GDI-korkeapainepumput ovat tarkkuutta vaativia osia

Bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen järjestelmäpaineet kasvavat jatkuvasti. Nyt sarjatuotannossa olevissa malleissa paine on jo 500 bar, ja lähitulevaisuudessa paine tulee kasvamaan yli 750 bariin. Siksi GDI-korkeapainepumput ovat yhä tärkeämmässä roolissa, joten on tärkeää, että niitä käsitellään oikein korjaamolla.

Hitachi on ollut vuodesta 2002 lähtien yksi maailman suurimmista GDI-korkeapainepumppujen ensiasennustoimittajista. Yritys valmistaa korkeapainepumput Saksassa ja käyttää materiaaleissa kestäviä erityispinnoitteita. Hitachi toimittaa tätä samaa, korkeinta mahdollista, laatua myös jälkimarkkinoiden tarpeisiin. Hitachi-korkeapainepumput löytyvät Autoluettelosta rekisterinumero- /OE-numerohaun avulla ja niille myönnetään Kahan 3 vuoden varaosatakuu.

Hitachi GDI-korkeapainepumppu, poikkileikkaus.
Poikkileikkaus Hitachi HC-2503081 korkeapainepumpusta. Sähköistä polttoaineen määränsäätöventtiiliä ei myydä erikseen.

Mitä GDI-korkeapainepumput tekevät?

Moderneissa bensiinikäyttöisissä autoissa käytetään sähköisen polttoainepumpun lisäksi myös GDI-korkeapainepumppua. Korkeapainepumppu varmistaa, että GDI-bensiinisuuttimet saavat riittävän korkean paineen, jotta polttoaineen hienojakoinen suihkuttaminen suoraan sylinterien palotiloihin onnistuu. Pumppuja on asennettu bensiinikäyttöisiin autoihin aina vuodesta 2002 alkaen, jolloin järjestelmäpaineet olivat noin 150 bar. Kuten jo todettu, lähitulevaisuudessa paineet tulevat olemaan jo yli 750 bar.

Tyypillisesti korkeapainepumppu saa käyttövoimansa mekaanisesti nokka-akselilta ja on itsessään huoltovapaa. GDI-korkeapainepumput voivat kuitenkin kulua loppuun tai vikaantua.

Mistä tietää, että korkeapainepumppu on kulunut?

Korkeapainepumput voivat kulua usealla eri tavalla. Yksi kuluvista komponenteista on pumppuelementin ja nokka-akselin välissä oleva painin, joka voi pahimmassa tapauksessa rikkoutua puutteellisen huollon ja voitelun seurauksena. Tästä voi seurata jopa laajempi moottorivaurio.

Painin ja nokka-akseli kannattaa aina tarkistaa korkeapainepumpun irrotuksen yhteydessä. Painin on melko edullinen komponentti, joka on ostettava erikseen, joten suosittelemme sen vaihtoa aina korkeapainepumpun irrotuksen tai vaihdon yhteydessä. Mikäli nokka-akselissa on merkkejä vauriosta, on se syytä vaihtaa myös samalla.

Korkeapainepumppua tarkistettaessa siinä ei tulisi olla kulumisen merkkejä. Jos pumpun männän pinta ei ole enää musta, kuten uudessa pumpussa, siitä ei välttämättä tarvitse huolestua. Musta kerros kuluu pois ensimmäisten 50 000 km aikana ja tasaiset ”hopearenkaat” muodostuvat tilalle. Männän pinnassa ei saa kuitenkaan olla uria, selvää kulumaa tai vaurioita.

Polttoainejärjestelmä on tarkistettava metallilastujen varalta, ja mikäli niitä löytyy, on korkeapainepumppu vaihdettava. Myös korkeapainepumpun yhteydestä, matalapainepuolelta, mahdollisesti löytyvän kumiletkun kunto tulee tarkistaa, sillä letku voi ajan myötä hapertua ja muuttua huokoiseksi. Pahimmillaan muotoaan muuttanut kumiletku voi vielä ulkoisesti vaikuttaa ihan hyvältä, mutta olla sisältä niin paisunut ja umpeen kuroutunut, että letku ei enää päästä polttoainetta lävitseen.


Viallisen bensiinin korkeapainepumpun oireita

  • Tehon puute korkeilla kierroksilla
  • Epävakaa tyhjäkäynti ja huono käynnistyminen
  • Moottorin sammuminen ajon aikana
  • Vaihteleva tai hidas kiihtyvyys ajossa
  • Pumpun sisäisen tiivistyksen pettäminen – öljyn laimentuminen polttoaineen vuoksi
  • Ulkoinen polttoainevuoto – tämä voi olla vakava varoitussignaali vaihdon tarpeessa olevasta pumpusta

Huom! On erittäin tärkeää noudattaa autonvalmistajan ohjeita korkeapainepumpun vaihdossa.


GDI-korkeapainepumput – irrotusvinkit

  • Puhdista asennusalue huolellisesti.
  • Noudata autonvalmistajan ohjeita.
  • Turvallinen työskentely: laske rail-jakoputken ja järjestelmän paine autonvalmistajan määrittämällä tavalla ennen kuin avaat polttoaineliitoksia!
  • Tarkista nokka-akseli vaurioiden varalta – akseli on ehdottomasti vaihdettava ennen korkeapainepumpun vaihtoa, jos vaurioita löytyy.
  • Suosittelemme aina vaihtamaan korkeapainepumpun painimen (ostettava erikseen)
  • Tarkista ja vaihda tarvittaessa matalapainepuolen kumiletku.

GDI-korkeapainepumput– asennusvinkit

  • Käsittele korkeapainepumppua ja pumpun mäntää varoen.
  • Pumpun mäntää ei saa kääntää tai vetää.
  • Mikäli mäntä liukuu ulos, ei mäntää tule missään tilanteessa painaa takaisin.
  • Ulos liukuneen männän takaisinasennus ei ole mahdollista vaurioittamatta pumpun sisäistä tiivistettä! Tällaista pumppua ei tule yrittää asentaa.
  • Mikäli korkeapainepumppu putoaa lattialle, ei sitä tule yrittää asentaa.
  • Puhtaus on tärkeää: avaa pakkaus ja suojatulpat vasta juuri ennen asennusta ja vaihda aina polttoainesuodatin korkeapainepumpun vaihdon yhteydessä.
  • Kiristä liitokset oikeaan kiristysmomenttiin.

 

Jaa artikkeli