Pakkanen koettelee akkua

Autolla ajetaan nykyisin paljon lyhyitä siirtymiä, jolloin auton akkuun ei ehdi latautua edes käynnistämisen tarvittavaa virtaa. Kun tätä jatkuu pitkään, akun varaustila putoaa. Kesän ja alkusyksyn aikana tämä ei välttämättä aiheuta vielä ongelmia, mutta pakkasten yllättäessä auto ei käynnistykään normaalisti.

Kylmällä erityisesti käynnistys ja auton sähköiset lisälaitteet tarvitsevat enemmän energiaa kuin akku ehtii ottaa vastaan lyhyiden ajomatkojen aikana. Pakkasaamuna autolla pitäisi ajaa pidempi aika, jotta käynnistysvirta saadaan takaisin ja, että virtaa riittää myös ikkunoiden ja istuimien lämmittämiseen.

Kylmän akun kyky ottaa vastaan laturin virtaa on heikko. Lämpötila vaikuttaa myös akun kykyyn luovuttaa energiaa. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain heikosti virtaa löytyy siitä pakkaskelillä enää murto-osa.

Kovillakaan pakkasilla ei kuitenkaan tarvitse jäädä palelemaan vaan auton ja akun toimivuuteen voi vaikuttaa helpolla keinolla. Autoon voi asentaa ylläpitolaturin, joka saadaan kytkettyä samaan järjestelmään lohkolämmittimen kanssa. Samalla kun autoa lämmitetään, akku lataantuu. Laturiksi kannattaa valita nykyaikainen älykäs malli, joka osaa kytkeytyä ylläpitojännitteelle tullessaan täyteen. Näin akun käyttöikä pitenee.

 

Jaa tämä artikkeli: