Näin puhdistat tukkeutuneen DPF-suodattimen

Diesel-autojen tiukat päästörajoitukset ovat pakottaneet ajoneuvovalmistajat kehittämään järjestelmiä, joilla haitallisia päästöjä pystyttäisiin vähentämään. Siksi kaikki uudet tieliikenteessä olevat E4- ja E5-dieselautot onkin varustettu hiukkassuodattimilla (DPF). Uusi E6-luokitus kiristää hiukkaspäästöjen raja-arvoja entisestään, joten on tärkeää, että DPF-suodatin toimii tarkoituksenmukaisesti.

DPF:n puhdistus vähentää haitallisia päästöjä

Dieselhiukkassuodattimen tärkein tehtävä on vähentää ympäristölle haitallisia päästöjä poistamalla noki ajoneuvon pakokaasusta. DPF-suodatin kerää ja polttaa sisältämänsä noen ajon aikana. Tätä polttoprosessia kutsutaan regeneroinniksi. Regenerointia tapahtuu kuitenkin vain, kun moottori saavuttaa riittävän lämpötilan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että DPF-suodattimella varustettua autoa tulee ajaa useita kilometrejä yli 65 km/h nopeudella, jotta suodatin ehtii regeneroitua.

Irrotettu DPF-suodatin

Kaupunkiajo voi aiheuttaa ongelmia hiukkassuodattimelle

Mikäli autolla ajetaan pääasiassa kaupunkiajoa, tulee moottorille väkisinkin enemmän tyhjäkäyntiä ja voi hyvin olla, että auto ei saavuta juuri koskaan yli 65 km/h nopeutta. Toisin sanoen ei päästä tilanteeseen, jossa DPF voisi regeneroitua. Kun tätä jatkuu pitkään, saattaa dieselhiukkassuodatin tukkeutua.

Regeneroinnin puutteen lisäksi myös vääränlaisen moottoriöljyn käyttö voi tukkia hiukkassuodattimen. Siksi valmistajan ilmoittamia luokituksia tulee aina noudattaa. Öljyn täytyy olla ”low saps”, joka tarkoittaa, että öljy sisältää vähemmän rikkiä ja fosforia. Näistä öljyistä muodostuu vähemmän haitallista tuhkaa.

Jos DPF-suodatin toimii puutteellisesti, on sille kaksi huoltoratkaisua: joko vaihtaa suodatin kokonaan uuteen tai puhdistaa tukkeutunut suodatin. Suodattimen vaihto on kallis toimenpide, joten puhdistukseen kannattaa perehtyä.

DPF-suodattimen puhdistus Liqui Moly -tuotteilla

Saksalaisen Liqui Molyn valikoimassa on työkaluja ja kemikaaleja, joilla tukkeutuneen DPF-suodattimen puhdistus onnistuu. Puhdistus ei poista tuhkaa, mutta järjestelmään jäänyt palamaton noki poistuu. Suodattimen puhdistus sopii siis ratkaisuksi tilanteisiin, joissa auto ei ole päässyt regenerointitilaan joko liian hitaan kaupunkiajon tai jonkin mekaanisen vian vuoksi.

Näin suoritat puhdistuksen

  1. DPF-suodattimen puhdistusaine ruiskutetaan järjestelmään anturin reiästä.
    Hiukkassuodattimen puhdistusaine ruiskutetaan järjestelmään pistoolin ja sondin avulla.

    Irrota paineanturi katalysaattorin ja hiukkassuodattimen välistä.

  2. Ruiskuta pullollinen Liqui Moly DPF-hiukkassuodattimen puhdistusainetta (LM-2818) anturin reiästä hiukkassuodattimen sisään ruiskutuspistoolin (LM-6226) ja sondin (LM-7945) avulla.
  3. Anna puhdistusaineen vaikuttaa suodattimessa noin puoli tuntia.
  4. Ruiskuta pullollinen Liqui Molyn suodattimen huuhteluainetta (LM-2820) suodattimeen. Käytä apuna jälleen ruiskutuspistoolia ja sondia.
  5. Anna huuhteluaineen vaikuttaa suodattimessa noin 15 minuuttia.
  6. Kiinnitä paineanturi takaisin paikoilleen.
  7. Kytke auto testeriin ja etsi testeristä kohta, jossa kerrotaan hiukkassuodattimen paine.
  8. Käynnistä auto ja tarkkaile testeristä suodattimen painetta. Jos paine laskee, niin puhdistus on onnistunut ja pakokaasut pääsevät virtaamaan suodattimen läpi vapaasti.
  9. Anna auton käydä tyhjäkäyntiä noin 20 minuuttia. Huom! Auto savuttaa tämän toimenpiteen aikana voimakkaasti.
  10. Tee koeajo niin, että suodatin regeneroituu tai regeneroi suodatin diagnostiikkatesterin avulla. Lämpötila nousee suodattimessa noin 600 °C -asteiseksi. Näin suodattimen puhdistus on viimeistelty.

 

Lue myös: Liqui Moly jälleen ykkönen autolehtien äänestyksissä

Jaa tämä artikkeli: