä istuutua ja auton kylmäkäynnistäminen rasittaa myös moottoria.

Hybridien esilämmitys pidentää sähköistä ajosädettä

Käyttövoimasta riippumatta autojen ikkunat huurtuvat avonaisilla pysäköintialueilla ilmojen kylmetessä. Hybridillä ajava haluaisi todennäköisesti hyötyä sähköllä ajamisesta myös talvella, jolloin auton sisätilojen lämmitys on yksi suurimmista sähkön kuluttajista. Tyypillisesti sähkövastus, jolla auton sisätiloja lämmitetään sähköllä ajettaessa, on teholtaan 2000–4000 wattia. Jos auto on liikkeelle lähdettäessä kylmä, kuluu ajoakuista tämän verran pelkkään lämmittämiseen. Tämä luonnollisesti lyhentää sähköllä ajettavaa matkaa.

Hybridin sähköistä ajosädettä on kuitenkin mahdollista pidentää esilämmittämällä sisätilat. Tällöin sähköä kuluu vain lämmön ylläpitämiseen, ja säästetty virta voidaan käyttää sähköllä ajamiseen. Sisätilojen lämmittäminen säästää myös aikaa ja hermoja, kun ikkunoita ei tarvitse rapsutella jäästä. Valmiiksi lämpimään autoon on lisäksi huomattavasti mukavampi istahtaa.

Lämmittimien kehityksessä on tapahtunut isoja harppauksia

Aiemmin tehottomaksi mielletty säteilylämmitin ei enää nykyään ole välttämättä huono valinta. Nykyisissä lämmittimissä on malleja, joiden kohdalla autovalmistaja on tehnyt oman esityönsä ja valmistellut moottoriin jo etukäteen sopivan asennuspaikan säteilylämmittimelle. Tällöin lämmitin asennetaan sylinterinkannessa olevaan valmiiseen asennuspaikkaan kannen sisään, jolloin kaikki lämpö siirtyy suoraan moottoriin. Tällaisessa tapauksessa pienempitehoinenkin lämmitin hoitaa tehtävänsä tehokkaasti ja säästää sähköä.

Vesilämmittimissä Calixin uusin innovaatio on FCH eli Forced Circulation Heater. Tähän yleismalliseen letkulämmittimeen on sisäänrakennettu vesipumppu, jonka ansiosta jäähdytysneste kiertää tehokkaasti ja moottori lämpenee tasaisesti. Lämmittimen asennusta helpottaa laitteen kompakti rakenne, joten laitteen sijoittelu moottoritilaan on joustavampaa. Lisäksi asennus nopeutuu, kun vesipumppua ei tarvitse erikseen asentaa.

Etsi lähin Calix-jälleenmyyjäsi ja selvitä, millaisia lämmitysratkaisuja autoosi on saatavilla.

 

Lue myös: Millainen auton lämmitin sopii minulle?

Jaa tämä artikkeli: