Testissä Bilstein-alustasarja: Ajettavuus parani merkittävästi!

Iskunvaimentimien tärkein tehtävä on pitää renkaat tiessä, joten on sanomattakin selvää, että toimivien iskareiden merkitys auton turvallisuudelle on huomattava. Iskunvaimentimien kunnon arvioiminen voi kuitenkin olla oman auton kohdalla hyvin hankalaa, sillä niiden ominaisuudet heikentyvät pikkuhiljaa, jolloin tilanteeseen ehtii tottumaan. Huonokuntoisiin iskareihin havahdutaan usein vasta, kun päästään ajamaan autolla, jossa on toimiva iskunvaimennus.

Yhteistyössä Kaasujalka-ohjelman kanssa asennutimme Peugeot 307 CC:lle madaltavan Bilstein-alustasarjan ja testasimme sarjan vaikutusta ajoneuvon ajettavuuteen, mukavuuteen ja ulkonäköön. Bilstein-alustasarja koostuu neljästä iskunvaimentimesta ja jousista.

Bilstein-alustasarja
Kuluneet iskunvaimentimet aiheuttavat vaaratilanteita

Iskunvaimentimet tekevät aktiivisesti töitä koko ajomatkan ajan. On kuitenkin selvää, että mitä kuoppaisempi tie, sen suurempaan rasitukseen se altistaa iskunvaimentimet.

Huonokuntoiset, aikansa eläneet iskarit pidentävät jarrutusmatkaa ja auton hallittavuus heikkenee, sillä renkaat menettävät herkemmin kontaktin tiehen. Kuluneet iskarit voivat siis aiheuttaa jopa hengenvaarallisia vaaratilanteita, joten vaimentimien kunto kannattaa käydä testauttamassa noin 50 000 kilometrin välein.

Hyväkuntoiset iskunvaimentimet säästävät muun muassa auton renkaita, niveliä, jousia, laakereita ja vaihdelaatikkoa. Myös lompakko kiittää, kun vältyt kalliilta korjaustoimenpiteiltä.

Alustasarja kannattaa asennuttaa ammattilaisella

Jos lähtee vaihtamaan iskunvaimentimia koekaniininamme olleen Peugeotin kaltaiseen, vanhempaan autoon, kannattaa ehdottomasti vaihtaa samanaikaisesti myös jouset. Hintaa tällaiselle, neljä iskunvaimenninta ja jousta sisältävälle Bilstein-alustasarjalle kertyy reilut 900 euroa ja asennettuna hinta pyörii noin 1500 eurossa. Peugeot 307 CC:n tapauksessa alkuperäisosien hinta on yli 1000 euroa, joten Bilstein-osilla operaatiosta selvitään edullisemmin.

Alustasarjan asentaminen itse on mahdollista, mikäli tietää oikeasti, mitä on tekemässä, ja omaa työhön tarvittavat välineet. Jälkiasennettava alustasarja tulee kuitenkin myös muutoskatsastaa, jota varten ajoneuvolle on tehtävä nelipyöräsuuntaus ohjearvojen mukaisesti. Jotta alustasarjan asentaminen kaikkine säätöineen menee kokonaisuudessaan oikein, suosittelemme sarjan asennuttamista ammattitaitoisessa korjaamossa.

Ajettavuudessa uskomaton ero

Bilstein-alustasarjan asentamisen jälkeen testattavana olleen Peugeotin ulkonäkö muuttui sulavammaksi, kun auto madaltui hieman ja etenkin auton, aiemmin pystymmässä sojottanutta, etupäätä saatiin tiputettua alemmas. Tyylikkäämpää ulkonäköä tärkeämpää oli kuitenkin auton huomattavasti parantunut ajettavuus.

Testattavana olleessa Peugeotissa pienetkin kuopat tuntuivat kovina tärähtelyinä ja autosta kuului jatkuvaa nitinää ennen alustasarjan asentamista. Asennuksen jälkeen auto muuttui jämäkämmäksi, eikä nitinää kuulunut enää juuri lainkaan. Tiukatkaan mutkat eivät enää aiheuttaneet auton kallistelua, vaan auto pysyi vakaana koko ajon ajan.

Bilstein-alustasarja teki autosta todella miellyttävän ajaa, sillä renkaat pysyivät tiessä ja jousitus toimi erinomaisesti. Tien kuoppaisuus ei enää tuntunut epämiellyttävältä matkustamon puolella, eivätkä kuopat myöskään heilautelleet rattia, joten auton ohjaaminen muuttui helpommaksi.

Katso Kaasujalka-ohjelma Youtubesta.

Lue lisää Bilstein-alustasarjoista.

Etsi Bilstein-iskunvaimentimien jälleenmyyjiä.

Jaa tämä artikkeli: