Autoilijan helpot energiansäästövinkit talvikaudelle

Sekä sähkön että polttoaineen hinnat ovat tällä hetkellä korkealla, ja autoilijat pohtivatkin keinoja säästää rahaa ja energiaa tulevana talvena. Säästötoimenpiteet tulevat tarpeeseen, oli auto sitten polttomoottorilla tai sähköllä toimiva. Kokosimme tähän helpot energiansäästövinkit auton esilämmittämiseen ja sähköauton ajosäteen pidentämiseen.

Käytä auton esilämmitystä maalaisjärjellä

Moni pohtii auton esilämmittämisen tarpeellisuutta, kun tolpasta saatavan sähkön hinta huitelee pilvissä. Polttoainekäyttöisen ajoneuvon esilämmittäminen säästää kuitenkin sekä moottoria että polttoainetta, kun ulkolämpötila laskee nollan tienoille. Etenkin kovilla pakkasilla esilämmityksen vaikutus polttoaineen kulutukseen voi olla merkittävä.

Sähkökäyttöinen esilämmitys kannattaa ajoittaa tarkasti lähtösi mukaan.

Esilämmityksen sähkönsäästöniksi piilee siinä, kuinka kauan autoa kannattaa lämmittää. Lämmitys kannattaa ajoittaa mahdollisimman tarkasti niin, että auto on riittävän lämmin juuri silloin kun sillä ollaan lähdössä liikkeelle – ei siis pidetä lämmitintä päällä turhanpäiten. Nollan tienoilla ja pikkupakkasella esilämmitykseen riittävä aika on puolesta tunnista tuntiin, kovemmilla pakkasilla lämmitykseen tarvitaan 1–2 tuntia. Lyhytkin esilämmitys on kuitenkin moottorille aina parempi kuin kylmäkäynnistys. Auton esilämmittämiseen kuluvasta sähköstä ei kannata kuitenkaan pihistellä liikenneturvallisuuden kustannuksella. Sisätilojen riittävä esilämmittäminen sulattaa tuulilasin, ja parantaa siten kuljettajan havainnointikykyä.

Kaikkein taloudellisin vaihtoehto on tietenkin viedä auto parkkihalliin tai autotalliin aina, kun siihen on mahdollisuus. Sisätiloissa moottori pysyy lämpimänä ja ikkunat kirkkaina.

Energiansäästövinkit sähköautoilijalle

Sähköautot ja ladattavat hybridit ovat yleistyneet jo vuosia. Etenkin tänä vuonna, kun perinteisten polttoaineiden hinnat ovat olleet ennätyskorkealla, moni autoilija on vaihtanut sähköiseen käyttövoimaan. Nyt kuitenkin myös sähkö on kallista, joten ladattavien autojen omistajat pohtivat keinoja, joilla hyödyntää yhdellä latauskerralla saatavat ajokilometrit mahdollisimman tarkasti.

Myöskään sähköauto ei pidä pakkasesta, joten se kannattaa pysäköidä lämpimään aina kun mahdollista. Auton lataaminen puolestaan kannattaa ajoittaa niin, että akku on täynnä juuri silloin kun olet lähdössä liikkeelle. Näin akku on liikkeelle lähdettäessä lämmin ja energiankulutus pienempää.

Energian säästämiseksi autoa kannattaa ladata niin, että akku on täynnä ja lämmin juuri liikkeelle lähtiessä.

Varsinaisten ajokilometrien lisäksi auton akkua kuluttavat myös monet arkiset mukavuudet. Jos siis haluat maksimoida sähköisen ajosäteen, kannattaa esimerkiksi ratin- ja penkinlämmittimiä käyttää harkiten. Lisäksi matkustamon lämpötilan laskemisella voi saavuttaa huomattavia säästöjä. Monissa sähköautoissa on lisäksi mahdollisuus kytkeä päälle ”Eco”-tila, jolloin auto kuluttaa hieman vähemmän sähköä kaikissa toiminnoissaan.

Hieman yllättävä tapa pidentää sähköistä ajosädettä on rengaspaineiden tarkistaminen. Kun ilmanpaineet ovat optimaaliset, auto pääsee liikkumaan vaivattomammin ja kuluttaa vähemmän sähköä. Lisäksi sähköautoihin pätee sama kuin perinteisillä käyttövoimilla kulkeviin ajoneuvoihin: taloudellinen ajotapa kuluttaa vähemmän. Vältä siis turhia kiihdytyksiä, jarrutuksia ja käytä vakionopeudensäädintä. Seuraamalla autosi kulutusmittaria, saat selville, millainen ajotyyli säästää energiaa juuri kyseisessä ajoneuvossa.

Pieniä juttuja, joista voi kertyä talven aikana suuret säästöt!

 

Lue lisää auton esilämmittämisestä.

Jaa tämä artikkeli: