Moottorinlämmitintyypeissä on eroja; vertailussa Calix-moottorinlämmittimet

Tehokas moottorinlämmitin on yksi talvikauden tärkeimmistä lisävarusteista – auton kylmäkäynnistäminen ankarassa pakkassäässä on nimittäin myrkkyä moottorille. Innovatiivinen Calixin moottorinlämmitin sopii asennettavaksi monenlaisiin kohteisiin, joten sitä kannattaa ottaa lämmityskaudeksi varastoon.

Ruotsalainen Calix on tunnettu autojen lämmitysratkaisuistaan; yritys valmistaa niin moottorin kuin sisätilojenkin lämmittimiä. Calix-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Eskilstunassa, Ruotsissa, joten pohjoisen vaativat sääolosuhteet, kuten lumi ja kovat pakkaset, ovat tuttuja valmistajalle. Calix on ollut yhteistyössä ajoneuvoteollisuuden kanssa jo 1950-luvulta lähtien ja nykyään se onkin monien autonvalmistajien valitsema ensiasennuslämmitin.

Toimiva moottorinlämmitin on etenkin Suomen talvisäillä tärkeä varuste, sillä esilämmitetty moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän pakokaasuja kuin kylmäkäynnistetty moottori. Sähkökäyttöisissä moottorinlämmittimissä on kuitenkin eroja niin lämmitystavassa kuin tehokkuudessa. Kahan teknisen palvelun osasto selvitti Calix-letkulämmittimen ja Calix-kontaktilämmittimen eroavaisuuksia moottorin lämpenemisnopeudessa.

Calix-letkulämmittimen ja -kontaktilämmittimen testaus kylmälaboratoriossa

Teknisen palvelun tekemän vertailun tavoitteena oli selvittää moottorin jäähdytysnesteen lämpenemistä kahdella erityyppisellä, sähköisesti toimivalla moottorinlämmittimellä. Testattaviksi lämmittimiksi valittiin öljypohjaan tuleva kontaktilämmitin ja jäähdytysvesiletkun väliin tuleva letkulämmitin. Testissä käytetyt lämmittimet ovat kyseiseen automalliin tarkoitettuja ja valmistajan suositusten mukaisia.

• Calix RE 480 -letkulämmitin, nimellisteholtaan 550 W (Tuotenumero: CX 1818000)
• Calix RE 672 -kontaktilämmitin, nimellisteholtaan 250 W (Tuotenumero: CX 1837200)
• Ajoneuvo: Volkswagen Transporter 2,0 TDI, vuosimalli 2014

Vertailu suoritettiin kylmäkontista rakennetussa kylmälaboratoriossa, jonka lämpötila oli asetettu -20 °C -asteeseen. -20 astetta ei kuitenkaan ihan saavutettu liian korkeasta ulkolämpötilasta johtuen. Ajoneuvoa jäähdytettiin kylmäkontissa 17 tuntia, jonka jälkeen moottorinlämmitin kytkettiin päälle. Jäähdytystä jatkettiin myös tämän jälkeen. Vertailussa mitattiin jäähdytysnesteen lämpenemistä noin 3 tunnin lämmitysjakson aikana.

Moottorinlämmittimien vertailun tulokset

Alla olevaan kaavioon on kuvattu punaisella värillä jäähdytysnesteen lämpötilaa lämmitettäessä kontaktilämmittimellä ja vihreä väri edustaa lämmitystä letkulämmittimellä. Kaaviosta on selkeästi nähtävillä suuri ero jäähdytysnesteen lämpötilassa letkulämmittimen ja kontaktilämmittimen välillä. Suurta lämpötilaeroa selittää lämmittimien tehoerojen lisäksi se, että letkulämmitin lämmittää suoraan jäähdytysnestettä ja lämpö siirtyy jäähdytysnesteestä moottoriin. Kontaktilämmittimellä lämmittäessä lämpö puolestaan siirtyy johtumalla moottorin öljypohjasta rakenteiden kautta jäähdytysnesteeseen.

Tyypillinen sähkötolpan ajastin sallii vain kahden tunnin lämmityksen, joten kaavioon on merkitty tämä sinisellä pystyviivalla. Kahdessa tunnissa jäähdytysnesteen lämpötila oli noussut letkulämmittimellä 43 astetta, kun taas kontaktilämmittimellä lämpötilannousu jäi kuuteen asteeseen.

Jäähdytysnesteletkuun asennettavat moottorinlämmittimet tarjoavat siis merkittävästi nopeampaa lämmitystehoa ja autosi moottori kerkeää lämmetä kovillakin talvikeleillä.

Calix FCH-moottorinlämmitin on erinomainen vaihtoehto myös työkoneisiin

Calix FCH-moottorinlämmitin on valmistettu Ruotsin Eskilstunassa.

Sisäänrakennetun kiertovesipumpun ansiosta FCH-lämmitin sopii erinomaisesti ajoneuvoihin ja työkoneisiin, joihin mallikohtaista soveltuvuutta ei ole määritetty. Mukana tulevien kiinnikkeen ja kiinnikepannan avulla lämmitin voidaan asentaa hankalampiinkin paikkoihin. Asennuspaikan valinnassa on kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että lämmitin tulee asentaa pystyasentoon, eli ”piiput ylöspäin”. Näin jäähdytysjärjestelmässä mahdollisesti oleva ilma ei jää lämmittimeen.

Työkoneissa yleismallisen moottorinlämmittimen käyttö on vielä helpompaa kuin uusissa autoissa: tilaa moottoritilassa on enemmän, eikä moottorin lämpötiloja ja niiden eroja tarkkailla yhtä tarkasti kuin uusissa EURO6-moottoreissa. Lisämukavuutta työkoneen ohjaamoon voidaan tuoda Calix-sisätilanlämmitimellä – näin saadaan lämpimäksi niin moottori kuin kuljettajakin.

Calix FCH-tuotevalikoima

Calix FCH -lämmitintä on saatavilla kahdella eri teholla: 550W ja 300W. Tehokkaammat lämmittimet on ensisijaisesti tarkoitettu auto- ja työkoneasennuksiin, kun taas 300W-versio sopii puolestaan mönkijöihin, moottorikelkkoihin ja muihin moottoreihin, joissa jäähdytinnesteen tilavuus on pienempi.

Erikseen myytävillä, yleismallisilla asennussarjoilla (M271 ja M273) FCH-lämmittimen asennus onnistuu 16 mm ja 19 mm jäähdytinletkuilla varustettuihin, nestejäähdytteisiin polttomoottoreihin. Asennussarjan mukana tulee kaksi pidempää letkua, jotka ovat leikattavissa tarvittavaan pituuteen. Lisäksi pakkaus sisältää kaksi liitosputkea sekä neljä letkuklemmaria asennussarjan liittämiseksi ajoneuvon omiin vesiletkuihin.

Calix Forced Circulation Heater pähkinänkuoressa

  • Edullinen*
  • Tasaisempi lämmönjakautuminen
  • Vapaampi sijoitettavuus
  • Helpompi ja nopeampi asennus
  • Teho: 550W @ -20 °C
  • Letkulähdöt: 16 mm
  • Suojausluokitus: IP46
  • Kehitetty ja valmistettu Ruotsissa

TIESITKÖ?

  • Calix FCH-lämmittimellä on 5 vuoden takuu!
  • FCH-moottorinlämmitin on kehitetty ja valmistettu Ruotsin Eskilstunassa

 

Haluatko hankkia tuotteen itsellesi? Löydä lähin jälleenmyyjä täältä.

Jaa tämä artikkeli: