Varta AGM xEV -akut on suunniteltu sähköautojen tarpeisiin

Täyssähkö- ja hybridisähköautojen suosio kasvaa vuosi vuodelta. Suurin osa sähköisistä ajoneuvoista on edelleen riippuvaisia myös 12 V -akusta, mikä tuo omat haasteensa akkujen kehitykseen. Vartan uudistuneet Silver Dynamic AGM xEV -akut on suunniteltu juuri sähköautojen tarpeisiin ja tuotevalikoimasta löytyy soveltuvuus lähes kaikille sähköisille ajoneuvoille.

Sähköauto latauksessa kadulla. Kuva: Unsplash.com, Andrew Roberts.
Sähköautot ovat lisääntyneet katukuvassa viime vuosina.

Sähköautotyypit

Sähköautot (EV) luokitellaan sähkötehon käyttöasteen mukaan. Kolme olennaista sähköautotyyppiä ovat: hybridisähköauto (HEV), ladattava hybridisähköauto (PHEV) ja täyssähköauto (BEV). Varta käyttää lyhennettä xEV, joka kattaa ne kaikki. Lyhenne muodostuu sähköautoa tarkoittavista kirjaimista ”EV”, joilla ilmaistaan, että autossa on sähkömoottori. Lyhenteen etukirjain ”x” puolestaan viittaa mihin tahansa yllä mainittuun sähköauton alaryhmään.

Täyssähköauto eli BEV (Battery Electric Vehicle)

Ajoneuvo, jossa ei ole sisäistä polttomoottoria ja jonka ainoa voimanlähde on suurjännitteisiin litiumioniakkuihin varastoitu sähköenergia.

Täyssähköauto (BEV)
  1. 12V akku
  2. DC/DC-muunnin
  3. Suurikokoinen suurjännitteinen litiumioniakku
  4. AC/DC-muunnin
  5. Suurjännitteinen vetomoottori
  6. Sähkötehon lähde (julkinen latausasema/ kotilatauspiste)

Hybridisähköauto eli HEV (Hybrid Electric Vehicle)

Ajoneuvo, jossa pääasiallisena voimanlähteenä toimivan sisäisen polttomoottorin lisäksi on sähkömoottori sekä pieni suurjännitteinen ajovoima-akku, joka mahdollistaa ajamisen lyhyitä matkoja pelkän sähkömoottorin voimalla.

Hybridisähköauto (HEV)
  1. 12V akku
  2. DC/DC-muunnin
  3. Suurjänniteakku
  4. AC/DC-muunnin
  5. Suurjännitteinen vetomoottori
  6. Bensiini- tai dieselsäiliö
  7. Sisäinen polttomoottori

Ladattava hybridisähköauto eli PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Hybridisähköautosta edelleen kehitetty konsepti, jota voi ladata myös julkisella latausasemalla tai kotilatauspisteestä. Suurjänniteakku on yleensä suurempi kuin hybridisähköautossa, joten sähköllä päästävä ajomatka on pidempi.

  1. 12V akku
  2. Ladattava hybridisähköauto (PHEV)

    DC/DC-muunnin

  3. Suurjänniteakku
  4. AC/DC-muunnin
  5. Suurjännitteinen vetomoottori
  6. Bensiini- tai dieselsäiliö
  7. Sisäinen polttomoottori
  8. Sähkötehon lähde (julkinen latausasema/kotilatauspiste)

Mihin sähköautot tarvitsevat 12V akkua?

Moni saattaa miettiä, mihin xEV-ajoneuvo tarvitsee 12V käynnistysakkua. 12V akuilla on kuitenkin tärkeitä tehtäviä myös sähköautoissa. Sähköisessä ajoneuvossa 12 V akkua hyödynnetään muun muassa ajoneuvon käynnistämisessä, valaistuksessa, navigaatio- ja äänentoistojärjestelmissä, lukituksessa sekä auton sisäisen tietokoneen toiminnassa. 12 V akku toimii lisäksi varavirtalähteenä monelle turvallisuuden kannalta kriittiselle järjestelmälle, kuten ABS- ja ESP-järjestelmille, mikäli korkeajänniteakussa ilmenee vikaa.

Tyhjentynyt 12 V akku on Saksan autoliiton tilastojen mukaan yksi yleisimmistä sähköautojen vikojen aiheuttajista. Sähköisissä ajoneuvoissa myös 12 V akut altistuvat valtavalle rasitukselle, joten on tärkeää, että akku vastaa ajoneuvon vaatimuksiin. AGM-teknologia on tehokkain vaihtoehto sähköautoille, sillä AGM-akut kestävät jopa kolme kertaa perinteisiä akkuja pidempään ja niiden luotettavuus on osoitettu miljoonissa erilaisissa Start-Stop-tekniikalla varustetuissa ajoneuvoissa.

VARTA AGM xEV -akut ovat maailman huippua

Varta uudisti Silver Dynamic AGM -akkujen valikoimansa vuonna 2023. Uudet, erityisesti sähköisille ajoneuvoille suunnitellut, xEV-akut vastaavat erinomaisesti niin nykyisten kuin tulevienkin sähköautojen tarpeisiin.

  • Soveltuvuus yli 90 % markkinoiden xEV-autoille ja valikoima kehittyy jatkuvasti
  • Markkinoiden laajin soveltuvuus sähköisille ajoneuvoille
  • Luotettava virtalähde tärkeille turvallisuusominaisuuksille
  • Kehitetty yhteistyössä ajoneuvovalmistajien kanssa

> Varta AGM xEV -akut Autoluettelossa

 

Lue lisää Varta Silver Dynamic AGM -akuista.

Jaa tämä artikkeli: