Automaattivaihteiston huolto – mitä siihen kuuluu?

Automaattivaihteistoihin liittyy paljon tunteita, ja ne jakavat usein mielipiteet varsin jyrkästi. Toinen vannoo automaattivaihteiston nimeen, ja toinen ei missään nimessä halua sellaista omaan autoonsa. Voiko automaattivaihteistoon luottaa? Ja millainen on automaattivaihteiston huolto?

Yksi syy automaattivaihteiston vieroksuntaan on varmasti se, että rikkoontuneen vaihteiston korjaaminen on kallista ja se on usein tehtävä erikoisliikkeessä. Kun tähän yhtälöön lisätään vielä epätietoisuus siitä, miten automaattivaihteiston huolto tulisi hoitaa, on ymmärrettävää, että moni epäilee vaihteiston kestävyyttä. Oikein käsiteltynä automaattivaihteisto on kuitenkin pitkäikäinen ja luotettava.

Myös automaattivaihteisto hyötyy öljynvaihdosta

Moni autovalmistaja ilmoittaa huolto-ohjelmassaan, että automaattivaihteiston öljy on auton eliniän kestävää laatua. Automaattivaihteistot kuitenkin hyötyvät öljynvaihdosta, joten kyseessä ei suinkaan ole mikään turha toimenpide.

Automaattivaihteiston öljy ei ole immuuni epäpuhtauksille tai lämpötilan vaihteluille. Öljyn ikääntyessä sen ominaisuudet muuttuvat, ja lisäaineiden tehon heikentyessä öljy saattaa alkaa vaahdota. Tämä luonnollisesti heikentää vaihteiston toimintaa.

Vaihda myös automaattivaihteiston suodatin

Jos automaattivaihteiston suodatinta ei vaihdeta riittävän usein, saattaa se menettää läpivirtauskykyään, ja öljynkierto voi siten häiriintyä. Kiertohäiriöt voivat puolestaan aiheuttaa ylikuumenemista vaihteiston sisällä ja sitä kautta mekaanista kulumista. Mekaanisesta kulumisesta seuraa suurella todennäköisyydellä öljynpaineen alenemista, mikä johtaa siihen, että vaihteen vaihtamisessa ilmenee kovuutta, nykimistä tai luistamista.

Edellä mainitut tekijät muodostavat yhdessä noidankehän, joka aiheuttaa tyypillisesti vaihteiston ylikuumenemista sekä öljyn ominaisuuksien heikentymistä. Pahimmillaan lopputuloksena on tilanne, jossa koko vaihteisto joudutaan vaihtamaan.

Vaihteistokohtaiset ZF-öljynvaihtosarjat Kahan valikoimaan

6HP on ensimmäinen ZF-automaattivaihteisto, jossa öljynsuodatin on integroitu vaihteiston muovista valmistettuun öljypohjaan. Tämä automaattivaihteisto on varsin yleinen, ja siitä onkin markkinoilla useita versioita ja jo kaksi sukupolvea. Ensimmäiset 6HP-vaihteistot löytyvät vuosimallin 2001 BMW 7-sarjasta ja tuoreimmat, toisen sukupolven edustajat BMW X1 xDrive -mallista.

ZF-öljynvaihtosarjat sisältävät kaikki kyseisen vaihteiston öljynvaihdossa tarvittavat komponentit.

Koska 6HP-vaihteisto on ollut käytössä useilla autovalmistajilla (esimerkiksi BMW, Jaguar, Hyundai, VAG, Bentley ja Aston), tarjoavat ZF:n valmiit öljynvaihtosarjat loistavan mahdollisuuden kasvattaa korjaamon asiakaskuntaa. Kahan valikoimaan on lisätyt, vaihteistokohtaiset ZF-öljynvaihtosarjat löytyvät helposti Autoluettelosta rekisterinumero- tai mallihaun avulla. ZF-öljynvaihtosarja sisältää kaikki kyseisen automaattivaihteiston öljynvaihdossa tarvittavat komponentit.

Sarjojen sisältö saattaa vaihdella automallikohtaisesti, mutta esimerkiksi BMW E91 320 d 2007–2010 malliin tarkoitettu vaihteistoöljyn vaihtosarja sisältää: 7 litraa ZF LifeguardFluid 6 -vaihteistoöljyä, vaihteiston öljypohjan integroidulla öljynsuodattimella, öljypohjan kiinnitysruuvit, öljyn täyttötulpan sekä sähköpistokkeen läpiviennin. Sähköpistokkeen läpivienti on usein komponentti, joka ajan mittaan saattaa vuotaa joko vaihteiston ulkopuolelle tai johtosarjan sisään. Johtosarjan sisälle tapahtuva öljyvuoto on usein se harmillisempi, koska pahimmillaan kapillaari-ilmiö vetää vaihteistoöljyä sähköjohtojen kautta vaihteiston ohjainlaitteelle, ja ohjainlaitteeseen päässyt öljy tuhoaa elektroniikan.

Jotta vaihteiston öljynvaihtotyö sujuisi mahdollisimman joutuisasti, olemme lisänneet kaikki tarvittavat ohjeet Autoluettelon tuotekortteihin vaihtosarjojen yhteyteen. Näin oikeat ohjeet ovat aina helposti saatavilla.

ZF-valikoimassa myös tarvikesarjoja

Öljynvaihtosarjojen lisäksi ZF-valikoimassa on myös tarvikesarjoja, joita tarvitaan esimerkiksi venttiilirungon irrotuksen yhteydessä. Esimerkiksi ZF 6HP -vaihteiston rungon ja venttiilirungon välissä on viisi kappaletta muovisia öljynohjausholkkeja, jotka on vaihdettava, jos vaihteiston venttiilirunko irrotetaan.

Tällaista tarvikesarjaa tarvitaan esimerkiksi silloin, kun vaihteistosta halutaan saada mahdollisimman suuri osa vanhasta öljystä vaihdettua. Venttiilirungon irrotuksella saadaan useista vaihteistoista jopa pari litraa enemmän öljyä ulos – verrattuna pelkän öljypohjan irrotukseen. Tuolloin toki tarvitaan ylimääräistä vaihteistoöljyä öljynvaihtosarjan lisäksi. Jos vaihteistolla on ajettu jo huomattavia kilometrimääriä, kannattaa venttiilirunko joka tapauksessa irrottaa ja vaihtaa ohjausholkit.

Vioittunut ohjausholkki aiheuttaa öljynpaineen alenemista vaihteiston sisällä, ja häiritsee siten vaihteiston toimintaa. Yksi keino tarkastaa vaihteiston ja holkkien kuntoa on katsoa esimerkiksi Bosch Esitronicilla vaihteiston livedataa vaihteiston kytkimien hydraulipaineiden osalta. Mikäli jonkun kytkimen paineet ovat rajusti koholla, viittaa se usein öljyvuotoon vaihteiston sisällä. Tällöin holkkien vaihto öljynvaihdon yhteydessä estää vaihteiston vaurioitumista. Jos vaihteiston hydraulipaineissa on todettu epäjohdonmukaisuuksia ennen öljyn- ja holkkien vaihtoa, kannattaa ne tarkastaa huoltotoimenpiteiden jälkeen koeajon yhteydessä.

ZF-vaihteistoöljyt on pakattu litran pakkauksiin ravistamisen helpottamiseksi.
Muista ravistaa automaattivaihteistoöljy ennen vaihteistoon lisäämistä

ZF-vaihteistoöljy tulee sarjoissa, pakattuna yhden litran purkkeihin. Tähän on hyvä syy, sillä varastoitaessa öljyn lisäaineet saattavat vajota purkin pohjalle, joten öljypurkkia tulee ravistaa ja sekoittaa 30 sekuntia ennen vaihteistoon lisäämistä.

Voimamies varmasti jaksaa ravistaa 20 litran astiaa 30 sekuntia tehokkaasti, mutta meitä muita ajatellen ZF on päätynyt pakkamaan öljyn käteviin yhden litran purkkeihin.

MUISTA!
Ja vielä se tärkein asia. Varmista, että öljyn täyttöproppu aukeaa ennen kuin avaat tyhjennyspropun ja lasket vanhan öljyn pois vaihteistosta.

Jaa tämä artikkeli: