Tervetuloa lokakuu! On aika aloittaa autosi esilämmittäminen

Vaikka suurimmassa osassa Suomea on päästy nauttimaan poikkeuksellisen lämpimästä alkusyksystä, lokakuu tuo väistämättä mukanaan kylmenevät yöt ja koleat aamut. Vaikka lämpötila ei vielä olisikaan ihan nollassa, viileä ja kostea ilma aiheuttavat auton ikkunoiden huurtumisen ja aamulla ikkunoista voi olla mahdotonta nähdä ulos. On tullut siis aika aloittaa auton esilämmittäminen!

Sumeat ikkunat vaikeuttavat kuljettajan havainnointia ja aiheuttavat siksi herkästi vaaratilanteita liikenteessä. Kosteuden pyyhkiminen rätillä on kuitenkin aikaa vievää, rasittavaa ja jättää tuulilasin suttuiseksi. Ikkunat saa kirkkaiksi nopeasti ja vaivatta, kun aloitat auton sisätilojen lämmittämisen. Muutama minuutti ennen liikkeelle lähtöä riittää kosteuden karkottamiseen.

Esilämmitetyn auton ikkunat ovat kirkkaat ja lämpimään autoon on mukava istuutua.
Huuruiset ikkunat ovat turvallisuusriski

Aamut sujuvat monella muutenkin kiireisissä merkeissä ja parkkipaikalla odottava, ikkunat huurussa seisova auto hidastaa liikkeelle lähtöä entisestään. Kiireessä ei malteta jäädä odottelemaan kosteuden katoamista, vaan liikkeelle lähdetään puhaltimet täysillä ja toivotaan, että näkymä pian kirkaistuisi. Tähän syyllistyy ainakin silloin tällöin lähes jokainen kuljettaja.

Huono näkyvyys on luonnollisesti riskitekijä liikenneturvallisuudelle ja suurin osa onnettomuuksista johtuukin kuljettajan tekemästä havainnointivirheestä. Vahingot myös usein sattuvat ajon ensimmäisten 15 minuutin aikana, joten suora yhteys huuruiseen tuulilasiin on havaittavissa.

Esilämmitetty auto mukava ja turvallinen

Helpoin tapa välttyä huuruisten ikkunoiden aiheuttamilta sydämentykytyksiltä ja kylmiltä istuimilta on auton esilämmittäminen. Auton esilämmittäminen kannattaa aloittaa, kun yölämpötila putoaa alle + 5 asteeseen. Ajastamalla lämmityksen lähtösi mukaisesti, pääset nopeasti liikenteeseen ikkunat kirkkaina ja saat istuutua valmiiksi lämpöiseen autoon.

Siinä missä sisätilojen esilämmittäminen poistaa huurteen ja jään ikkunoista sekä parantaa matkustusmukavuutta, moottorin esilämmitys puolestaan vähentää moottoriin kohdistuvaa kuormitusta ja pidentää näin ollen moottorin elinikää. Etenkin talvipakkasella moottorin kylmäkäynnistäminen rasittaa konetta merkittävästi, joten myös moottorin esilämmittäminen on erittäin suositeltavaa.

Millainen lämmitin sopii minulle?
Calix WaveLine -sisätilanlämmitin voidaan asentaa tukevasti tekemättä reikiä verhoiluun

Auton esilämmitysjärjestelmiä on saatavilla sekä sähkö- että polttoainekäyttöisinä. Mikäli parkkipaikkasi on varustettu sähkötolpalla ja saat autosi piuhalla kiinni tolppaan myös työpaikallasi, on sähkökäyttöinen Calix-lämmitysjärjestelmä yksinkertaisempi ja edullisempi ratkaisu.

Calix-lämmitysratkaisuilla lämmität sekä auton moottorin että sisätilat tehokkaasti ja järjestelmän asentaminen on nopeaa ja vaivatonta. Calix-lämmittimeen on myös saatavilla käteviä lisäominaisuuksia, kuten led-valolla varustettu liitäntäjohto. Koska johdon pää loistaa kirkkaan vihreänä pimeässä, johtoa ei tarvitse tökkiä sokkona mihin sattuu, vaan oikea paikka löytyy nopeasti.

Tutustu uusiin Calix WaveLine -sisätilanlämmittimiin.

 

 

Voit ohjata Webasto-lämmitintäsi kätevästi älypuhelinsovelluksella.

Mikäli autosi kohtalona on kadunvarsipaikka ilman sähkötolppaa, on polttoainekäyttöinen Webasto-lämmitin aamujesi pelastaja. Webasto on markkinoiden tehokkain tapa lämmittää autosi ja järjestelmä hoitaa samalla sekä sisätilojen että moottorin esilämmittämisen.

Webaston vaatima lämmitysaika riippuu merkittävästi ulkolämpötilasta; kovilla pakkasilla lämmitykseen tarvitaan noin tunti, kun taas viileinä syysaamuina viitisen minuuttia riittää kirkastamaan tuulilasin. Polttoainekäyttöisellä järjestelmällä auton lämmitys onnistuu missä tahansa ja lämmitystä on mahdollista ohjailla esimerkiksi älypuhelinsovelluksen kautta. Voit siis käynnistää lämmittimesi joustavasti vaikka sängyn pohjalta.

Lisätietoa Webaston suomenkielisiltä kotisivuilta.

 

Etsi tuotteiden jälleenmyyjiä.

Jaa tämä artikkeli: