Mitä kuuluu, Hyvinkään Vauhtipuisto?

Etelä-Suomen alueen autourheiluharrastajat saivat ilouutisia, kun Hyvinkään Vauhtipuistossa päätettiin toteuttaa massiivinen uudistushanke vuonna 2023. Nyt uudistunut rata on ollut käytössä jo vuoden päivät, joten on aika kysäistä kuulumisia yhdeltä hankkeen puuhamiehistä, Janne Veikkaselta.

Monille kahalaisille autourheilu on lähellä sydäntä, joten tuntui luontevalta, että myös Kaha oli mukana tukemassa Vauhtipuiston uudistushanketta. Sekä Kaha että Kahan brändit, Brink ja Webasto, ovat isosti esillä niin varikko- kuin rata-alueellakin.

Uudistuneen radan avaamisen jälkeen Vauhtipuistossa on nähty suuriakin kisatapahtumia, joiden lisäksi rata on aktiivisessa harrastuskäytössä. Selvitetään, mitä radalle kuuluu nyt!

Drift SM -osakilpailu Hyvinkään Vauhtipuisto 2023.
Lauri Heinonen ja Juha Rintanen taistelun tuoksinassa Drift SM -osakilpailussa kesällä 2023. Kuva: Loudlife Media / AKK.

Janne Veikkanen, kerropa meille itsestäsi.

Olen 37-vuotias autoalan yrittäjä Hyvinkäältä. Kaikki pärisevä on kiinnostanut ihan pienestä pitäen, ja niin harrastukset kuin työtkin ovat aina pyörineet moottoriajoneuvojen ympärillä. Harrastuspolku on sisältänyt kaikkea aina ura-autoista radio-ohjattavien autojen kautta oikeisiin autoihin.

Työelämä taas on tuonut mukanaan muun muassa mekaanikon ja korjaamotekniikan insinööritutkinnot. Nykyään pääleipätyöni on pyörittää Autoverkko.com Korjaamoa Hyvinkäällä.

Kertoisitko Vauhtipuiston uudistamisprojektista? Mistä projekti lähti liikkeelle ja mitä kaikkea alueelle tehtiin?

Janne Veikkanen Drift SM Hyvinkää 2023 -tapahtuman hulinassa. Kuva: Jonna Karjalainen @jonkuvvaa.

Hyvinkään Vauhtipuiston rataprojekti oli sellainen, joka oli ollut ison harrastajajoukon haaveena jo pitkään. Koko juttu lähti liikkeelle siitä, että tämä porukka, mukaan lukien itseni driftingin harrastajana, halusi saada Etelä-Suomeen kilparadan, joka sopisi myös driftiin. Eli toiveissa oli harjoituspaikka rakkaalle lajille keskeiseltä sijainnilta.

Uudistusta lähdettiin viemään kunnolla eteenpäin syksyllä 2022. Uudistuksen läpi vieminen ei kuitenkaan ollut mikään itsestäänselvyys, sillä kaikki osapuolet eivät alkuun nähneet projektissa potentiaalia. Nyt kun rata on saatu toimintaan, voidaan olla iloisia siitä, että kysyntää riittää ja tarve oli todellinen. Toinen haaste oli tietenkin raha. Mistä ihmeestä saadaan resurssit tämän kokoluokan projektiin? Onneksi harrastajayhteisö näytti tässä kyntensä, ja projektin mahdollistamiseksi luotuja tukipaketteja ja -tuotteita myytiin ympäri Suomen. Toki suuri osa varoista tuli lähialueelta, mutta tukea tuli kaukaakin.

Koko uudistusprojektin ”juju” oli muokata olemassa olevaa, rallicrossiin ja jokkikseen sopivaa Vauhtipuiston kilparataa niin, että radalle saataisiin yhtenäinen, asfaltoitu lenkki, joka mahdollistaisi myös muiden lajien, esimerkiksi driftingin, ajamisen. Käytännössä tämä tarkoitti tiettyjen sora-alueiden päällystämistä asfaltilla. Asfaltoinnin lisäksi muotoilimme lisää soraosuuksia, jotta rata pysyisi myös rallicrossiin ja jokkikseen sopivana.

Miten uudistettu Hyvinkään Vauhtipuisto on otettu vastaan yleisön ja harrastajien keskuudessa?

Viime kesänä, päivää ennen radalla järjestettyä Drift SM -osakilpailua, mainostimme lajia ja uudistunutta Hyvinkään Vauhtipuistoa paraatilla, jossa drifting-autot kulkivat letkassa Hyvinkään torille ihasteltaviksi. Oli palkitsevaa huomata, että yleisöä kiinnostaa ja porukkaa oli kokoontunut paljon enemmän kuin uskallettiin edes toivoa. Myös varsinaisena tapahtumapäivänä yleisöä ja vapaaehtoisia saapui paikalle sankoin joukoin. Meitä oli yhteensä yli 5000, mikä on oikeasti valtava määrä tällaiselle tapahtumalle.

Itse koen, että yksi hyvän drifting-radan tärkeimpiä ominaisuuksia on se, että se sijaitsee keskeisellä paikalla ja palvelee siten mahdollisimman suurta harrastajajoukkoa. Rataa pitää pystyä ajamaan myös kaikentasoisilla autoilla, aina pro-luokasta harrastelijoiden autoihin. Näiden välillä tehohaarukka voi olla iso, jopa +-1000 hevosvoimaa. Rataprofiili on hyvä driftingille, jos siinä ei ole liian pitkiä suoria ja mutkayhdistelmät ovat jouhevia. Teknisyyttäkin saa olla mukana, jotta haastavimmissa kilpailutilanteissa saadaan kuljettajien väliset erot esiin. Mielestäni onnistuimme näissä asioissa hyvin.

Myös palaute harrastajilta on ollut positiivista. Palautteissa korostuu erityisesti kiitollisuus siitä, että laadukas, driftingille soveltuva rata on viimein saatu lähelle pääkaupunkiseutua. Rataa on luonnehdittu myös nopeaksi, joten radalla saa päästellä kovaa. Uudistunut Vauhtipuisto tekee hyvää myös lajin tunnettuudelle. Radalle on löytänyt paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan aiemmin nähneet driftingiä livenä, sekä muun muassa monien automerkkien merkkikerhot ovat käyneet radalla pitämässä omia harrastajapäiviään.

Millaisena näet Hyvinkään Vauhtipuiston tulevaisuuden?

Ykköstoiveena on luonnollisesti, että toiminta jatkuu virkeänä ja mahdollisimman moni lähialueen moottoriurheilun harrastaja löytää tiensä radalle. Toivottavasti radan käyttöaste pysyy korkeana ja saadaan järjestää hienoja kisatapahtumia myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä tulevaisuus näyttää juuri tältä.


Kesän 2024 tapahtumia Hyvinkään Vauhtipuistossa

Jaa tämä artikkeli: