GKN Driveline kehittelee uudenlaista voimansiirtoa sähköautoille

Sähköautojen tekniikan suurimpia etuja on moottorin välittömästi käytössä oleva vääntö, joka mahdollistaa rivakan suorituskyvyn. Maailmanlaajuisesti ajoneuvon voimansiirto-osien ja -järjestelmien johtaviin valmistajiin kuuluva GKN Driveline on ottanut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen parantaa suorituskykyä entisestään kehittelemällä sähköautoille uudenlaisen vaihteiston.

GKN:n kehittelemässä uudessa sähköauton vaihteistossa on kaksi vaihdetta, kun taas aikaisemmissa akkukäyttöisten sähköautojen vaihteistoissa eteenpäin kulkevia vaihteita on ollut vain yksi. Esimerkiksi BMW:lle, Porschelle ja Volvolle hybridivoimalinjoja valmistava GKN sanoo uuden, portaattoman vaihdon mahdollistavan tekniikan parantavan kiihtyvyyttä, taloudellisuutta ja ajoneuvon huippunopeutta. GKN:n testeissä vaatimaton 120 kW:n moottori tuotti uudella vaihteistolla jopa huiman 3500 Nm:n väännön. Uusi vaihteisto on kuitenkin vielä testivaiheessa, joten nähtäväksi jää, miten ja milloin sitä tullaan hyödyntämään.

GKN Driveline – Maailman johtavaa voimansiirtoa

GKN Driveline on yksi autoteollisuuden merkittävimpiä voimansiirron osien ja voimalinjojen valmistajista ja kehittäjistä. Globaalisti toimiva yritys tekee tiivistä yhteistyötä ajoneuvovalmistajien kanssa ja GKN:n valmistamia osia ja teknologiaa löytyykin yli 50 prosentista kaikista maailman uusista autoista.

Autokanta sähköistyy pikkuhiljaa, mikä näkyy myös GKN:n yritystoiminnassa; viime vuonna sähköistettyjen voimalinjojen myynti kasvoi 40 prosenttia ja liiketoiminnan arvo nousi kahdesta miljardista kolmeen miljardiin.

Myös Kahan varaosavalikoimasta löytyy kattavasti GKN:n voimansiirron osia. Valikoimassa on niin vetoniveliä, -akseleita kuin kardaanejakin. Suuri osa tuotteista on Autoluettelossa Löbro-tuotemerkin alla.

Lähde: Tekniikka & Talous: Uudella voimansiirrolla mielipuolinen vääntö sähköautoon – 3 500 Nm 120 kW:n moottorilla

Jaa tämä artikkeli: