Miten valita omiin tarpeisiin sopiva lisävalo?

Viime vuosien aikana lisävalojen asennus on helpottunut, mutta vaatii entistä enemmän tietoa. Tässä tietopaketissa paneudutaan siihen, miten valita omiin tarpeisiin sopiva lisävalo, ja käydään läpi valojen asennuksen perusasioita.

Tieliikennelakiin kirjattiin vuonna 2019 muutos, joka mahdollisti lisävalojen parittoman määrän ajoneuvossa. Aiemmin lisävalot tuli asentaa aina pareittain, mikä teki uusien LED-paneelien asennuksesta melko hankalaa. LED-paneelit ovat nimittäin yleensä sen verran suurikokoisia, että kahden valopaneelin asentaminen yhteen autoon on käytännössä mahdotonta. Uudet valomääräykset helpottavatkin huomattavasti etenkin paneelityyppisten lisävalojen asennusta.

Muista olla tarkkana referenssiluvun kanssa!

Oleellinen lisävalojen valintaan vaikuttava seikka on valojen yhteenlaskettu referenssiluku. Ennen lisävalo-ostoksille suuntaamista tuleekin tarkistaa kyseessä olevan auton omien valojen luvut. Tämä tieto löytyy joko ajovaloumpion lasista tai tarrasta ajovaloumpion rungossa.

Tässä vaiheessa on myös syytä tarkastaa valojen tyyppi. Jos valot ovat tavalliset halogeenit, voi signaalin lisävalojen ohjausreleelle ottaa suoraan pitkien valojen plus-johdosta. Jos valot puolestaan ovat modernit LED-matriisit, tarvitaan lisävaloille johtosarjan lisäksi vielä CAN-ohjain. Ohjain lukee tietoa ajovalojen toiminnasta auton CAN-väylästä, ja näin lisävalot saadaan kytkettyä päälle, kun ajetaan pitkillä valoilla.

Kun auton omien valojen referenssiluku on tiedossa, voidaan aloittaa sopivan lisävalon kartoittaminen. Koska valojen referenssiluku saa yhteenlaskettuna olla enintään 100, kannattaa aloittaa vähentämällä tästä auton omien valojen referenssilukujen summa. Eli jos auton ajovalon referenssiluku on 17,5, niin tämä kerrotaan kahdella (vasen ja oikea puoli) ja saadaan arvoksi 35. Näin ollen lisävalolle tai -valoille on käytettävissä 65 referenssilukua. Tämä luku voidaan jakaa yhdelle, kahdelle tai kolmelle lisävalolle.

Lisävalojen valinnassa tulee ottaa huomioon auton omien valojen referenssiluvut. Kaikkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla maksimissaan 100.
Mieti myös kiinnitys
Tämä rekisterikilven taakse asennettava kiinnike sopii kaikille OSRAM-lisävaloille.

Toinen oleellinen lisävalon valintaan vaikuttava tekijä on kiinnitystapa ja -paikka. Kiinnitykseen on olemassa useita eri vaihtoehtoja, joista mutkattomin on rekisterikilven taakse asennettava kiinnike. Tässä tapauksessa lisävalo sijoittuu rekisterikilven ylä- tai alapuolelle.

Lisävalon paikkaa valitessa kannattaa tutustua auton etuosassa oleviin antureihin, sensoreihin ja tutkiin. Osa pysäköintitutkista saattaa häiriintyä tietyntyyppisistä kiinnikkeistä, jos ne tuovat lisävalot tutkien näköpiiriin. Jos autossa puolestaan on automaattinen hätäjarrutustoiminto tai adaptiivinen vakionopeussäädin, on sen tutka useimmiten asennettu maskiin puskurin ala- tai yläpuolelle, ja sen eteen ei saa asentaa mitään. Tämä on tärkeää ottaa huomioon, sillä este tutkan edessä voi aiheuttaa pahimmillaan sen, että automaattinen hätäjarrutus ei toimi lainkaan.

Pakettiautoihin kiinnitys on usein kätevintä tehdä lisävaloraudalla, joita löytyy kattavasti Antecin tuoteohjelmasta. Lisävalorautojen ehdoton plussa on se, että niissä on jo valmiiksi otettu huomioon autossa olevat tutkat, mikä tekee lisävalojen asennuspaikan selvittämisestä helppoa.

Lisävaloissa on varaa, mistä valita

Nyt päästään vihdoin valitsemaan autoon sopiva lisävalo. Suosittuja lisävaloja ovat litteät ja huomaamattomat LED-paneelit, joita Kahan valikoimassa on nykyään usealta eri valmistajalta. Perinteisempiä pyöreitä ja suorakaiteen muotoisia lisävaloja on myös saatavilla runsaasti. Yleisin valonlähde on tänä päivänä LED, mutta myös Xenon-versioita löytyy.

Yksi valon valintaan vaikuttava asia on tietysti se, kuinka pitkälle sillä näkee. Valon kantama ilmoitetaan yleensä 1 luksin arvolla etäisyyden suhteen, esimerkiksi 430 m/1 lx. Tällöin 430 metrin päästä mitattuna valotehoa on vielä 1 luksi.

Toinen oleellinen valintaan vaikuttava seikka on valokuvio. Valokuvioita on ns. flood-kuviosta pistepitkään, joissa flood-kuvio edustaa laajalle alueelle leviävää valoa ja pistepitkä puolestaan kapeaa suoraan eteenpäin näyttävää valoa. Kuvioiden yhdistelmä on varmasti se käytetyin malli, koska siinä yhdistyvät molempien valokuvioiden parhaat puolet. Jos lisävaloja asennetaan kolme kappaletta, voidaan valokuvioita myös yhdistellä esimerkiksi siten, että kaksi valoista on flood-kuviollisia ja yksi pistemäinen. Valokuvion valinnassa myös miettiä sitä, millaisella tiellä autolla tyypillisesti liikutaan. Jos ajetaan pääasiassa mutkaista metsätietä, ei pistepitkästä ole juurikaan hyötyä. Tällaisessa tapauksessa kannattaa valita flood-valokuvio, joka valaisee mahdollisimman leveän alueen.

Sitten johtosarjojen kimppuun

Kun auton omien valojen tyyppi on selvillä, lisävalon kiinnitystapa päätetty ja sopiva lisävalo valittu, on aika valita sopiva johtosarja. Johtosarjaa valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaisella liittimellä lisävalot kytketään johtosarjaan. Auton etuosaan asennetut lisävalot altistuvat jatkuvasti roiskeille ja tiesuolalle, joten liittimien täytyy olla vesitiiviitä. Kahan johtosarjoissa käytetään korkealaatuisia Deutch-liittimiä, joista on muodostunut autoalalla lähes standardi, kun puhutaan vesitiiviistä liittimestä.

Mikäli autossa on perinteiset halogeenivalot, tai tieto pitkien valojen toiminnasta tulee suoraan ajovaloumpiolle jännitteenä, voidaan lisävalon asennus toteuttaa perinteisellä relejohtosarjalla. Vikrela-johtosarjassa tulee mukana myös kytkin, jolla lisävalon saa tarvittaessa myös pois päältä.

Digital Lightning 1200 CAN -johtosarjalla lisävalojen kytkentä onnistuu helposti.

Mikäli autossa on täysin väyläohjatut ajovalot, tulee lisävalot kytkeä järjestelmään CAN-moduulin kautta. Tähän sopiva tuote on Digital Lightning 1200 CAN-johtosarja. Sarjan CAN-moduuli on ohjelmoitavissa autokohtaisilla tiedoilla, jotka saa ladattua valmistajan sivuilta. Ohjelmointi on erittäin yksinkertainen toimenpide: ladataan oikea asetustiedosto mukana tulevalle USB-tikulle Sepabin sivuilta, asennetaan johtosarja autoon, kytketään jännite päälle ja asetetaan USB-tikku moduulin USB-porttiin. Muutaman sekunnin päästä ohjain on valmis käytettäväksi. Ohjaimen voi ohjelmoida myös uudelleen, eli jos satut lataamaan väärän asetustiedoston, virhe on mahdollista korjata. Johtosarjaan voi asentaa myös On/Off -kytkimen, jos lisävalo halutaan erikseen kytkeä pois päältä.

Kun lisävalo on asennettu paikoilleen ja sähkökytkennät tehty, on lisävalo vielä suunnattava. Tässä vaiheessa kannattaa vielä käydä läpi kaikki kiinnitysruuvit ja pultit sekä tarkistaa johtosarjan kiinnitys auton rakenteisiin.

 

Kahan lisävalovalikoiman asennustarvikkeineen löydät Autoluettelosta.

Jaa tämä artikkeli: