Miten valita sopiva korjaamolaturi?

Tänä päivänä korjaamolla ei voi välttyä tilanteelta, jossa autoon tulee tehdä ohjelmointia tai toimintotestejä virrat päällä ja diagnoosilaite kytkettynä. Tämä vie luonnollisesti virtaa auton akulta, joten jännitteensyöttö on usein tarpeen. Miten valita sopiva korjaamolaturi?

Ensinnäkin on syytä ymmärtää nykyaikaisten autojen monimutkaista 12 voltin akun latauksen hallintaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että akkua ei välttämättä ladata enää jatkuvasti ajoneuvon moottorin käydessä, vaan kulutuksen optimoimiseksi latausta saattaa tapahtua esimerkiksi vain moottorijarrutuksen aikana. On siis mahdollista, että akku ei lataudu lainkaan tasaisessa ajossa. Tämän seurauksena korjaamolle saapuvaan autoon on aina suhtauduttava lähtökohtaisesti niin, että sen akku on vain osittain varattu. Varaustilasta tulee siis huolehtia huollon aikana, jottei asiakkaalle palauteta ajoneuvoa akku tyhjänä.

Latauksen hallinnan lisäksi akun varausta verottavat erityisesti lyhyet ajomatkat sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Jos auto on lisäksi varustettu start/stop -järjestelmällä, on paljon pysähtelyä sisältävä kaupunkiajo suoranaista myrkkyä akulle. Akun kyky vastaanottaa virtaa myös laskee pakkasella, eli juuri silloin kun virrantarve on suurimmillaan.

Ohjelmoinnit ja testit vievät virtaa auton akulta. Siksi ulkoinen virransyöttö korjaamolaturilla on usein tarpeen.

Mitä seurauksia jännitteensyötön laiminlyönnillä voi olla?

Lähes kaikissa ajoneuvon ohjainlaitteissa on jänniterajoitus, jonka alittuessa niihin ei voi päästä sisään, ja laite sammuu virransäästön nimissä. Lisäksi voi olla rajoituksia, jotka määrittävät minimijännitteen, jonka alittuessa kirjoittaminen ohjainlaitteeseen on estetty. Auto tarvitsee siis usein ulkoista virransyöttöä pitääkseen jännitetason riittävän korkealla.

Lisäksi korjaamolla tulee huomioida erilaiset häiriötekijät, sillä työ voi keskeytyä esimerkiksi puhelun tai muun kyselyn vuoksi, jolloin ei välttämättä tule sammutettua auton virtoja. Tämä unohdus saattaa romahduttaa akun varaustason, ja käynnissä ollut työvaihe keskeytyy. Tästä voi pahimmassa tapauksessa olla seurauksena vioittunut akku ja kyseisen ohjainlaitteen toimimattomuus.

Akkulaturi ja korjaamolaturi – mitä eroa?

Heti alkuun on syytä tehdä ero akkujen lataamisen ja korjaamokäytön välillä. Irrallisen 90 ampeeritunnin akun lataaminen huoneenlämmössä vie teoriassa tyhjästä täyteen 20 A -laturilla 4,5 tuntia. Jos samaa yritetään tehdä autoon kytkettynä siten, että autossa on virrat päällä, niin akku ei tosiasiassa lataudu yhtään. Nykyaikaisen dieselauton jatkuva virrankulutus ilman ajovaloja ja sisätilan puhallinta on tyypillisesti noin 30 ampeeria. Mikäli valot ja puhallin jäävät päälle, on virrankulutus helposti yli 40 ampeeria, joten ihan pienellä akkulaturilla ei pärjätä, vaan oikea ratkaisu on nimenomaan korjaamolaturi.

Kunnollinen korjaamolaturi voi toimia rajoitetulla virtamäärällä auton muistipiirien tukena akun vaihdossa. Virtamäärän rajoitus on tärkeää, sillä akun vaihdon aikana virta voidaan joutua syöttämään muualta kuin akun kytkentäpisteiden kautta, eikä esimerkiksi tupakansytytinpisteen johdotus kestä isompaa virtaa. Suurin vaara liittyy vapaana olevan plus-kengän osumiseen auton runkoon, jolloin virrankulutus kasvaa rajusti ja tapahtuu kipinöintiä/hitsausta. Tämä voi rikkoa auton ohjainlaitteita.

Tavallisen akkuvaraajan huono puoli on, että se ei kestä nopeita jännitteen laskuja, ja saattaa kytkeytyä huomaamatta pois päältä, jolloin akkujännite pääsee laskemaan. Korjaamokäyttöön soveltuva virtalähde puolestaan kestää, ja pystyy stabiloimaan jännitteen nopeasti. Korjaamolaturi kykenee toimimaan pitkään maksimivirrallaan, eikä yllätyksiä pääse tulemaan.

Välty ylimääräisiltä sydämentykytyksiltä pitämällä jännite korkealla

On paljon autoja, jotka kytkevät virtaa kuluttavia laitteita pois käytöstä jännitteen laskiessa. Tyypillinen tapaus on esimerkiksi tuulilasin kameran kalibrointi, kun autosta pitää ensin sammuttaa virrat ja kytkeä ne sitten takaisin muistin pyyhkimiseksi. Jos jännitetaso on päässyt laskemaan, virtojen kytkemisen jälkeen järjestelmää ei enää löydy ja kalibrointi jää kesken.

Myös dieselmoottorin suuttimien vaihdon yhteydessä suoritettavassa ohjelmoinnissa auton moottorinohjain voi käynnistää jäähdytyspuhaltimet, jolloin jännite putoaa hyvin nopeasti johtuen yli 100 ampeerin virrankulutuksesta. Tässä tilanteessa on riskinä moottorin ohjainlaitteen ohjelmoinnin epäonnistuminen, josta voi pahimmassa tapauksessa seurata koko moottorin ohjainlaitteen vaihtotarve.

Korjaamolla huomioitavaa

Korjaamolla vaara piilee myös liian huolellisessa akkujen lataamisessa. Jos työn alla oleva auto on kaapelilla kiinni testerissä, joka puolestaan on kiinni tietokoneessa, on suositeltavaa irrottaa kannettava tietokone laturistaan. Kaikissa tietokoneissa USB-porttien jännitteen syötön häiriösuojaus ei ole riittävällä tasolla, joten vaarana on, että kaapelista tulee maadoitus, jolloin tietokone voi hajota kesken ohjelmoinnin. Sitten olemme jälleen tilanteessa, jossa voidaan tarvita uusia ohjainlaitteita.

Korjaamolaturin käytössä tulee puolestaan huomioida, että miinuskaapeli tulee aina liittää auton runkoon, ei koskaan suoraan akkuun. Muutoin auton energianhallinta ei pysty seuraamaan purettua/ladattua virtaa. Pahimmassa tapauksessa auto päättää virtojen oltua päällä 15 minuuttia, että akkua on purettu liikaa ja sammuttaa virrat. Tällöin auto ei suostu kytkemään ns. sytytysvirtaa, ellei auton moottoria ensin käynnistetä ja anneta akun latautua.

Valitse korjaamolaturi esimerkiksi näistä

Bosch BAT 690 -korjaamolaturi ja CTEK PRO.
Bosch BAT 690 -korjaamolaturi ja CTEK PRO tarjoavat riittävästi virtaa korjaamokäyttöön.

Kun valitset kumman tahansa yllä mainituista korjaamolatureista, niin saat riittävän virranantokyvyn korjaamokäyttöön, tehokkaan akun latauksen sekä akun vaihtoon tarvittavan tilan.

Korjaamolle lisämyyntiä akkulaturilla!

Monet nykyaikaiset autot pyrkivät säästämään mahdollisimman paljon polttoainetta, joten akkua ei välttämättä ladata aina tasaisessa ajossa. Tässä olisikin korjaamoilla loistava mahdollisuus lisämyyntiin tarjoamalla asiakkaalle autoon asennettavaa lisälaturia, joka lataa akkua auton ollessa kiinni sähkötolpassa. Hyviä vaihtoehtoja löytyy esimerkiksi Calixilta.

Jaa tämä artikkeli: