Ilmajousitus ja pyörien suuntaus: mitä ottaa huomioon?

Pyörien suuntauksessa ajoneuvon jousitusta säädetään niin, että renkaiden kulmat saadaan kohdistettua valmistajan ohjeistuksen mukaisiksi. Mikäli autossa on ilmajousitus, pitää ajokorkeus kalibroida ennen pyörien suuntauksen aloittamista.

Ilmajousitusjärjestelmä löytyy yhä useammasta henkilöautosta.

Renkaiden kohdistusvirhe voi johtua monesta tekijästä. Vika voi aiheutua esimerkiksi liian kovasta törmäyksestä reunakivetykseen, kuopan yli ajamisesta liian suurella nopeudella tai ohjaus- ja jousitusosien korjauksesta tai vaihdosta. Jotta renkaiden kulmat saadaan jälleen oikeiksi, vaaditaan pyörien suuntaus. Ilmajousitetun auton suuntausprosessissa on kuitenkin muutama seikka, joka tulee ottaa huomioon.

Pyörien suuntaus vaaditaan aina ilmatuen vaihdon jälkeen

Ilmajousituksen ilmanjaosta huolehtivien komponenttien, kuten kompressorin, venttiililohkon ja painesäiliön, huolto- ja korjaustoimenpiteet eivät vaikuta pyörien suuntaukseen. Ilmatuet puolestaan ovat jousituksen osia, jotka yhdistävät pyörät ajoneuvoon, ja onkin suositeltavaa, että pyörien suuntaus tarkistetaan aina ilmatuen vaihdon jälkeen.

Etujousituksella on merkittävä vaikutus renkaiden kulmiin, mutta myös takailmajousia vaihdettaessa pyörien suuntaus on tarkistettava. Useimmissa tapauksissa takajousituksessa on kiinteitä kiinnityspisteitä, joita ei voi säätää, mutta ne vaikuttavat etupään suhteelliseen asentoon.

Ilmajousitus vaatii kalibroinnin ennen pyörien suuntausta

Suurin ero kierrejousijärjestelmien ja ilmajousitusjärjestelmien pyörien suuntauksen välillä on se, että ilmajousituksessa ajokorkeus on kalibroitava ennen suuntauksen aloittamista. Korkeusanturit kalibroidaan ennalta määrättyihin ajokorkeuksiin sen varmistamiseksi, että ajoneuvo on 100 % vaakasuorassa ennen varsinaisen pyörien suuntauksen aloittamista.

Korkeuskalibrointi on ajoneuvomallikohtaista, eli arvot voivat vaihdella eri mallien välillä. Noudata aina valmistajan ohjeita ajoneuvon kalibroinnista ja noudata tarkasti määritettyjä arvoja. Jos ajoneuvo ei ole täysin vaakatasossa, pyörien suuntaus on lähes mahdotonta, sillä jousituksen ohjausvarret ovat hieman eri asennoissa ja kulmissa.

Onneksi useimmissa suuntauslaitteissa ilmajousituksen korkeuskalibroinnin tarkistus kuuluu ohjelmaan. Tällaisessa tapauksessa laite yleensä kysyy, onko ajoneuvo kalibroitu. Ilmajousituksella varustetun ajoneuvon suuntauskriteerit eroavat kierrejousituksella varustetusta ajoneuvosta, joten on tärkeää varmistaa, että ajoneuvolle valitaan oikeat kriteerit.

Arnott – Ilmajousitusta yli 30 vuoden kokemuksella

Arnott on ilmajousituksen erikoisosaaja, jolla on yli 30 vuoden kokemus korkealaatuisten ilmajousituksen komponenttien suunnittelusta jälkimarkkinoille. Arnott-tuotteet valmistetaan korkealaatuisista, alkuperäisistä komponenteista, jotka tarjoavat tarkan istuvuuden ja toiminnan. Jokainen tuote räätälöidään sopimaan tiettyyn ajoneuvomerkkiin ja -malliin millimetrin tarkasti.

Ajoneuvoon sopivat Arnott-osat löytyvät Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.

Lue myös: Miksi ilmajousitus yleistyy henkilöautoissa?

Jaa tämä artikkeli: