ALFA ROMEO 33 4X4 ryhmä A – Varjojen mailta takaisin parrasvaloihin!

Ensiesiintyminen Oy Kaha Ab:n osastolla Classic Motorshow:ssa Lahdessa 7.-8. toukokuuta

Vanhat harrasteajoneuvot tuntuvat olevan laumasieluja. Näin ainakin, mikäli Harri Välimäkeä on uskominen. ”Vaikka kaikki paikat ovat jo valmiiksi vanhoja kilpa-autoja täynnä, niin aina tuntuu löytyvän uusi mielenkiintoinen projekti” Harri kertoo. Harri Välimäki on sielunsa historiallisille kilpa-autoille menettänyt autoharrastaja, joka työskentelee autovaraosien tukkukaupan parissa Kaha Oy:ssä.

IMG_3336_pieni

”Ilman muuta historiallisissa kilpa-autoissa kiinnostaa aina tarina. Omassa kokoelmassani autoilla on usein  hieno historia tai tarina! Omistamani Moskvitsh ralliauto on tästä mainio esimerkki. Tämä yksilö on Jyväskylän Suurajoihin 1973 tullut aito tehtaan tekemä ralliauto. Eikä ihan minkä tahansa tehtaan; samassa tehtaassa valmistettiin myös kuuluisaa Kalashnikov rynnäkkökivääriä. Toinen hieno tarina on minun Wartburg:illa. Tällä autolla on ajanut Jyväskylän Suurajoissa luokkavoittoon itä- Saksan Wartburg- joukkueen suomalainen tehdaskuljettaja Seppo Virtanen! FSO Polonez 2000 Rally:llä on myös kiehtova tarinansa. Tuttavani Teemu Tahko ajoi tehdaskuljettana puolalaisessa FSO tallissa. Aitoa tehdastekoista ralli Polonezia tuskin löytyy maailmasta, joten rakensimme mahdollisimman täydellisen replikan Teemun kilpa-autosta. Pelkkä tiedon hankkimisessa oli valtava työ. Eikä rakentaminenkaan pikkuhomma ollut” – Harri huokaa.

Vaikka tallitilat olivat jo ääriä myöten täynnä autoja, ei Harri voinut vastustaa kiusausta kun ilmeni, että myynnissä olisi Harri Väänäsen entinen nelivetoinen ralli Alfa Romeo. ”Ei siinä auttanut muu kuin ostaa auto ja vuokrata lisää tallitilaa. Alfa Romeo oli suhteellisen huonossa kunnossa, mutta osiltaan lähes täydellinen. Reilu vuosi sitä rakennettiin.” kertoo Harri projektin taustoista.

”Käsittääkseni Helkama on ostanut tämän Alfa Romeon uutena Ruotsin maahantuojalta. Suomeen tällaista mallia ei ole tuotu. Alfassa on 1.5 litrainen viritetty boxer moottori ja kytkettävä neliveto. Vastaavalla Alfa Romeolla on ylletty aina luokkavoittoon asti Monte Carlo rallissa, joten potentiaalia autossa on! Suomessa tällä yksilöllä on ajettu useita kertoja luokkavoittoon Jyväskylän Suurajoissa. Myös yksi yleiskilpailun voitto on tällä Alfalla saavutettu Suomessa. Autoon on luokiteltu ihan mukavasti kilpaosia ja se on erittäin kevyt. Periaatteessa autolla voisi pienin muutoksin kilpailla sekä historic J1 että J2 luokissa. Tänä kesänä Alfa Romeolla on tarkoitus kiertää harrasteautotapahtumia ja ensi vuonna sillä tarkoitus on myös kilpailla.” Harri päättää.

Uudesti syntyneen Alfa Romeo 33 nelivedon voit nähdä Classic Motorshow: ssa Lahdessa 7.-8. toukokuuta Oy Kaha Ab:n osastolla. Tervetuloa tutustumaan!

Lue lisää messuista!

Jaa tämä artikkeli: