Huhtikuun kevytautouutisia: Asetusluonnokset liikkeelle kevään aikana

Kevytautojen ympärillä on viime aikoina liikkunut paljon huhuja ja väärinymmärryksiä, joten Traficom on julkaissut sivustollaan kevytautoihin keskittyneen, selkeän infosivun. Traficom päivittää sivua aina hankkeen edetessä, joten ajantasaisin tieto on sivustolla kaikkien saatavilla.

Mitä uutta?

Kevytautoksi hyväksytään aikaisintaan 1.1.2015 käyttöönotettu henkilöauto, johon asennetaan Traficomin vaatimusten mukainen nopeudenrajoitin Traficomin valtuuttamalla korjaamolla. Nopeudenrajoittimien asennuksesta tulee siis luvanvaraista toimintaa eikä niitä saa asennella autoihin omatoimisesti. Rajoittimen asennuksen jälkeen auto tulee muutoskatsastaa kevytautoksi.

Kevytautoa saa ajaa 15 vuotta täyttänyt henkilö, jolla on AM/121 -mopoautokortti. Kevytautoa saa kuitenkin kuljettaa myös henkilöauto- (B) ja moottoripyöräkortilla (A). Kevytautolla saa ajaa ainoastaan Suomessa.

Kevytautoksi muutettavan henkilöauton:

  • tulee olla otettu käyttöön aikaisintaan 1.1.2015. Tulevaisuudessa autoa saa käyttää kevytautona, kun sen käyttöönottovuoden lopusta on kulunut enintään 10 vuotta.
  • pitää olla rekisteröity Suomeen henkilöautona (M1-luokka).
  • omamassa ajokuntoisena saa olla enintään 1 500 kg tai täyssähköautolla enintään 1 800 kg (käyttövoimana vain sähkö, ei tarkoita hybridejä).
  • muille teknisille ominaisuuksille kuten teholle, kiihtyvyydelle, vaihteiston tyypille tai istumapaikkojen lukumäärälle ei ole rajoituksia.
  • takaosaan on kiinnitettävä hitaan ajoneuvon kilpi (kolmio).
Millaiset yksityiskohdat ovat vielä auki?

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee kevytautoa koskevat asetukset ja asetusehdotus lähtee lausuntokierrokselle keväällä 2019. Ministeriön asetuksissa määritellään muun muassa kevytauton määräaikaiskatsastusta, talvirenkaiden käyttöä ja perävaunun kytkentää koskevat yksityiskohdat.

Lisäksi määritellään kevytauton tarkat ajokorttivaatimukset, eli saako automaattivaihteisella ajoneuvolla ajetulla mopoautokortilla ajaa manuaalivaihteista kevytautoa vai tuleeko myös kevytauton tässä tapauksessa olla varustettu automaattivaihteistolla.

Olemme lisäksi tehneet ministeriölle esityksen kevytautorajoittimien käytöstä autokouluissa. Ehdotuksemme mukaan autokoulut voisivat käyttää ajo-opetuksessa tavallista henkilöautoa, jossa on erikseen päälle kytkettävä nopeudenrajoitin. Näin autokoulujen ei tarvitsisi investoida erilliseen kevytautoon, vaan ne voisivat käyttää samaa autoa niin kevytauton kuin henkilöautonkin ajo-opetukseen.

Milloin yksityiskohdat selviävät?

Tarkkaa päivämäärää kevytauton lopullisille asetuksille ei ole julkaistu, mutta Traficomin kevytautojen teknisiä määräyksiä koskevan luonnoksen on määrä saapua toukokuun alussa ja sitä voi kommentoida lausuntopalvelussa. Lopulliset määräykset ovat näillä näkymin odotettavissa kesän aikana.

Itse kevytautolakimuutokseen liittyviä asetuksia käsitellään Liikenne- ja viestintäministeriössä. Näissä asetuksissa määritellään esimerkiksi katsastusvelvollisuus, rekisterikilpi sekä talvirenkaiden käyttö. Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisee asetusluonnokset kevään aikana ja lopulliset asetukset saadaan syksyn aikana.

Rajoittimien asennus

Kaha aloittaa koulutukset E-Cruise -kevytautorajoittimien asennuksiin heti, kun viralliset Traficomin tekniset määräykset on julkistettu. Tämä tapahtuu näillä näkymin kesän aikana, jolloin koulutukset pääsisivät alkamaan hyvissä ajoin ennen kevytautolain voimaantuloa.

Tiedotamme koulutuksista erikseen ja lisätietoja voi aina kysyä esimerkiksi sähköpostitse osoitteesta kevytauto@kaha.fi.

Syksystä on tulossa mielenkiintoinen ja varmasti myös kiireinen kevytautorintamalla. Seuraa uutisointiamme ja kysy tarvittaessa lisätietoja!

 

Lue lisää kevytautoista ja E-Cruise-nopeudenrajoittimista.

Tutustu myös Kevytauto.fi-sivustoon.

Jaa tämä artikkeli: