Nappaa vinkit ilmajousituksen asennukseen

Ilmajousitus yleistyy myös henkilöautoissa. Siksi onkin tärkeää, että kaikki asentajat ovat hyvin perillä tekniikasta korjatessaan ilmajousitusta. Jälkimarkkinoiden ilmajousiasiantuntijana tunnettu Arnott haluaa nyt jakaa muutamat vinkit ilmajousituksen asennukseen ja järjestelmän korjaukseen.


Yleiset vinkit
  1. Varmista aina ilmajousen asennuksen jälkeen, että alempi kiinnike on asennettu oikein ja se on kiinnitetty kunnolla tappeihinsa/lukkoihinsa. Jos näin ei ole, alempi kiinnike voi rikkoutua tai ilmajousi voi irrota paikaltaan.

    Ilmapussi voi irrota puristusrenkaasta, jos jousi taipuu täytön aikana.
  2. Ole tarkkana myös ilmaputken kanssa – varmista, että se on oikein sijoitettu. Väärin asennettu ilmaputki voi aiheuttaa putken juuttumisen ilmajousen ja rungon osien (esim. sisäpyöräkotelon) väliin, jolloin ilmajousen tyhjentyminen putken kautta on mahdotonta.
  3. Kannattele koria aina kun täytät ilmajousia! Jos näin ei tehdä, ajoneuvon paino jakautuu epätasaisesti, mikä voi aiheuttaa ilmajousen taipumisen täytön aikana. Taipuminen kuormittaa ilmaholkkia niin voimakkaasti, että se voi aiheuttaa ilmapussin irtoamisen puristusrenkaasta.
  4. Kun vaihdat ilmajousta, tee perusteellinen tarkistus myös iskunvaimentimelle. Iskarin tehtävänä on vaimentaa iskuja – ei ilmajousen. Jos iskari on kulunut vaihtokuntoon, joutuu ilmajousi vaimennushommiin. Tämä voi aiheuttaa ajan myötä alemman kiinnikkeen halkeamisen tai katkeamisen.

 


Vinkit ilmajousen vaihtoon
  1. Liian suuri vääntömomentti voi vaurioittaa ruuvikierteitä.

    Kun asennat ilmaputken Arnott-ilmajouseen, liittimen irrottaminen tai kiristäminen on yleensä tarpeetonta. Jos liitin irrotetaan, Arnott suosittelee kiristämään Voss-liitintä enintään 2 Nm. Jos vääntömomentti on liian suuri, se voi vaurioittaa ruuvikierteitä, mikä johtaa ilmajousen vuotamiseen.

  2. Tarkista asennuksen jälkeen, että johdot ja liittimet ovat varmasti oikein. Virheellinen asennus tai löysät liitännät voivat aiheuttaa vikakoodeja.
  3. Kiristä yläpultit huolellisesti ja valmistajan ohjeiden mukaisesti. Arnott ei suosittele paineilmatyökalujen käyttöä kiristykseen, sillä ylikiristämällä ruuveja kierre voi vaurioitua tai jopa katketa.
  4. Arnott-ilmajousien mukana toimitetaan tarvittavat pultit ja mutterit, mikä helpottaa asennustyötä.

 


Kompressorit
Sulaneet johdot ja liittimet kielivät kompressorin ylikuumenemisesta.

Kompressorin ylikuumenemisesta viestivät monet selkeät indikaattorit: kompressorin tarrojen värin muuttuminen keltaisiksi, sulaneet johdot tai liittimet sekä palaneen haju laitteen purkamisen yhteydessä.

Viallinen kompressori on melkein aina seurausta jonkin toisen osan vikaantumisesta. Siksi on tärkeää, että koko ilmajousitusjärjestelmä tarkastetaan vuotojen varalta kompressorin vaihdon yhteydessä. Tarkastele siis erityisesti jousen tiivisteitä, venttiililohkon liittimiä, Voss-liittimiä sekä ilmalinjojen kuntoa.

Älä siis vaihda uutta kompressoria ennen kuin vian syy on selvitetty! Muuten on erittäin todennäköistä, että sama vaurio tulee myös uuteen kompressoriin nopeasti.

  1. Kun vaihdat kompressorin, vaihda aina samalla myös sen rele. Releen kärjet saattavat takertua toisiinsa, jolloin kompressori pumppaa jatkuvasti ilmaa. Tämä johtaa lopulta kompressorin palamiseen.
  2. Kompressorin vaihdon yhteydessä tulee tarkistaa myös ilmansuodatin. Jos vanha kompressori rikkoutui veden tai lian takia, on ilmansuodatin todennäköisesti likainen. Jos tässä tapauksessa jätetään ilmansuodatin vaihtamatta, imee uusikin kompressori kuluneessa suodattimessa olevaa kosteutta ja likaa.
  3. Tarkista kaikki kompressorin johtosarjat rikkoutuneiden tai halkeilleiden johtojen varalta. Kompressori tärisee aina käytön aikana, mikä voi aiheuttaa johtojen kulumista.

 

 

Ajoneuvoon sopivat Arnott-osat löytyvät
Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.

Lue lisää: Kompressori on tärkeä osa ilmajousitusjärjestelmää

Jaa tämä artikkeli: