Continental on yksi merkittävimmistä dieseljärjestelmien ja niiden komponenttien toimittajista, ja yrityksen tuotteita on yleisesti käytössä niin henkilöautojen kuin kevyiden hyötyajoneuvojenkin dieselmoottoreissa. Continentalin dieselvaraosat löydät myös Kahan valikoimasta.
Continentalin dieselvaraosat on tunnettu aiemmin Siemens-VDO- ja sittemmin myös VDO-merkkisinä. Vaikka brändi on vuosien saatossa vaihtunut muutamaan otteeseen, on korjaamoilla totuttu siihen, että Kahalta hankitut dieselvaraosat tarjoavat korkeinta mahdollista laatua ja luotettavuutta.
Continental-dieselvaraosat ovat aina uusia
Continentalin dieselvaraosat ovat aina uusia, samoja alkuperäisiä, varaosia, joita autotehtaat käyttävät kokoonpanolinjoillaan. Huomioitavaa onkin, että Continental ei tarjoa tehdaskunnostettuja suuttimia varaosina.
Markkinoilta saattaa löytyä kolmannen osapuolen tehdaskunnostamia, halvempia suutinvaihtoehtoja, mutta suosittelemme alkuperäiseen Continental-varaosaan panostamista. Kaikki Continental-dieselvaraosat on suunniteltu kestämään vaativia olosuhteita, joille nykyaikaiset dieselmoottorit altistuvat.
Tuotevalikoima jälkimarkkinoille
Modernilla dieselmoottorilla on oikein toimiessaan todella korkea hyötysuhde, ja se on myös erittäin polttoainetaloudellinen ja luotettava. Kaikilla, myös alkuperäislaatuisilla, järjestelmän osilla on kuitenkin rajattu käyttöikänsä, joten dieseljärjestelmäkään ei ole ikuinen. Ulkoiset syyt, kuten huollon puute, lika, vesi tai vääränlainen polttoaine, voivat myös lyhentää osien käyttöikää dramaattisesti.
Moderni dieseljärjestelmä koostuu valtavasta määrästä komponentteja. Continental toimittaa autoteollisuudelle muun muassa polttoaineen säiliöyksiköitä, polttoainelinjoja, Common Rail -dieselsuuttimia ja -pumppuja osineen, erilaisia antureita ja ECU-moottorinohjausyksiköitä. Jälkimarkkinapuolella Continentalin valikoima dieselosissa on kuitenkin pienempi. Kahan valikoimassa olevia Continental-dieselvaraosia ovat Common Rail -dieselsuuttimet, suuttimen kärkitiivisteet, ylivuototiivisteet sekä kokonaiset korkeapainepumput.
Continental on pietso-ohjattujen suuttimien asiantuntija
Erityistä Continental-dieseljärjestelmissä on, että yritys on erikoistunut jo pitkään dieselsuuttimissa pietso-ohjaukseen. Modernimpien EU5- ja EU6-järjestelmien lisäksi myös Continentalin iäkkäämmät EU3- ja EU4-mallit ovat kaikki pietso-ohjattuja.
Mikä sitten on pietso? Pietsokiteet ovat materiaaleja, jotka hyödyntävät pietsosähköistä ilmiötä. Materiaaleilla on ominaisuus, jossa kohdistamalla mekaanista rasitusta tietyissä suunnissa kiteeseen, niiden pinnalle syntyy sähkövaraus. Vastaavasti kiteillä on myös käänteinen toiminnallisuus, jonka ansiosta kide voi laajentua tai supistua nopeasti, kun kiteen päihin kohdistetaan sähköjännitettä. Näiden ilmiöiden ja ominaisuuksien ansiosta pietsosähköisiä kiteitä käytetään monissa sovelluksissa. Erilaisten herkkien liike- tai nakutusanturien lisäksi pietsoja käytetään myös dieselruiskutussuuttimissa.
Miksi pietso-ohjaus?
Kun ajatellaan autonvalmistajien suunnittelulähtökohtia ja -rajoitteita, tulee uuden automallin, ja etenkin sen moottorin, olla aina edeltäjäänsä taloudellisempi, voimakkaampi ja dynaamisempi. Samalla uuden mallin tulee kuitenkin täyttää entistä tiukemmat päästönormit.
Ruiskutuspaineiden nostaminen on ollut merkittävässä roolissa tämän teknisen kehityksen mahdollistamisessa. Nykyaikaisessa dieselhenkilöautossa järjestelmäpaineet on nostettu aina 2500 bar asti ja joskus sen ylikin.
Pietsoteknologia voi olla liikeohjaukseltaan jopa viisi kertaa nopeampi kuin perinteinen solenoidiohjattu suutin. Lisäksi pietson liike on kitkaton, mikä mahdollistaa tarkan polttoaineen annostelun ja ruiskutuksen 6–10 kertaa palamissyklin aikana. Vaikka pietso-ohjauksen toteuttaminen on kalliimpaa kuin solenoidiohjaus, on se Continentalin ja monien autovalmistajien mielestä parempi valinta korkeisiin ruiskutuspaineisiin ja suorituskykyvaatimuksiin.
ECU ja dieselsuuttimet toimivat saumattomasti yhteen
Common Rail -dieselsuuttimet annostelevat tarpeellisen määrän polttoainetta sylinterin palotilaan kaikissa moottorin kuormitustilanteissa. Jo hieman iäkkäämmätkin järjestelmät pystyvät muodostamaan yhtä työtahtia kohden ruiskutussyklin, joka koostuu jaksotetuista esi-, pää- ja jälkiruiskutuksesta.
Nämä kolme ruiskutuksen päävaihetta voidaan edelleen ”pilkkoa” vielä useampaan osaan ajotilanteen ja tarpeen mukaan, esimerkiksi seitsemään tai jopa kymmeneen erotettavaan osaan asti. Jaksotetun ruiskutuksen ansiosta saavutetaan ”pehmeämpi” palotapahtuma, mikä tarkoittaa käytännössä alhaisempaa melutasoa, pienempää mekaanista rasitusta ja pienempiä päästöjä kulutuksesta tai suorituskyvystä tinkimättä.
Kuten todettua, pietsoelementin liikenopeus voi olla jopa viisi kertaa nopeampi kuin perinteisellä solenoidilla. Pietsotoimilaitteet mahdollistavat siten myös äärimmäisen nopeat vasteajat suuttimien ohjaukselle, joten ruiskutetun polttoaineen määrää voidaan annostella erittäin tarkasti.
Moottorin ohjainlaite (ECU) säätää dieselsuuttimien toimintaa. Suuttimien toimilaitteen pietsokiteissä on mekaanista liikettä sähköksi muuttava ominaisuus. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että suuttimien tarkasta avautumisesta ja sulkeutumisesta voidaan saada aikaan palautesignaali, jota moottorinohjainlaite pystyy optimoimaan seuraavassa ruiskutustapahtumassa. Jos kuvitellaan ECU:n haluavan ruiskutussyklin kestoksi vaikkapa 0,5 sekuntia, ja suuttimen palautesignaalista on pääteltävissä, että suutin olikin vain 0,496 sekuntia auki, pystyy ECU kompensoimaan 0,04 sekuntia lisää seuraavan ruiskutussyklin ohjaukseen (olettaen, että moottorin kuormitus, pyörintänopeus ja muutkin toimintaparametrit pysyvät samoina).
Pietso-ohjauksen avulla saadaan aikaan erinomainen ruiskutuksen ohjauksen toistettavuus. Lisäksi pietsokristallien ominaisuuksien ansiosta ohjausjärjestelmä voi kerätä takaisin ohjaukseen käytettyä sähköenergiaa, mikä tarkoittaa käytännössä pienempää sähkönkulutusta ajossa.
Continental ei myy pietsotoimilaitteita varaosina
Pietso-toimilaitteet ovat äärimmäisen herkkiä tarkkuuskomponentteja, jotka voivat vikaantua tai kulua loppuun ajan myötä. Toimilaitteiden vaihtaminen suuttimiin vaatisi kuitenkin äärimmäisiä tarkkuus-, toleranssi- ja puhtaustoimenpiteitä, joten osien vaihtaminen ei Continentalin mukaan onnistu luotettavasti edes asiantuntevassa dieselkorjaamossa. Tämän vuoksi Continental ei ole tarjonnut pietsotoimilaitteita varaosina lainkaan.
Markkinoilla liikkuu kuitenkin erilaisia tuoteväärennöksiä: uusista ja käytetyistä suuttimista purettuja osia tai kolmansien osapuolien tuotteita. Continentalin mukaan näillä ratkaisuilla ei voida saavuttaa autonvalmistajien ja viranomaisten vaatimuksia – esimerkiksi moottorin päästövaatimuksista ei ole mitään takeita. Kahan valikoimassa olevat Continental-dieselsuuttimet ovat aina uusia tuotteita, eivät vaihto-osia.
Hyvänä puolena uusien tuotteiden kanssa on, että vaihto-osien kanssa säätäminen jää pois. Suoraviivaisemman varaosalogistiikan lisäksi uusi osa tarjoaa korkeimman mahdollisen laadun. Suosittelemmekin aina panostamaan laadukkaisiin varaosiin, jos dieseljärjestelmiin tulee vikoja. Tarjoamme valikoimastamme ostetuille Continental-dieselvaraosille tutun Kaha 3V varaosatakuun. Ajoneuvokohtaisesti sopivat tuotteet löytyvät Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.
Tutustu myös Continentalin moottorinohjauksen toimilaitteisiin.