Automaattivaihteiston öljyn ja suodattimen vaihto kannattaa

Viimeisen viiden vuoden aikana automaattivaihteistolla varustettujen autojen tuotanto on kasvanut maailmanlaajuisesti huimat 40 %. On siis selvää, että automaattivaihteistot tulevat lisääntymään entisestään myös Suomen teillä. Monia kuitenkin edelleen mietityttää automaattivaihteiston kestävyys ja huoltotarpeet. Huoli pois – jos automaattivaihteiston öljyn ja suodattimen vaihto tehdään säännöllisesti, on vaihteisto yleensä pitkäikäinen ja toimii luotettavasti.

Automaattivaihteiston öljynvaihto ei ole turha toimenpide

Säännöllisesti huollettuna automaattivaihteisto on kestävä ja luotettava.

Autovalmistaja saattaa ilmoittaa huolto-ohjelmassaan, että automaattivaihteiston öljy on auton eliniän kestävää laatua. Automaattivaihteistot kuitenkin hyötyvät merkittävästi öljynvaihdosta, joten kyseessä ei suinkaan ole mikään turha toimenpide.

Kuten muutkin ajoneuvon osat, myös automaattivaihteiston öljy altistuu epäpuhtauksille ja lämpötilan vaihteluille. Etenkin korkeat lämpötilat, esimerkiksi peräkärryä vedettäessä, kuluttavat vaihteistoöljyä. Öljyn ikääntyessä sen ominaisuudet muuttuvat, ja lisäaineiden tehon heikentyessä öljy saattaa alkaa vaahdota. Tämä luonnollisesti heikentää vaihteiston toimintaa.

Automaattivaihteistojen kehittyessä yhä monimutkaisemmiksi kokonaisuuksiksi, myös autovalmistajat ovat alkaneet muuttamaan vaihteistoöljyjä koskevia ohjeistuksiaan. Parantaakseen vaihteistojen toimintaa ja pidentääkseen niiden käyttöikää, monet valmistajat siirtyvät pois strategiasta, jossa vaihteistoöljyä täytetään niin, että sen olisi määrä kestää koko auton käyttöiän. Uusi ohjeistus on vaihtaa vaihteistoöljy säännöllisesti, esimerkiksi 60 000 km välein, tai aina tarvittaessa.

Myös automaattivaihteiston suodatin tarvitsee vaihtoa

Kun vaihteistoöljy vaihdetaan, tulee samalla vaihtaa myös automaattivaihteiston suodatin. Jos suodatinta ei vaihdeta riittävän usein, saattaa se menettää läpivirtauskykyään, ja öljynkierto vaihteistossa häiriintyy. Kiertohäiriöt voiva aiheuttaa ylikuumenemista vaihteiston sisällä ja sitä kautta mekaanista kulumista. Mekaanisesta kulumisesta seuraa yleensä öljynpaineen alenemista, mikä johtaa siihen, että vaihteen vaihtamisessa ilmenee kovuutta, nykimistä tai luistamista.

Edellä mainitut tekijät muodostavat yhdessä tilanteen, joka aiheuttaa tyypillisesti vaihteiston ylikuumenemista sekä öljyn ominaisuuksien heikentymistä. Pahimmillaan edessä voi olla kallis korjaamokäynti, jossa koko vaihteisto joudutaan vaihtamaan.

Kahan vaihteistosuodattimien valikoima

Mahle-vaihteistosuodatin.

Toimiva automaattivaihteiston suodatin tarjoaa tehokasta suojaa kulutusta ja vaurioita vastaan. Kahan valikoimasta löytyy tällä hetkellä noin 60 suodatinnimikettä, jotka kattavat monet suositut automerkit ja -mallit. Vaihteistosuodattimia löytyy useilta tunnetuilta OE-toimittajilta, kuten Mahlelta, Knechtiltä, Mann-Filteriltä ja ZF:ltä, ja valikoima kehittyy jatkuvasti.

Voit etsiä ajoneuvoon sopivia vaihteistosuodattimia Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.

Jaa tämä artikkeli: