Bosch ReDi -etädiagnoosi säästää aikaa, vaivaa ja rahaa

Uusissa autoissa on entistä monipuolisempia sekä laajempia järjestelmiä, joten niiden huoltaminen monimutkaistuu vauhdilla. Tässä vauhdissa mukana pysyminen voi muodostua korjaamolle sekä kalliiksi että aikaa vieväksi prosessiksi, kun pitää hankkia testereitä, pitää yllä ohjelmia ja lisenssejä sekä kouluttaa henkilöstöä. Miltä kuulostaisi ratkaisu, jossa nämä kaikki on mahdollista korvata vain yhdellä laitteella? Tällainen on Bosch ReDi!

Bosch ReDi on Boschin tarjoama etädiagnoosipalvelu, joka on suunniteltu helpottamaan monimerkkikorjaamojen työtä. Palvelun käyttö mahdollistaa sen, että kaikkia valmistajakohtaisia testereitä ja lisenssejä ei tarvitse hankkia omaksi eikä autoa tarvitse kiikuttaa OE-korjaamolle. Palvelu on suomenkielinen ja töiden suorittamisesta vastaavat Boschin huipputeknikot. Aika hyvä diili siis!

ReDi-etädiagnoosin suorittavat ammattitaitoiset Bosch-asiantuntijat.

Millaisiin töihin Bosch ReDi on tarkoitettu?

ReDi soveltuu kaikenlaisiin, normaalia vikakoodien lukua vaativampiin, töihin sekä sellaisiin toimenpiteisiin, joissa automerkkikohtainen tehdasyhteys on välttämätön. Tällaisia ovat esimerkiksi komponenttien kalibroinnit, koodaukset sekä ohjelmistojen päivitykset. Myös jälkiasennetun vetokoukun koodaus tai AdBlue-järjestelmän käyttöönotto korjauksen jälkeen onnistuu ReDin avulla. Palvelua on käytetty jopa ADAS-laitteen kalibrointiin. Palvelu sopii niin lasinvaihtajille, korimekaanikoille kuin perinteiseenkin auton huoltotoimintaan.

Uudehkoissakin autoissa joudutaan välillä suorittamaan laajoja moottori-/vaihdelaatikkokorjauksia tai jopa vaihtoja, joiden jälkeen suoritettavia sopeutuksia voi olla runsaasti. Tällaisia toimenpiteitä ei ole mahdollista suorittaa normaaleilla yleistestereillä.

Miten palvelua käytetään?

Kun korjaamolla tunnistetaan tilanne, että omat laitteet/lisenssit/henkilöstön tietotaito ei riitä, asiakasta ei tarvitse lähettää pois tai siirtää autoa merkkiliikkeeseen. Sen sijaan Boschin nettisivuilta varataan aika etädiagnoosille. Ajanvaraukseen tulee kertoa auton yksilöintitiedot sekä tiedot siitä, millaisesta työstä on kysymys.

Etädiagnoosi toimii ajoneuvoon liitettävän RDS 500 -sovittimen kautta.

Ennen sovittua aikaa autoon kytketään RDS 500 -sovitin sekä riittävä ylläpitolaturi, jotta ohjelmointityöt on mahdollista suorittaa ilman ohjainlaitteiden vaurioitumisen riskiä. Lopuksi kytketään auton sytytysvirta päälle. Pahitteeksi ei olisi merkitä, että autoon suoritetaan etänä ohjelmointityötä, ettei joku kollega tai muu henkilö virheellisesti luule autoon jääneen virrat päälle ja sammuta autosta virtoja. Ohjelmointityön suorittaminen etänä ei juurikaan hidasta työn suoritusta, mutta tulee huomata, että työ vaatii nopean ja laadukkaan internet-yhteyden RDS 500 -laitteelle saakka.

Työn aikana Boschin asiantuntija saattaa olla yhteydessä ja pyytää esimerkiksi sammuttamaan autosta hetkeksi virrat pois tai tekemään jotain muita toimenpiteitä. Siksi on tärkeää, että korjaamon yhteyshenkilö on tavoitettavissa ja hänen mahdollista osallistua tarpeen vaatiessa työhön. Lopuksi Bosch lähettää raportin ja kuittauksen työstä sähköpostiin. Tämän jälkeen laitteet tulee poistaa autosta sekä varmistaa, että auto on ajokuntoinen ja pyydetyt toimenpiteet on suoritettu onnistuneesti.

Bosch ReDi tiivistettynä

Bosch Remote Diagnostics (ReDi) on ainutlaatuinen palvelu, jossa korjaamo saa käyttöönsä suomenkielisen, erittäin kokeneen asiantuntijan, joka hallitsee autojen tekniikan ja työn suorittamisen. Korjaamolla ei siis tarvita lukuisten merkkikohtaisten ohjelmien, lisenssien ja sovittimien ylläpitoa, vaan kaikki tämä jätetään huippuammattilaisen hoidettavaksi.

Käytännössä auton diagnostiikkaporttiin kytketään OBD-sovitin, joka siirtää kaiken työn Boschille suoritettavaksi. Sovittimeen ei siis kytketä korjaamolla tietokonetta – laite tarvitsee ainoastaan nopean ja vakaan internet-yhteyden. Liitäntä on mahdollista Wi-Fi:n tai langallisen yhteyden kautta. Suositus on LAN-verkko.

ReDi ei korvaa KTS 560:a tai vastaavaa testeriä, sillä vikakoodien luku, vian etsintä sekä mitta-arvojen luku kuuluvat edelleen mekaanikon työhön. Palvelun tarkoituksena ei ole korvata tai viedä pois päivittäistä työtä, vaan ratkaista sellaisia haasteita, joihin korjaamolla ei muuten ole mahdollista vastata. Asiakkaalle tämä merkitsee sitä, että kaikki palvelut saa yhdeltä korjaamolta, eikä autoa tarvitse siirrellä muualle. Näin ollen asiakas uskaltaa luottaa korjaamolle kaikki työt jatkossakin.

ReDin käyttö vaatii hieman suunnittelua, sillä jokaiseen etädiagnoosi-istuntoon tulee varata tunnin mittainen aika kalenterista. Varaus tulee tehdä viimeistään edellisenä työpäivänä, sillä osa töistä vaatii hieman etukäteisvalmistelua.

ReDi-paketin hintaan sisältyy 24 palvelupyyntöä vuodessa, ja lisää pyyntöjä on mahdollista ostaa samasta nettiportaalista, mistä palvelupyynnötkin tilataan. OBD-sovitin on leasing-laite, joten laitteen omistusoikeus on koko ajan Boschilla. Tämä tarkoittaa, että mikäli sopimuksen purkaa, tulee laite palauttaa kunnossa Boschille. Sopimus tehdään aluksi kahdeksi vuodeksi, minkä jälkeen sopimus uusiutuu automaattisesti vuodeksi kerrallaan.


Bosch ReDin hyödyt

  • Yksi työtilaus ja kiinteä hinta
    Kustannusarvion laatiminen, aikataulun ja katteen onnistuminen varmempaa
  • Ei autojen siirtelyä merkkiliikkeisiin
    Kun työntekijä vie autoa merkkiliikkeeseen, on kyseinen henkilö pois tuottavasta työstä
  • Ohjelmoinnin kustannukset
    Merkkiliikkeen laskutus on melko suurella todennäköisyydellä suurempi kuin ReDillä tehdyn ohjelmointityön hinta
  • Säästää aikaa
    Henkilökunnan sitominen koulutuksiin, lisenssimaksuihin ja laitteiden päivityksiin vähenee
  • Riskien minimointi
    Ei yllättäviä kiveniskemiä tuulilasiin tms. asiakkaan autoa siirrettäessä
  • Joustavuus
    Erikoistyöt mahdollisia myös silloin kun korjaamon ”ässä” ei ole paikalla

> Tutustu Bosch Remote Diagnostics -nettiportaaliin


Kiinnostuitko?

Otathan yhteyttä: korjaamopalvelut(at)kaha.fi

Jaa tämä artikkeli: