Miltä näyttää tulevaisuuden korjaamotoiminta?

Autoala muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Muutoksen tuulet puhaltavat nyt niin käyttövoimien kuin tekniikankin osalta, kun sähköautot lisääntyvät ja autojen tekniikka monimutkaistuu. Jotta korjaamotoiminta pysyisi menossa mukana, tulee kehitystä tapahtua myös korjaamoissa.

Tämän hetken suurimpana trendinä on uusien käyttövoimien esiinmarssi, joko täysin tai perinteisen käyttövoiman rinnalla. Tämä näkyy Suomessakin esimerkiksi täyssähköautojen rekisteröintien lisääntymisenä – vaikkakin kappalemäärät ovat vielä melko vähäisiä. Puolestaan hybridit, jotka ovat useimmiten bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmiä, edustavat jo ihan merkittävää osaa ensirekisteröinneistä.

Uusien autojen pidemmät huoltovälit ja sähköautojen huoltovapaus huolenaiheina

Muutoksen tuulet ovat olleet jo pidemmän aikaa aistittavissa autojen määräaikaishuolloissa, sillä autojen suositeltu huoltoväli on kasvanut monissa uudemmissa autoissa. Uusissa autoissa 30 000 kilometrin tai jopa pidempi huoltoväli on nykyään ihan normaali, kun taas vanhemmissa autoissa valmistajan suosittelema huoltoväli on ollut huomattavasti lyhyempi.

Täyssähköautoissa tilanne on tätäkin radikaalimpi, sillä sähköautoissa säännöllistä huoltoa vaativia kohteita on vähän. Esimerkiksi jarrut rasittuvat vähemmän, sillä sähköautot jarruttavat menoa myös moottorin avulla. ”Näitä asioita pidetään suurena uhkana määräaikaishuoltoja tarjoavilla korjaamoilla. Koetaan, että bisnes katoaa lähes kokonaan”, kertoo Vesa Turunen Boschilta.

Tulevaisuuden korjaamotoiminta vaatii korjaamoilta täysin uudenlaista osaamista.
Millaista sitten on korjaamotoiminta tulevaisuudessa?

Kehityksen kulkua ei kuitenkaan voi estää. Autojen tekniikka muuttuu, ja mikäli alalla haluaa pärjätä jatkossakin, tulee korjaamon muuttua sen mukana. Autojen alati kehittyvä ja monimutkaistuva tekniikka lisääntyneine antureineen ja kameroineen tarjoaa mahdollisuuksia korjaamoille, sillä niiden huoltaminen ja korjaaminen vaativat uuden tyyppistä osaamista ja laitteistoa.

Jotta uusi tekniikka toimisi luotettavasti, vaatii se säännöllistä kalibrointia. ”Nyt jo tulee vastaan tilanteita, että esimerkiksi tuulilasiin liitettyjä antureita joudutaan kalibroimaan, jotta ne olisivat turvallisia myös korjaamolla käynnin jälkeen. Tilanne voi tulla yllättäen esiin esimerkiksi tuulilasin vaihdon yhteydessä”, toteaa Vesa Turunen.

Ennustettavissa on, että tulevaisuuden autonomisten autojen tullessa markkinoille, monien toimintojen säännöllisestä kalibroinnista tulee lakisääteistä. Tämä tulee luonnollisesti tarjoamaan korjaamoille täysin uudenlaisia mahdollisuuksia.

Autoalalla pitkään toiminut Bosch on panostanut kalibrointilaitteiden kehittämiseen ja tuotantoon jo pitkään, yhteistyössä autovalmistajien kanssa. Turusen mukaan monia näistä kalibrointilaitteista on saatavilla Boschilta jo nyt.

Bosch – Diagnostiikan edelläkävijä
Ajantasainen diagnostiikkalaitteisto on yhä tärkeämpi osa vikojen etsintää ja korjausta.

Myös nykyaikaiset, perinteisillä käyttövoimilla toimivat autot sisältävät monimutkaista tekniikkaa. Nykyisten päästömääräyksien vuoksi, uusien dieselautojen pakoputkisto ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmä muodostavat erittäin monimutkaisen systeemin, joka sisältää lukuisia antureita. Järjestelmässä esiintyvien vikojen etsintä ja korjaaminen edellyttävätkin nykyaikaista, edistyksellistä testilaitteistoa.

Tulevaisuudessa diagnostiikkalaitteita tullaan tarvitsemaan yhä enemmän. Autot tullaan varustamaan nettiyhteydellä, joka mahdollistaa järjestelmiin pääsyn myös etäyhteydellä. Koska kanavan tulee olla auki monelle taholle, tulee tietoturva varmistaa luotettavalla palomuurilla.

”Bosch on ollut mukana diagnostiikan kehittämisessä jo vuosia, ja valmistammekin nykyään yli puolet eri autovalmistajien diagnostiikkalaitteista. Boschin laitteet pääsevät siis käsiksi auton diagnostiikkaan sujuvasti ja luotettavasti, myös tulevaisuudessa”, toteaa vielä lopuksi Vesa Turunen.

Tutustu Bosch ESI[tronic] -diagnostiikkaan suomenkielisillä kotisivuilla.

> Bosch-diagnostiikkalaitteet Autoluettelossa

 

Lue myös: Kahalla laaja valikoima Bosch-varaosia

Jaa tämä artikkeli: