EFB vai AGM? Mistä tiedän, minkä akun tarvitsen?

Kun uusia akkutekniikoita tulee koko ajan lisää, voi korjaamoammattilaisen pääkin mennä pyörälle – kuluttajista nyt puhumattakaan. On perinteisiä käynnistysakkuja, EFB-akkuja ja AGM-akkuja. Mistä siis tietää, mikä akku tulisi valita?

Perinteisenä ohjenuorana akun valintaan voidaan pitää sitä, että korvataan vanha akku aina uudella, vastaavalla akulla. Välillä voi tulla kuitenkin vastaan tilanteita, että autossa ollut akku ei ole tekniikaltaan se kaikkein optimaalisin vaihtoehto kyseiselle ajoneuvolle. Näin saattaa olla etenkin silloin, kun autoon on vaihdettu sen elinkaaren aikana akku tai jopa useampi. Vääränlaisen akun käyttö voi aiheuttaa häiriöitä esimerkiksi automaattisessa start-stop-järjestelmässä sekä lisävarusteiden toiminnassa, joten akkutyyppeihin on syytä perehtyä.

Akun vaihto, Kuva: Varta Automotive
Akun vaihdossa tulee olla tarkkana. Oikeanlaisen akun valinta voi aiheuttaa päänvaivaa myös ammattilaiselle.

EFB-akut sopivat kompakteihin, keskitason start-stop-autoihin

EFB-akut ovat perinteisten lyijyhappoakkujen jatkokehityksen tulos. EFB-akussa on ylimääräinen, pluslevyn pinnassa oleva polyesterikangas, jonka tehtävänä on pitää levyn sisällä oleva aktiivimateriaali paikoillaan ja lisätä siten akun kestävyyttä. EFB-akuille ominaisia piirteitä ovat suuri kuormituskyky, parempi varauksen vastaanottokyky sekä kaksinkertainen latauskertojen määrä verrattuna perinteisiin käynnistysakkuihin.

EFB-akut sopivat:Varta EFB -akku

  • autoihin, joissa yksinkertainen start-stop-järjestelmä ilman jarrutusenergian talteenottoa
  • autoihin, joissa ei ole start-stop-järjestelmää, mutta vaativat ajo-olosuhteet (esimerkiksi kaupunkiliikenne, toistuvat lyhyet siirtymät)
  • autoihin, joissa runsaasti virtaa vieviä lisävarusteita

Jos ajoneuvossa on ollut alkuperäisosana EFB-akku, voidaan tilalle aina vaihtaa uusi EFB-akku. Jos auton omistaja kuitenkin kaipaa lisää suorituskykyä tai autolla ajetaan runsaasti kaupungissa, voidaan autoon asentaa myös tehokkaampi AGM-akku.


AGM-akku on ihanteellinen autoihin, joissa edistykselliset varusteet

AGM-akut edustavat akkutekniikan parhaimmistoa. Nimitys AGM, eli ”Absorbent Glass Mat”, tulee siitä, että niissä on lasikuitumatto, joka imee ja sitoo elektrolyyttiä akkukennoston sisällä. AGM-akut ovat erittäin tehokkaita ja niillä on erinomaiset kylmäkäynnistysominaisuudet. AGM-akkuja käytetään automaattisissa start-stop-järjestelmissä, joissa on jarrutusenergian talteenotto, sekä autoissa, joissa on paljon virtaa vieviä, edistyksellisiä lisävarusteita.

AGM-akut sopivat:

  • autoille, joissa on automaattinen start-stop-järjestelmä ja jarrutusenergian talteenotto
  • autoille, joissa on paljon edistyksellisiä, virtaa vieviä lisävarusteita
  • esimerkiksi maastoautoihin ja premium-luokan autoihin

 

Mikäli auton alkuperäisenä akkuna on AGM-akku, tulee tilalle vaihtaa aina uusi AGM-akku!


Millaisissa tilanteissa EFB-akku kannattaa korvata AGM-akulla?

EFB-akku kannattaa vaihtaa AGM-akkuun, jos ajoneuvossa on useita paljon virtaa vaativia lisävarusteita ja tuntuu, ettei EFB-akun teho riitä pyörittämään kaikkia toimintoja. AGM-akku voi säästää myös polttoainetta, kun automaattinen start-stop-järjestelmä pystyy toimimaan tehokkaasti kaikissa olosuhteissa.

Jos mietit, mitkä kaikki akkuvaihtoehdot sopivat johonkin tiettyyn ajoneuvoon, kokeile Vartan sivuilta löytyvää Battery Finderia.

> Kahan akkuvalikoima Autoluettelossa

Muista myös akkutestauksen tärkeys!

Jaa tämä artikkeli: