Automaattivaihteiston huolto – mitä siihen kuuluu?

Automaattivaihteistoihin liittyy paljon tunteita, ja ne jakavat usein mielipiteet varsin jyrkästi. Toinen vannoo automaattivaihteiston nimeen, ja toinen ei missään nimessä halua sellaista omaan autoonsa. Voiko automaattivaihteistoon luottaa? Ja millainen on automaattivaihteiston huolto?

Yksi syy automaattivaihteiston vieroksuntaan on varmasti se, että rikkoontuneen vaihteiston korjaaminen on kallista ja se on usein tehtävä erikoisliikkeessä. Kun tähän yhtälöön lisätään vielä epätietoisuus siitä, miten automaattivaihteiston huolto tulisi hoitaa, on ymmärrettävää, että moni epäilee vaihteiston kestävyyttä. Oikein käsiteltynä automaattivaihteisto on kuitenkin pitkäikäinen ja luotettava.

Myös automaattivaihteisto hyötyy öljynvaihdosta

Moni autovalmistaja ilmoittaa huolto-ohjelmassaan, että automaattivaihteiston öljy on auton eliniän kestävää laatua. Automaattivaihteistot kuitenkin hyötyvät öljynvaihdosta, joten kyseessä ei suinkaan ole mikään turha toimenpide.

Automaattivaihteiston öljy ei ole immuuni epäpuhtauksille tai lämpötilan vaihteluille. Öljyn ikääntyessä sen ominaisuudet muuttuvat, ja lisäaineiden tehon heikentyessä öljy saattaa alkaa vaahdota. Tämä luonnollisesti heikentää vaihteiston toimintaa.

Vaihda myös automaattivaihteiston suodatin

Jos automaattivaihteiston suodatinta ei vaihdeta riittävän usein, saattaa se menettää läpivirtauskykyään, ja öljynkierto voi siten häiriintyä. Kiertohäiriöt voivat puolestaan aiheuttaa ylikuumenemista vaihteiston sisällä ja sitä kautta mekaanista kulumista. Mekaanisesta kulumisesta seuraa suurella todennäköisyydellä öljynpaineen alenemista, mikä johtaa siihen, että vaihteen vaihtamisessa ilmenee kovuutta, nykimistä tai luistamista.

Edellä mainitut tekijät muodostavat yhdessä noidankehän, joka aiheuttaa tyypillisesti vaihteiston ylikuumenemista sekä öljyn ominaisuuksien heikentymistä. Pahimmillaan lopputuloksena on tilanne, jossa koko vaihteisto joudutaan vaihtamaan.

ZF-valikoimasta tarvikesarjat automaattivaihteiston huoltoon

Kahan ZF-tuotteiden valikoimasta löytyy lisäksi tarvikesarjoja, joita tarvitaan esimerkiksi venttiilirungon irrotuksen yhteydessä. Esimerkiksi ZF 6HP -vaihteiston rungon ja venttiilirungon välissä on viisi kappaletta muovisia öljynohjausholkkeja, jotka on vaihdettava, jos vaihteiston venttiilirunko irrotetaan.

Tällaista tarvikesarjaa tarvitaan esimerkiksi silloin, kun vaihteistosta halutaan saada mahdollisimman suuri osa vanhasta öljystä vaihdettua. Venttiilirungon irrotuksella saadaan useista vaihteistoista jopa pari litraa enemmän öljyä ulos – verrattuna pelkän öljypohjan irrotukseen. Jos vaihteistolla on ajettu jo huomattavia kilometrimääriä, kannattaa venttiilirunko joka tapauksessa irrottaa ja vaihtaa ohjausholkit.

Vioittunut ohjausholkki aiheuttaa öljynpaineen alenemista vaihteiston sisällä, ja häiritsee siten vaihteiston toimintaa. Yksi keino tarkastaa vaihteiston ja holkkien kuntoa on katsoa esimerkiksi Bosch Esitronicilla vaihteiston livedataa vaihteiston kytkimien hydraulipaineiden osalta. Mikäli jonkun kytkimen paineet ovat rajusti koholla, viittaa se usein öljyvuotoon vaihteiston sisällä. Tällöin holkkien vaihto öljynvaihdon yhteydessä estää vaihteiston vaurioitumista. Jos vaihteiston hydraulipaineissa on todettu epäjohdonmukaisuuksia ennen öljyn- ja holkkien vaihtoa, kannattaa ne tarkastaa huoltotoimenpiteiden jälkeen koeajon yhteydessä.

ZF-vaihteistoöljyt on pakattu litran pakkauksiin ravistamisen helpottamiseksi.
Muista ravistaa automaattivaihteistoöljy ennen vaihteistoon lisäämistä

ZF-vaihteistoöljy tulee sarjoissa, pakattuna yhden litran purkkeihin. Tähän on hyvä syy, sillä varastoitaessa öljyn lisäaineet saattavat vajota purkin pohjalle, joten öljypurkkia tulee ravistaa ja sekoittaa 30 sekuntia ennen vaihteistoon lisäämistä.

Voimamies varmasti jaksaa ravistaa 20 litran astiaa 30 sekuntia tehokkaasti, mutta meitä muita ajatellen ZF on päätynyt pakkamaan öljyn käteviin yhden litran purkkeihin.

MUISTA!
Ja vielä se tärkein asia. Varmista, että öljyn täyttöproppu aukeaa ennen kuin avaat tyhjennyspropun ja lasket vanhan öljyn pois vaihteistosta.

Jaa tämä artikkeli: