Huippu-uutuus Bosch ESI[tronic] -diagnostiikkaan! ADAS-kalibroinnit mahdollistava Bosch ADAS ONE -ohjelmisto tuo korjaamoille uuden tason helppokäyttöisyyttä, nopeutta ja selkeyttä.
Bosch ESI[tronic] -diagnostiikkaohjelmistoon on tullut ADAS-kalibroinnit mahdollistava lisäosa. Täysin uudenlainen Bosch ADAS ONE -työkalu mahdollistaa kalibroinnit yhden ohjelman sisällä, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta ja parantaa korjaamon tehokkuutta. Ohjelmisto sopii niin uusiin kuin vanhempiinkin Bosch DAS 3000 -laitteistoihin. Kokonaisuus tekee vaadittavien kalibrointien suorittamisesta mahdollisimman helppoa, jolloin korjaamon ei tarvitse viedä autoa toiselle korjaamolle hoidettavaksi.

Mitäs se ADAS-kalibrointi tarkoittikaan?
Edistyksellisiä kuljettajaa avustavia järjestelmiä (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) ovat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus, kaistallapitoavustin, nopeusrajoitusavustin sekä kuljettajan vireystunnistus. Olemme aikaisemmin käsitelleet ADAS-kalibrointia sekä sen merkitystä, joten nyt kertaamme alkuun vain tärkeimmät seikat tiivistetysti.
ADAS-järjestelmien kalibrointi tulee suorittaa aina uudelleen, mikäli ajoneuvoon suoritetaan mitään sellaisia toimenpiteitä, jotka voivat vaikuttaa kameroiden ja/tai tutkien asentoon suhteessa autoon, tai auton kulkukulma muuttuu. Tämä koskee siis yhtä lailla alustan osien vaihtoja, isoja moottoriremontteja kuin perinteisiä tuulilasin vaihtojakin.
Erityisesti autoissa kovaa vauhtia yleistyneet, kuljettajaa ohjaavat 360 asteen kamerajärjestelmät saattavat vaatia uudelleenkalibrointia niin sivupeilin irrotuksen (mikäli siinä on kamera) kuin takakontin alueella tapahtuvien töidenkin yhteydessä. Autoa huoltavalla korjaamolla on velvollisuus saattaa ajoneuvo toimenpiteiden jälkeen toimintakuntoon autovalmistajan ohjeiden mukaisesti – tämä pitää sisällään myös ADAS-kalibroinnit.
Staattinen ja dynaaminen ADAS-kalibrointi
ADAS-järjestelmien kalibrointi voi olla staattinen, eli kohdetauluilla ja laitteilla suoritettava, tai dynaaminen, eli ajamalla suoritettava. Jossain autoissa voi esiintyä myös näiden yhdistelmiä.
Keskitymme tässä artikkelissa staattisen kalibroinnin päivityksiin sekä uuteen, selkeämpään työpolkuun, jossa ajoneuvo ADAS-järjestelmineen ensin tunnistetaan, minkä jälkeen tarvittavat kohteet asetetaan ohjatusti paikoilleen ja suoritetaan kalibrointi. Onnistuneen ADAS-kalibroinnin suorittamisen kulmakiviä ovat oikeiden arvojen käyttäminen ja tarkka dokumentointi. Näissä Bosch on aina ollut edelläkävijä, ja ADAS ONE -uudistuksen myötä koko prosessi on nyt yhdessä raportissa.
Kalibrointi ADAS ONE -ohjelmistolla
Bosch ESI[tronic]:in uudessa ADAS-kalibroinnissa koko prosessi suoritetaan erikseen hankittavan ADAS ONE -lisenssilaajennuksen avulla, jolloin asennuksen jälkeen ESI[tronic]-ohjelmistossa avautuu uusi välilehti. Työt aloitetaan luonnollisesti lukemalla koko auton vikakoodit, jotta saadaan käsitys ajoneuvon tilasta ja kunnosta. Mahdollisten muiden töiden jälkeen voidaan siirtyä “Huoltotehtävät” -välilehden “Alustan ja ohjauksen huolto” -valikossa vaadittuun toimenpiteeseen.
Tämän valinnan jälkeen ESI[tronic]-ohjelmisto tunnistaa autoon kytketyn diagnoositesterin (KTS 560 tai KTS 590) avulla järjestelmän ja käy vaiheittain läpi työn suorittajaan sekä autoon kohdistuvat vaatimukset. Kun kaikki kohdat on luettu, ymmärretty ja edellytykset täytetty, käynnistetään kohteiden opastettu asemointi järjestelmiin oikeilla arvoilla. Tämä vaihe on selkeä parannus aikaisempaan järjestelmään, jossa käytiin erikseen avaamassa säätökortit, joista piti päätellä oikeat arvot ja siirtää ne toiseen ohjelmaan, jolla asemointi suoritettiin. Nyt tämä kaikki tapahtuu yhdessä ohjelmassa, joten ei ole tarvetta siirtyä eri tietolähteiden välillä.
ESI[tronic] kertoo, mitä kalibrointivälineitä tarvitaan, kohdistusvälineet sekä niiden asemoinnin. Kun tarvittavat valmistelut on suoritettu, siirrytään itse DAS 300 -laitteiston asemointiin. Kun asemoinnit ovat oikein, siirrytään suoraan varsinaiseen kalibrointiin ohjainlaitteen puolelle. Kaikki tämä tapahtuu ohjatusti ilman, että käyttäjän tarvitsee itse muistaa, milloin mihinkin pitää siirtyä.
ADAS-kalibroinnin jälkeen
Onnistuneen kalibroinnin jälkeen varmistetaan auton vikakoodien poistuminen sekä tarkistetaan, onko muille varusteille, kuten matriisiajovaloille, ilmestynyt kalibrointitarpeita. Kun kaikki kalibroinnit on suoritettu, ajetaan autolla riittävä koeajo, jotta voidaan varmistua kaikkien laitteiden oikeasta toiminnasta sekä vikavalojen poistumisesta. Joissain autoissa saattaa kalibroinnin jälkeen esiintyä vikavaloja, mutta Bosch ESI[tronic] osaa opastaa myös näissä tilanteissa.
ADAS ONE -lisäosan myötä koko kalibrointiprosessi on saumaton tapatumaketju, joka tekee toiminnasta nopeampaa, selkeämpää, helpompaa ja paremmin tuottavaa. Muistathan, että onnistunut kalibrointi ja kalibroinnin jäljitettävyys varmistetaan ohjatuilla työnkuluilla ja kalibrointitodistuksella.
Katso Boschin englanninkielinen esittelyvideo ADAS ONE -ohjelmistosta:
Kiinnostuitko? Lisätietoja Kahan valikoiman ADAS-laitteista ja -tarvikkeista sekä Bosch ESI[tronic] -lisensseistä saat lähettämällä sähköpostia: lisenssit(a)kaha.fi
