Luvassa lunta ja yöpakkasia – On tullut aika vaihtaa talvirenkaat!

Säätiedotukset ovat lupailleet yöpakkasia ja yllättäviä ajokelejä tulevalle viikonlopulle, aivan eteläisintä Suomea myöten. Viilenevä sää ja mahdolliset lumi- tai räntäkuurot saavat autoilijat nyt ryntäämään sankoin joukoin renkaanvaihtopisteille ja parkkihalleissa kuhisee porukkaa rengashommissa. Vaihdat sitten renkaasi itse tai käytät autosi ammattilaisella, kannattaa talvirenkaat valmistella huolellisesti ennen operaatiota ja tarkistaa jarrujärjestelmä vaihdon yhteydessä.

Valmistele talvirenkaat näillä SONAX-tuotteilla

Renkaisiin kertyy säilytyksen aikana pölyä ja muuta likaa, joten ne kannattaa pestä ja suojata huolellisesti ennen renkaiden vaihtoa. Likaisia renkaita on ikävä asentaa paikoilleen, joten aloita pesemällä renkaat vedellä ja hellävaraisella autoshampoolla. Käytä vanteiden pesuun SONAX XTREME Vannepesua ja pehmeäpäistä SONAX Vanneharjaa, jonka avulla pääset käsiksi myös ahtaisiin ja hankalimpiin kohtiin. SONAX XTREME Vannepesuaine ei sisällä happoja ja se irrottaa pinttyneenkin lian hellävaraisesti.

Kun vanteet on pesty huolellisesti, kannattaa ne pinnoittaa SONAX XTREME Vannesuojalla. Pinnoitetut vanteet pysyvät pidempään puhtaina, sillä vannesuoja antaa vanteille vettä, likaa ja tiesuolaa hylkivän pinnan. Pinnoite antaa vanteille myös upean kiillon.

Vanteiden huoltamisen jälkeen on aika suojata itse renkaat. SONAX XTREME Rengaskiilto paitsi hoitaa, niin myös ehostaa renkaita antamalla niille syvän mustan ”wet look” -kiillon, joka kestää useita viikkoja. Säännöllisesti käytettynä kiiltosuihke suojaa renkaitasi halkeilulta, värjääntymiseltä ja haalistumiselta.

Tarkista jarruosien kunto

Renkaiden irrottaminen tarjoaa samalla oivan mahdollisuuden myös jarrujärjestelmän keskeisimpien osien kunnon kartoittamiseen ja huoltamiseen. Talven liukkailla ja pimeillä teillä moitteettomasti toimivien jarrujen tärkeys korostuu, sillä pimeässä kuljettajalla on entistä vähemmän aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin.

Levyjarrujärjestelmän kuluvimpia osia ovat jarrulevyt ja -palat, joten niiden kunto on hyvä tarkistaa ja kuluneet osat on vaihdettava viipymättä uusiin. Toimivissa jarruissa jarrulevyjen ja -palojen tulisi olla tasaisesti kuluneita ja jarrulevyn kiiltävä sekä ruosteeton jarrupalan kohdalta. Mikäli levyt tai palat ovat kuluneet epätasaisesti, on jarruissa jotain vialla. Jarrulevyistä kannattaa katsoa myös, onko niissä selkeät, useamman millimetrin korkuiset reunat. Mikäli näin on, ovat levyt jo ohentuneet vaihtokuntoon. Taskulampun avulla saat tarkastettua jarrupalojen kunnon; mikäli kitkapintaa on jäljellä enää muutama millimetri, tulee palat vaihtaa pian uusiin.

Jarruletkujen kunto selviää niitä taivuttelemalla; jos letkussa näkyy halkeamia, on letku vaihdettava heti. Letkut voivat vanhemmiten halkeilla myös sisältäpäin, joten ne on hyvä vaihtaa aika ajoin, vaikka ulkoisia halkeamia ei olisikaan.

Kahan jarruosat löytyvät Autoluettelosta rekisterinumerohaun avulla.

Onnistuneen renkaanvaihdon kulmakivet
  • Puhdista lika paikoista, joihin et renkaan kiinni ollessa ulotu
  • Suihkauta yleisvoiteluöljyä ruuveihin ja muttereihin
  • Kiristä pultit oikealla momenttiavaimella
  • Oikea ilmanpaine kaikkiin renkaisiin, talvirenkaisiin mielellään 0,2 bar enemmän kuin kesärenkaisiin
  • Muista myös vararengas!
  • Tarkasta renkaiden urasyvyys
  • Jos jokin rengas on muita kuluneempi, suositellaan aurauskulmien säätöä

Jaa tämä artikkeli: