Myös jäähdytysjärjestelmä vaatii huoltoa

Jäähdytysjärjestelmä ja sen huoltaminen ovat asioita, jotka saattavat unohtua useilta korjaamoilta. Nämä laiminlyönnit näyttäytyvät usein ongelmina esimerkiksi vesipumpun uusimisen yhteydessä.

Jäähdytysnesteen väärä laatu ja nesteiden sekoittamisen vaarat

Nykyään jäähdytysnestettä ei voi valita pelkästään värin mukaan, vaan autossa tulee käyttää valmistajan suosittamaa nestettä. Jäähdytysnesteen vaihdossa ja lisäämisessä onkin oltava erittäin tarkkana, sillä vääränlaisen tai kontaminoituneen nesteen käyttö nykyaikaisissa moottoreissa johtaa järjestelmän syöpymiseen tai muihin ongelmiin.

Jäähdytysjärjestelmä on herkkä epäpuhtauksille. Siksi vesijohtovettä ei tulisi koskaan käyttää jäähdytysjärjestelmässä. Suurin osa johtovesistä sisältää klooria, kalsiumia ja magnesiumia, jotka syövyttävät järjestelmää. Siksi jäähdytysjärjestelmässä suositellaan käytettäväksi vain tislattua, mineraaleista puhdistettua vettä.

Asenna vesipumppu puhdistettuun jäähdytysjärjestelmään

Vesipumppu uusitaan yleensä jakohihnan huollon yhteydessä. Pumppu asennetaan aina puhtaaseen jäähdytysjärjestelmään, josta on poistettu perusteellisella huuhtelulla kalkki, ruoste ja syöpymisjäänteet.

Huuhtelun jälkeen asennetaan uusi vesipumppu, lisätään autovalmistajan suosittama jäähdytysneste ja suoritetaan ilmaus. Kun nämä vaiheet on suoritettu, pyöritetään vesipumppua noin 20 kierrosta käsin, jotta se saa voitelun jäähdytysnesteestä. Vasta tämän jälkeen asennetaan jakohihna.

Uusi vesipumppu vaatii voitelun ja sisäänajon

Vesipumpun akselilla on mekaaninen tiiviste, joka vaatii voitelun ja alle 10 minuuttia kestävän sisäänajon. Uuden vesipumpun kuuluu ”vuotaa” jopa 1 – 2 tippaa sekunnissa moottorin käynnistämisen jälkeen, koska mekaanisen tiivisteen pintojen pitää saada voitelu. Tämä vuoto kerätään useimmissa vesipumpuissa poistoreiän kautta kammioon, jonka kannen muodostaa pakkastulppa. Kannen yläpuolella on ns. juorureikä, jonka kautta talteen otetut, suunnitellun vuodon tipat kuuma moottori haihduttaa pois.

Kontaminaatio- eli likajäänteitä tiivisterenkaan pinnalla.

Jos vesipumppua käytetään kuivana, palavat tiivistepinnat käyttökelvottomiksi. Jos taas järjestelmää ei ole huuhdeltu, voivat likapartikkelit päätyä tiivistepinnoille aiheuttaen vaurioita. Tällöin uusi vesipumppu jää vuotamaan vielä sisäänajon jälkeenkin. Noin 95 % uuden vesipumpun vuodoista johtuu järjestelmään päätyneistä epäpuhtauksista.

Varovasti tiivistemassan kanssa!

Vesipumpun asennuksessa ei saa käyttää tiivistemassaa, jos pumpun mukana toimitetaan kumi- tai paperitiiviste. Tiivistemassaa saa käyttää ainoastaan, jos tiivistettä ei ole suunniteltu käytettäväksi – ja silloinkin mahdollisimman kapea palko.

Tiivistemassan liiallisessa käytössä on vaara, että massaa pursuaa kiinnityspultteja kiristettäessä nesteen joukkoon ja siten myös mekaanisen tiivisteen pinnoille.

Jäähdytysjärjestelmä puhtaaksi Gatesin huuhtelulaitteella

Jos epäilet jäähdytysjärjestelmän olevan likainen, huuhtele se! Gates on maailmanlaatuisesti yksi merkittävimpiä vesipumppujen valmistajia. Siksi tuotevalikoimaan kuuluu myös jäähdytysjärjestelmän huuhtelulaite.

Gates Power Clean -jäähdytysjärjestelmän huuhtelulaite.

Huuhtelulaite käyttää pulssimaista virtausta, joka poistaa likapartikkelit myös kanavien pohjilta ja nurkista. Laite vaatii vesi- ja paineilmaliitännän. Esimerkiksi tavallisella kasteluletkulla huuhtelu ei riitä ruostepartikkeleiden poistoon.

Puhdas jäähdytysjärjestelmä

  • Moottorin tehokkaampi jäähdytys
  • Moottorin nopeampi lämpeneminen
  • Ehkäisee moottorivaurioita
  • Pienempi polttoaineen kulutus
  • Jäähdytysjärjestelmän komponenttien pidempi käyttöikä
  • Vähemmän uusintakorjauksia

 

Ammattimainen korjaamo huolehtii jäähdytysjärjestelmän huollosta ja puhdistuksesta, mikäli niille on tarvetta. Huoltotoimenpiteet tuovat lisämyyntiä korjaamolle ja lopputuloksena on tyytyväinen asiakas.

Jaa tämä artikkeli: