Käytetyn auton huoltohistoria kannattaa varmistaa

Monesti käytettynä hankitusta autosta voi puuttua tärkeä huoltohistoria eli huoltokirja. Tiedot hukkuvat joko vahingossa auton vaihtaessa omistajaa tai joskus jopa tahallisesti, jos huolto-ohjelman noudattamattomuutta ei haluta paljastaa epätäydellisellä huoltokirjalla.

Erityisen hankala tilanne on käytettyinä Suomeen tuotujen autojen kohdalla. Ja vaikka jonkinlainen huoltohistoria tulisikin auton mukana, kannattaa tuontiauton ostajan vähintään vaihtaa öljyt ja muut nesteet Suomen talveen sopiviksi. Toinen selvittämisen arvoinen asia on, milloin autoon on viimeksi tehty jakopäänhuolto. Mikäli jakopäänhuollosta ei ole varmaa tietoa, kannattaisi se teettää varmuuden vuoksi, jotta vältyttäisiin ikäviltä yllätyksiltä ja suurilta korjauskuluilta.

Suomen olosuhteet kuluttavat jakohihnaa

Jakohihnan tehtävänä on avata imu- ja pakoventtiilit oikeaan aikaan niin, etteivät ne osu liikkuviin mäntiin moottorin käydessä. Jakohihna kuluu siis aina kun auto on käynnissä. Pahinta kulumisen kannalta on värinää aiheuttava joutokäynti sekä talvikäyttö, jolloin hihnan kumi on kovaa eikä jousta normaalisti.

Jakohihnan oikea vaihtoväli vaihtelee suuresti riippuen jakopään suunnittelusta ja mitoitusseikoista. Suomen olosuhteisiin sopivat vaihtovälit määrittää auton suomalainen maahantuoja – vaihtoväleissä on valmiiksi huomioitu esimerkiksi ankarat talvet, joten välit ovat pääsääntöisesti lyhyempiä kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa. Autokorjaamot tarkistavat autokohtaiset vaihtovälit esim. Autodatan, HaynesPron tai Alldatan maksullisista palveluista. Netistä itse löydettyihin vaihtovälisuosituksiiin ei voi Suomen olosuhteissa luottaa.

Jos jakohihnan vaihtoväliä laiminlyödään, on seurauksena nykyautoissa lähes aina venttiilivaurio, joskus vakavampaakin. Sylinterikannen kunnostus ja venttiilien uusinta kustantaa nykyaikaisissa bensiiniautoissa helposti 1 500 – 2 000 euroa. Dieselautoissa korjauskustannukset voivat olla tuplatenkin enemmän, samoin 6- ja 8-sylinterisissä autoissa.

Gates on maailman vanhin jakohihnavalmistaja, ja sen tuotteet ovat aina vähintään OE-laatuisia.
Jakopäänhuolto kannattaa teettää autokorjaamossa

Nykyisin jakohihnajärjestelmät ovat monimutkaisia, eivätkä sovellu enää kuluttajan itsensä vaihtamiksi. Kulumisen automaattisesti huomioiva ns. automaattikiristin on paljon vaikeampi säätää oikein, verrattuna aiemmin käytettyihin, perinteisiin manuaalikiristimiin. Jakohihnan vaihtoon tarvitaan lisäksi aina autokohtaiset asennusohjeet ja usein myös ajoneuvokohtaisia erikoistyökaluja. Väärälle kireydelle säädetty automaattikiristin johtaa hampaiden juurimurtumaan ja lopulta hampaiden irtoamiseen noin 50 000 km jälkeen.

Jakohihnajärjestelmiin erikoistunut Gates on kouluttanut satoja korjaamoja nykyaikaiseen jakopäänhuoltoon yhteistyössä Kahan kanssa. Monet koulutetuista korjaamoista ovat nykyään myös virallisia Gates TechPartner -pisteitä. Gates on maailman vanhin hihnavalmistaja ja suurin osa Euroopassa valmistetuista hihnoista tulee Gatesin tehtaalta. Tuotteet ovat aina OE-laatuisia, ja joissain tapauksissa jopa alkuperäistä parempia.

2000-luvulla valmistetuissa autoissa huoltotarvetta ei voi enää päätellä sillä perusteella, onko moottorissa jakohihna vai ketju hoitamassa ajoitusta. Jakohihnat ovat nykyään kestävämpiä, ja niiden vaihtovälit ovat kasvaneet, kun taas ketjuja on polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi kevennetty. Kevytketjut voivat venyä kuluessaan jopa 9 %, ja vaativat vaihdon siinä missä jakohihnatkin.

Ajoneuvoon sopiva jakohihna löytyy Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.

Jaa tämä artikkeli: