Kun tarkastellaan ajoneuvon ilmajousitusjärjestelmää, voidaan elektronista ohjainyksikköä (ECU) pitää koko systeemin aivoina, joka ohjaa järjestelmän toimintaa. Tämä ajattelutapa tekisi puolestaan kompressorista ilmajousijärjestelmän sydämen – jos sen toiminnassa esiintyy ongelmia, lakkaa järjestelmä lopulta toimimasta.
Kompressorin tehtävä ilmajousitusjärjestelmässä
Kompressorin tehtävänä on tuottaa ilmajousijärjestelmään paineilmaa, joka mahdollistaa ajokorkeuden säätelyn, ja siten koko jousituksen toiminnan. Kompressorin toimintaa ohjaa elektroninen ohjainyksikkö.
Kompressori toimii myös ilmajousitusjärjestelmän kuivaimena ja suodattimena, joka imee kosteuden ja pitää roskat poissa järjestelmästä. Imetty kosteus haihtuu kompressorin lämmön vaikutuksesta ja vapautuu sitten vesihöyrynä takaisin ulkoilmaan.
Koska suurin osa kompressoreista on suunniteltu vain lyhytaikaiseen paineen muodostamiseen, tarvitaan järjestelmässä usein myös ulkoista paineilmasäiliötä, joka auttaa paineen hallitsemisessa, ja vähentää siten kompressorin käyntiaikaa. Jos järjestelmässä on vuotoja, käynnistyy kompressori liian usein, mikä johtaa lopulta kompressorin ylikuumenemiseen ja vahingoittumiseen.
Miten vahingoittunut kompressori oireilee?
Viallisella kompressorilla voi olla monenlaisia oireita. Yleensä ongelmasta viestii se, että ajokorkeuden muuttaminen tapahtuu entistä hitaammin. Myös kompressorin jatkuva käyminen tai vaihtoehtoisesti totaalinen simahtaminen ovat merkkejä siitä, että kompressori tulee vaihtaa.
Kompressorin ylikuumenemisesta viestivät monet selkeät indikaattorit: kompressorin tarrojen värit, sulaneet johdot tai liittimet sekä palaneen haju laitteen purkamisen yhteydessä. Kun kompressori vaihdetaan, on tärkeää muistaa vaihtaa samalla myös sen rele.
Tarkasta koko järjestelmä kompressorin vaihdon yhteydessä
Viallinen kompressori on melkein aina seurausta jonkin toisen osan vikaantumisesta. Siksi on tärkeää, että koko ilmajousitusjärjestelmä tarkastetaan vuotojen varalta kompressorin vaihdon yhteydessä. Tarkastele siis erityisesti jousen tiivisteitä, venttiililohkon liittimiä, Voss-liittimiä sekä ilmalinjojen kuntoa.
Vesi- ja saippualiuos toimii yleensä hyvin vuotojen havaitsemisessa. Mikäli ilmajousessa on vuoto, liuos muodostaa siihen kyyneleen. Ole kuitenkin tarkkana, kaikkia vuotokohtia ei välttämättä löydy helposti. Vuotokohta voi sijaita myös ilmajousen avautuvalla reunalla, joka pysyy piilossa järjestelmän normaalilla korkeudella.
Arnott-kompressori täyttää tiukimmat laatuvaatimukset
Vaikka kompressorit näyttävät ensisilmäyksellä samanlaisilta, on eri valmistajien tuotteissa paljon eroavaisuuksia. Ilmajousituksen varaosien asiantuntija Arnott kehittää jousien lisäksi myös omia kompressoreitaan, jotka täyttävät kaikki alan tiukimmat laatuvaatimukset.
Arnottin kompressoreissa on lukuisia ennenaikaista kulumista ehkäiseviä ominaisuuksia:
- Roottori ja mäntä ovat tasapainossa tärinän ehkäisemiseksi
- Sähkömoottorin käämeissä erityinen, lämmönkestävä lakkapäällyste, joka suojaa oikosuluilta
- Laadukkaat hiiliharjat ja käämit mahdollistavat sujuvan toiminnan
- Sylinteriseinän sileä pinta on viimeistelty CNC-koneella männänrenkaan kulumisen ehkäisemiseksi
- Alumiinille tehdään erityinen lämpökäsittely oikean kovuuden saavuttamiseksi
- Laakereiden ja akselien pintojen suurin toleranssi on vain 0,01 mm tiukan istuvuuden takaamiseksi
- Osien tiukka istuvuus estää tärinää ja kulumista
Ajoneuvoon sopivat Arnott-ilmajouset ja -kompressorit löytyvät Autoluettelosta rekisterinumerohaun avulla.
Lue myös: Ilmajouset vaativat erityishuomiota renkaanvaihdossa