Pakokaasujen takaisinkierrätys on tärkeä osa päästöjen hallintaa

Autojen pakokaasupäästöt ovat pyörineet otsikoissa jo vuosia. Päästöjä pyritään vähentämään siirtymällä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin, mutta myös tehokas pakokaasujen takaisinkierrätys, EGR (Exhaust Gas Recirculation), vähentää polttomoottoreiden päästöjä merkittävästi.

Pierburg on toiminut pakokaasujen takaisinkierrätyksen parissa jo 1970-luvulta lähtien.

Tavarantoimittajamme MS Motorservicen edustama Pierburg on toiminut pakokaasujen takaisinkierrätyksen parissa jo 1970-luvulta lähtien, ja se on tänä päivänä Euroopan markkinajohtaja päästöjenhallintaan liittyvien OE-komponenttien, kuten EGR-jäähdyttimien ja -venttiilien valmistuksessa. Avaamme nyt Pierburgin asiantuntijoiden johdolla EGR-järjestelmän komponentteja sekä perusvianhakua.

Pakokaasujen takaisinkierrätys eli EGR

EGR-järjestelmässä sylinteriin johdettavan ilma-polttoaineseoksen happipitoisuutta vähennetään lisäämällä siihen pakokaasua. Pakokaasu ei osallistu palamisreaktioon, mistä seuraa se, että sylinterilämpötila ja -paine alenevat. Terveydelle ja ympäristölle haitallisia typenoksideja (NOx) syntyy eniten juuri korkeissa lämpötiloissa ja paineissa, joten EGR-järjestelmän avulla voidaan vähentää ympäristöön päätyvän pakokaasun NOx-pitoisuuksia merkittävästi, jopa 70 %.

Vaikka pakokaasun johtaminen sylinteriin saattaa kuulostaa ideana siltä, että se vain huonontaisi sylinteritäytöstä ja sitä kautta heikentäisi moottorin toimintaa, toimivan EGR:n vaikutus tietyissä ajotilanteissa on itseasiassa vain positiivinen. Pakokaasujen takaisinkierrätys voi jopa yhdistää kaksi toisiaan normaalitilanteissa kumoavaa asiaa: taloudellisuuden ja pienemmät päästöt. Bensiiniautoissa EGR:n avulla voidaan saada aikaan 2–3 % pienempi polttoaineenkulutus, pienempien NOx-päästöjen lisäksi. Pienempi polttoaineenkulutus tarkoittaa luonnollisesti myös pienempiä CO2-päästöjä. Dieselajoneuvoissa EGR vähentää paitsi NOx-päästöjä, niin myös nokihiukkasten muodostumista noin 10 % – taloudellisuudesta tinkimättä.

Vikaa EGR-järjestelmässä?

Vaikka pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmään liittyvät komponentit eivät ole niitä tyypillisimpiä kulutusosia, voivat ne silti vikaantua moottorin elinkaaren aikana. EGR-järjestelmän vikaantumisesta viestivät oireet, kuten musta savu, epätasainen tyhjäkäynti tai auton huono kiihtyvyys ovat kuljettajalle syitä hakeutua korjaamolle.

Yleisin EGR-järjestelmästä löytyvä vika on tukkeutunut EGR-venttiili. Erityisesti dieselajoneuvoissa kierrätetyn pakokaasun mukana EGR-järjestelmään päätyy myös nokihiukkasia, jotka voivat muodostaa karstakerrostumia. Kun kerrostumaa on riittävästi, venttiilin voima ei enää riitä avautuakseen ja se jää jumiin. Tästä seuraa auton nykimistä, epätasaista tyhjäkäyntiä sekä tehottomuutta. On muistettava, että EGR-venttiilit eivät tukkeudu itsestään – vaan noki/karsta kertyy venttiiliin jostain syystä. Tämä nokeentumisen syy on etsittävä ja korjattava.

Erittäin öljyinen imu- tai ahtoilma voi olla yksi syy, joka edesauttaa karstakerrostumien muodostumista. Syy öljyiseen ilmaan voi olla kampikammion tuuletuksessa, kuluneissa moottorin laakereissa, tukkeutuneessa turboahtimen öljyn paluuputkessa, kuluneissa venttiilinvarren tiivisteissä, vääränlaisessa moottoriöljyssä tai liian korkeassa moottoriöljyn tasossa. Jos muodostuneet kerrostumat ovat poikkeuksellisen paksuja, voi syy olla myös viallisessa dieselruiskutusjärjestelmässä.

Vaikka EGR-venttiilit on suunniteltu toimimaan korkeissa lämpötiloissa, voi niissä silti ilmetä lämpövaurioita. Lämpövaurio voi olla seurausta autossa olevasta virheellistä EGR-ohjauksesta, liian korkeasta pakokaasun vastapaineesta pakokaasussa tai ongelmista turboahtimen ahtopaineen säädössä. Moottorinohjainlaitetta tai EGR-järjestelmää voi myös olla manipuloitu.

Jos kyseessä on pneumaattinen EGR-venttiili, syy vikoihin voi löytyä mistä tahansa alipaineohjaukseen liittyvästä osasta (alipainepumpusta, putkista/letkuista tai solenoidiventtiileistä). Sähköisille EGR- ja solenoidiventtiileille voidaan yleensä suorittaa toimintotestaus diagnoositesterillä.

Uusi EGR-venttiili ei toimi kunnolla?

Mikäli EGR-venttiilin vaihdon jälkeen auto käyttäytyy edelleen kuten vanhalla rikkinäisellä venttiilillä, on muistettava, että moottorinohjaimen vaatima sopeutus tulee tehdä diagnoositesterin valikoista löytyvällä sopeutustoiminnolla asennuksen päätteeksi. Tietyissä tilanteissa voi olla tarpeen tehdä tämän lisäksi myös pitkä koeajo.

Huomioithan, että mikäli EGR-järjestelmässä ilmenee vikaa, Pierburg ei suosittele osien puhdistamista. Jos komponentti on jo vikaantunut, puhdistamisella ei ratkaista ongelmaa. Toimivat komponentit voivat puolestaan vioittua puhdistuksen yhteydessä. Viallinen komponentti on aina vaihdettava uuteen vastaavaan.

EGR-venttiiliin liittyviä vikoja

Ongelma tai vikakuvaus Mahdollinen syy Ratkaisu tai seuraavat toimenpiteet
  • Epätasainen tyhjäkäynti
  • Nykiminen
  • Tehottomuus
  • Moottorinohjauksen hätäkäyttötoiminto
  • Vikavalo palaa/vikakoodeja
  • Tehon puute pienemmillä moottorin kierrosluvuilla tai kylmällä moottorilla (bensiini)
  • Tehon puute moottorin suuremmilla kierrosluvuilla (diesel)
  • Yleisesti: Karstaantunut/jumiutunut EGR-venttiili johtuu
    seuraavista syistä:

    • Huono, epäpuhdas palaminen
    • Viat moottorinohjauksessa
    • Toistuvat, lyhyet ajomatkat
  • Vialliset solenoidiventtiilit
  • Viat ja/tai vuodot alipainejärjestelmässä
  • Erittäin öljyinen imu- tai ahtoilma:
    • Vika kampikammion huohotuksessa
    • Moottoriöljyn taso liian korkealla
    • Vääränlainen moottoriöljy
    • Kuluneet venttiilinvarren tiivisteet ja ohjaimet
    • Viallinen sensori, esim. ilmamassatunnistin
  • Tarkista moottorinohjaukseen liittyvät osat, Tarkista moottorinohjauksen ohjelmistopäivitykset, Vältä lyhyitä ajomatkoja, Vaihda EGR-venttiili
  • Tarkista alipainejärjestelmän toiminta ja tiiviys
  • Tarkista öljynerotin/huohotusjärjestelmä
  • Tarkista männät, männänrenkaat, sylinterit, venttiilinvarren tiivisteet
    ja -ohjaimet
  • Tarkista, ettei turboahtimen paluuöljyputki ole tukossa
  • Vaihda moottoriöljy ja öljynsuodatin
  • Tarkista, että anturien tuottamat signaalit ovat ohjearvojen mukaiset, vaihda tarvittaessa
  • P0400 “Virtauksen toimintahäiriö”
  • EGR venttiili ei aukea
  • Tarkista pneumaattisen EGR-järjestelmän toiminta käsipumpulla
  • Tarkista letkut, sähköliitännät ja EGR-ohjausjärjestelmän osien toiminta
  • P0401 “Virtausnopeus liian matala”
  • P0103 “Ilmamassa liian korkea”
  • EGR-venttiilille ei ole ohjausta tai se ei ohjauksesta huolimatta avaudu
  • EGR-järjestelmä on tulpattu tai ohitettu (ajoneuvo ei ole enää tieliikennekelpoinen)
  • Tarkista pneumaattisen EGR-järjestelmän toiminta käsipumpulla
  • Tarkista letkut, sähköliitännät ja EGR-ohjausjärjestelmän osien toiminta
  • Ilmamassatunnistin vaurioitunut
  • P0402 “Virtausnopeus liian korkea”
  • P0102 “Ilmamassa liian matala”
  • EGR-venttiili ei sulkeudu
  • Kontrolloimaton, jatkuva pakokaasun kierrätys
  • Vaihda EGR-venttiili
  • Tarkista liitännät ja EGR-ohjausjärjestelmä
  • Ilmansuodatin tukossa ja/tai ilmamassatunnistin vaurioitunut
  • EGR-venttiilissä on lämpövaurioita, selkeitä värjäytymiä, materiaalin sulamista (bensiini)
  • Virheellinen moottorinohjaus tai EGR-ohjaus
  • Pakokaasun vastapaine liian korkea
  • Turboahtimen hukkaportti tai ahtopaineen ohivirtauskanava ei aukea
  • Vaihda EGR-venttiili
  • Tarkista EGR-venttiilin ohjaus
  • Tarkista pakokaasun vastapaine (esim tukkeutunut DPF)
  • Tarkista turboahtimen hukkaportin, -kellon /ahtopaineen ohivirtaussolenoidin toiminta
  • Uusi EGR-venttiili ei toimi
  • Korkea tyhjäkäynti asennuksen jälkeen
  • Uutta EGR-venttiiliä ei ole sopeutettu
  • Suorita EGR-venttiilin sopeutusarvojen nollaus/mukautus soveltuvalla diagnostiikkatesterillä

Pierburg-tuotteet ja muut EGR-järjestelmän varaosat löytyvät Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.

Jaa tämä artikkeli: