FAI-asiantuntijat kertovat: Jakoketjusarjojen yleiset viat ja niiden diagnosointi

FAI Automotive on yksi Iso-Britannian johtavista auton varaosien toimittajista jälkimarkkinoille – eikä ihme. Yrityksellä on vuosien vankka kokemus moottoriurheilun parista työskentelystä sekä 40 vuoden historia erityisesti moottorin osien toimittajana. FAI:n valikoimasta löytyykin tänä päivänä tuotteita niin eurooppalaisiin, japanilaisiin ja korealaisiin henkilöautoihin sekä kevyisiin pakettiautoihin.

FAI Autopartsin moottoriasiantuntijat avaavat nyt jakoketjusarjojen huoltoon liittyviä, yleisiä kysymyksiä ja antavat niihin vastauksia.


Milloin jakoketju tulee vaihtaa?

Ensisijaisesti jakoketju tulee vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti. Jakoketju on vaihdettava, kun moottorista kuuluu normaalia kovempaa ääntä tai moottorin vikavalo ilmaisee nokka- tai kampiakselin asentovirhettä.


FAI-jakoketjusarjan pakkaus ja sisältö.
FAI-jakoketjusarja sisältää kaikki tarvittavat osat onnistuneeseen huoltoon.

Pitääkö vaihteet/ketjupyörät vaihtaa samalla?

Ei ole suositeltavaa asentaa uutta jakoketjua kuluneisiin vaihteisiin/pyöriin. Mikäli pyörän hampaat ovat kuluneet, ei uusi ketju voi toimia optimaalisesti, mikä aiheuttaa ylimääräistä kuormitusta jakoketjuun. Tämä johtaa osan ennenaikaiseen kulumiseen ja käyttöiän lyhenemiseen.

Suurin osa Kahan valikoiman tuotteista on täydellisiä jakopään ketjusarjoja, joissa tulee mukana vaihdettavat osat.


Mitä tarkoittaa moottoriöljyn kontaminaatio?

Nykyaikaisissa moottoreissa öljynvaihtoväli on jopa 32 000 km. Tämä pidentynyt vaihtoväli tarkoittaa, että moottoriöljyyn ehtii kerääntyä enemmän epäpuhtauksia. Tämä voi huonontaa öljyn suorituskykyä ja pahimmillaan tukkia järjestelmää. Jos voitelujärjestelmä ei toimi tehokkaasti, heikkenee jakoketjusarjan suorituskyky ja myös osien käyttöikä lyhenee.


Mikä on kohdistusvirhe?

Jos joku vaihteista/rataspyöristä ei ole linjassa muiden komponenttien kanssa, poikkeaa jakoketju oikealta reitiltään. Tämän seurauksena ketjuun kohdistuu taivutusvoimia, jotka heikentävät sen rakennetta, lyhentävät käyttöikää ja aiheuttavat lopulta järjestelmän vikaantumisen.


Miksi jakoketjusta kuuluu meteliä?

Jakoketjusta alkaa kuulua meteliä, kun kiristimen ketjuun kohdistama voima on pienempi kuin moottorin pyörimisen aiheuttama voima. Tämä jännitteen puute aiheuttaa ketjun värähtelyä ja taipumista, mikä kuluttaa metallia ja aiheuttaa lopulta osan vikaantumisen.


Mikä aiheuttaa ketjunkiristimen jumiutumisen?

Tämä voi johtua öljyn puutteesta tai moottorin ylikuumenemisesta.


Mikä on paras tapa vaihtaa jakoketju?

Vaihda aina koko jakoketjusarja vaihteineen/rataspyörineen. Näin palautat jakojärjestelmän takaisin alkuperäisiin toleransseihin. Varmista, että moottorin voitelujärjestelmä on puhdas ja toimii täydellä teholla. Moottorin huuhtelu Sonax Moottorin sisäpesuaineella on suositeltavaa ennen kuluneen jakoketjusarjan poistamista.


Mistä jakoketjun katkeaminen voi johtua?

Ketjut katkeavat vain, jos niitä on kuormitettu liikaa tai epäsäännöllisesti. Tämä voi johtua jännitteen puutteesta, joka puolestaan johtuu hydraulipaineen puutteesta jakoketjun kiristimessä. Mahdollisia syitä paineen puutokseen:

  1. Öljyn puute.
  2. Tukos öljynsyötössä.
  3. Likainen moottoriöljy.
  4. Moottorissa käytetään vääränlaatuista öljyä.
  5. Viallinen öljypumppu tai imuputki.

Pitääkö myös VVT (Variable Valve Timing) -ketjupyörä vaihtaa?

VVT-ketjupyörät tarvitsevat moottoriöljyä pysyäkseen voideltuina ja toimintakykykyisinä. Viallinen VVT-ketjupyörä on merkki siitä, että öljynsyöttö on häiriintynyt johtuen jostain seuraavista syistä:

  1. Tukos.
  2. Öljyn puute moottorissa.
  3. Viallinen öljynsyöttöanturi/säädin.
  4. Moottorissa käytetään vääränlaatuista öljyä.

VVT-ketjupyörä vaikuttaa suoraan jakoketjun kuormitukseen, joten mikäli jakoketju on viallinen ja menossa vaihtoon, on myös pyörä vaihdettava. Jos VVT-ketjupyörää ei vaihdeta, uuden jatkoketjun käyttöikä lyhenee merkittävästi.


Mistä tiedän, että jakopään kotelon kantta ei ole asennettu oikein?

Jos kantta ei ole asennettu oikein, ilmenee se öljyvuotoina tai meluna, joka syntyy, kun jakoketju koskettaa kantta. Mikäli kotelossa on öljypumppu, voi esiintyä ääntä, joka kuulostaa mehiläiseltä lasipurkissa. Irrota kansi, tarkasta kaikki tiivisteet ja tapit vaurioiden varalta. Vaihda tarvittaessa uusiin.


Kuinka tärkeitä ovat moottoriöljyn luokitus ja laatu?

Öljy on jokaisen moottorin elinehto, joten on erittäin tärkeää, että moottorissa on juuri sille tarkoitettua öljyä. Jos öljy on vääränlaista, kaikki hydraulikomponentit, mukaan lukien jakoketjunkiristin, vaarantuvat. Tämä johtaa lopulta moottorin vikaantumiseen ja mittaviin remontteihin.


Ajoneuvoon sopivat, Kahan valikoiman jatkoketjusarjat löytyvät Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla!

Jaa tämä artikkeli: