VDO:n EGT-anturit nyt Continental-merkkisinä

Pakokaasun lämpöantureiden (EGT) avulla moottorit käyvät tehokkaammin ja puhtaammin. Aiemmin Kahan valikoimassa olleet VDO:n EGT-anturit tullaan jatkossa myymään Continental-tuotemerkin alla. Muutos on osa laajaa VDO-Continental -brändimuutosta, jossa Continental yhdistää jälkimarkkinoiden tuotteitaan saman brändin alle.

Continental vaihtaa täysin VDO- vara-osatuotteidensa pakkauksen ulkonäköä. Brändimuutos ja pakkausten uusi musta-oranssi väritys ei kuitenkaan muuta itse tuotetta: pakkauksen sisällä on edelleen sama korkealaatuinen varaosa OE-valmistajalta. Kaha varastoi Continental- pakokaasun lämpöantureita useisiin malleihin yleisiltä valmistajilta, kuten VW, Audi, Skoda, Seat, Opel, Mercedes-Benz ja Volvo.

Myös Kahan Suomessa hallinnoima VDO DRS-konsepti muuttuu Continental DRS-konseptiksi.

Continental EGT-antureiden käyttö ja edut

Pakokaasun lämpöantureita eli EGT-antureita (Exhaust Gas Temperature) käytetään osana moottorinohjausta sekä järjestelmien toiminnan varmistamiseen että kriittisten komponenttien suojaamiseen. Tärkeitä osia, joiden lämpötilaa valvotaan, ovat mm. turboahdin, katalysaattori, hiukkassuodatin ja NOx-päästöjä vähentävä SCR-järjestelmä (AdBlue). EGT-anturit tunnistavat liian korkean lämpötilan ja suojelevat näiden komponenttien toimintaa – toisaalta myös liian alhainen lämpötila tulee tunnistaa, jotta järjestelmät toimisivat oikein.

Moottorin ohjainlaite ECU kerää pakokaasun lämpötilatiedon ohella kaikki muut anturitiedot ja varmistaa moottorin optimaalisen toiminnan. Viallisesta EGT-anturista aiheutuvia oireita voivat olla polttoaineen kulutuksen nousu, haitallisten päästöjen kasvu ja eri järjestelmän osien ylikuumeneminen.

EGT-anturit toimivat karussa ja vaikeassa ympäristössä

Pakoputkisto on eräs vaikeimmista paikoista, jossa minkään polttomoottorin anturin tulee toimia. Tästä johtuen EGT-anturit saattavat vikaantua. Yleisiä syitä EGT-anturin hajoamiselle ovat:

  • Ylikuumeneminen, joka johtuu seoksenhallinnan tai polttoaineen
    syötön viasta
  • Anturin sisäinen ja/tai ulkoinen korroosio tai muu mekaaninen vaurio
  • Sähköjohtojen vaurioituminen, suuresta pakoputkiston värähtelystä johtuen
  • Virheellisestä virransyötöstä aiheutuva sähköinen vika

Yleensä ECU havaitsee EGT-anturin vian ja tallentaa vikamuistiin anturikohtaisen vikakoodin. Vikavalon syttymisen lisäksi moottori voi siirtyä hätäkäyttötilaan.

Aina vikavalo ei kuitenkaan syty, jolloin muita EGT-anturin viasta kertovia oireita voivat olla heikko ajettavuus, korkeammat päästöt, suurempi polttoaineen kulutus ja moottorin heikko teho. Korjaamolla diagnoosi tehdään
pääsääntöisesti totuttuun tapaan diagnostiikkatesterin avulla. Vikamuistin lukemisen lisäksi myös mitatut arvot (”on-arvo”) voivat osoittautua hyödyllisiksi. Jos moottorin tiedetään olevan kylmä, mutta testerin anturille näyttämä lämpötila on epäuskottavan korkea, voidaan anturissa olettaa olevan vikaa. Testerin näyttämään koodiin ei tule kuitenkaan luottaa sokeasti – anturin visuaalinen tarkastus ja kytkentäkaavioiden tulkinta ovat myös tärkeä osa onnistunutta diagnoosia.

Kuhunkin ajoneuvoon sopivat osat löytyvät Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.

Jaa tämä artikkeli: