Auto Ruotsista? Tuontiauto kannattaa huoltaa heti

Suomessa on jo useamman vuoden aikana ollut kasvavana trendinä tuoda käytettyjä autoja ulkomailta, etenkin Ruotsista. Eikä käytettyjen autojen vyöry rajan yli suinkaan ole pysähtymässä; autojen tuontiennätyksen uskotaan jälleen rikkoutuvan vuoden 2019 aikana.

Vuonna 2018 Suomeen tuotiin ulkomailta yhteensä noin 45 000 käytettyä autoa, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Näistä autoista jopa 60 prosenttia tuotiin Ruotsista. Ruotsi päihitti siten myös perinteisenä tuontiautojen lähteenä toimineen Saksan, ja viime vuonna autoja tuotiinkin länsinaapuristamme kaksinkertainen määrä verrattuna vuoteen 2017.

Autojen tuonti ei todellakaan ole pysähtymässä tänäkään vuonna, sillä tammi-toukokuussa 2019 autoja tuotiin Ruotsista 4000 kappaletta enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. On siis aihetta odottaa, että viime vuoden ennätys pistetään tänä vuonna jälleen uusiksi.

Käytettyjen autojen tuominen Ruotsista on edelleen kasvussa. Tuontiauto kannattaa huoltaa heti, jotta vältytään ikäviltä yllätyksiltä.
Ruotsi-buumin taustalla kaksi merkittävää tekijää

Suurin syy siihen, että autoja tuodaan nyt Ruotsista enemmän kuin koskaan, on kruunun heikko kurssi. Kruunu on ollut viime aikoina halpaa valuuttaa euro-ostajalle, mikä on merkinnyt auton hankkijalle selkeää, noin 10-20 prosentin hintahyötyä.

Toisena merkittävänä syynä ”ruotsi-autojen” lisääntymiselle on uusien autojen kaupan rakenteellinen muutos Ruotsissa. Ruotsalaiset hankkivat paljon uusia autoja yksityisleasing-sopimuksilla vuosina 2014-2015 ja kauppa kukoisti. Nyt nämä kolmen vuoden leasing-autot ovat palautuneet ja samaan aikaan Ruotsissa on tehty uusien autojen myyntiennätyksiä. Tämä on johtanut siihen, että käytetyistä autoista on Ruotsissa merkittävää ylitarjontaa ja autoja tuodaan halvan kruunun siivittäminä Suomeen.

Huolla tuontiauto perusteellisesti

Jos olet jo hankkinut tai suunnittelet auton tuomista ulkomailta, kannattaa autolle teettää pikimmiten perusteellinen huolto, sillä tuontiautojen huoltokirja voi olla joko puutteellisesti täytetty tai puuttua kokonaan. Tällöin omistajalla ei ole huoltohistoriasta minkäänlaista varmuutta ja autoon voi ilmaantua ikäviä ja kalliita yllätyksiä.

Laadukkaan, perusteellisen huollon voi hyvin hoitaa monimerkkikorjaamolla, jolloin kustannukset ovat usein ns. merkkihuoltoa huokeammat. Kattavassa huollossa tarkistetaan kaikki huoltokohteet ja vaihdetaan suodattimet, öljyt ja jarruneste. Tarvittaessa vaihdetaan lisäksi vialliset osat uusiin, alkuperäistä vastaaviin varaosiin. Monet monimerkkikorjaamot tarjoavat kestäviä, OE-laatuisia varaosia kolmen vuoden takuulla.

Teetä samalla vaivalla myös ilmastointihuolto!

Samalla kun käytät autosi perushuollossa, kannattaa huollattaa myös ilmastointi. Ilmastointijärjestelmän kylmäaineesta haihtuu luonnollisesti jopa 10 prosenttia vuodessa ja järjestelmän jäähdytysteho laskee merkittävästi jo kolmen vuoden kuluttua. Vanhat leasing-autot ovat usein olleet käytössä juurikin kolme vuotta, joten ilmastointihuolto on ajankohtainen.

Jos ilmastointia ei huolleta, kiertää järjestelmässä lopulta liian vähän kylmäainetta. Tämä johtaa siihen, ettei kompressori saa voiteluun tarvitsemaansa öljyä ja lakkaa toimimasta. Kompressorin rikkoutuminen voi aiheuttaa jopa tuhannen euron korjauskulut, joten ilmastoinnin kunnosta huolehtimista ei todellakaan kannata laiminlyödä.

Lue lisää ilmastointihuollosta.

 

Käytettynä maahantuotujen ajoneuvojen tilastoja pääset tarkastelemaan Traficomin tilastopalvelusta.

Jaa tämä artikkeli: